موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
206823
۲۳ تیر ۱۳۹۸

مطالب متنوع «هدهد سفید» را از دست ندهید

نوجوانان علاقه‌مند به مطالعه مطالب شاد و متنوع می‌توانند در تعطیلات آخر هفته مجموعه کتاب‌های «هدهد سفید» را بخوانند.

به گزارش کودک پرس ، پیشنهاد مطالعه آخر این هفته با هفته‌های قبل متفاوت است. این بار به نوجوانانی که حوصله خواندن کتاب‌های حجیم و داستان‌های طولانی یا مجموعه‌ای را ندارند و دوست دارند در فرصتی که به مطالعه اختصاص می‌دهند مطالب متنوع در حوزه‌های مختلف بخوانند، پیشنهاد می‌کنیم کتاب «هدهد سفید» را بخوانند.

«هدهد سفید» کتابی است که از سوی نهاد کتابخانه‌های عمومی کشور، برای نوجوانان منتشر و در آن به موضوعات مختلف پرداخته شده است. تا به حال سه جلد از این مجموعه منتشر شده است و نوجوانان می‌توانند در فرصتی که به مطالعه اختصاص می‌دهند نوشته‌ها، فانتزی‌ها، شعرها و تخیلات نوجوانان هم‌سن‌وسال خود را بخوانند یا خاطرات، متن‌ها و خودنوشت‌های نویسندگان ادبیات کودک و نوجوان را مطالعه کند و برای نویسندگان مورد علاقه‌شان نامه بنویسند و پرسش‌هایی که می‌خواهند از آن‌ها بپرسند و در شماره بعد «هدهد سفید» پاسخ پرسش‌هایشان را بخوانند.

از نقاط مثبت این مجموعه، بخشی برای علاقه‌مندان به نویسندگی است. آن‌ها می‌توانند با مطالعه «مثل آب برای شکلات» با رمز و رموز نویسندگی آشنا شوند و 101 درس محرمانه برای نویسنده شدن را از فریدون عموزاده خلیلی بیاموزند.

از دیگر موضوعاتی که در «هدهد سفید» به آن اشاره شده است راهنمای جامع کتاب خواندن در یک عصر ملال‌آور است. در این بخش کتاب‌هایی که بچه‌ها می‌توانند از کتابخانه امانت بگیرند به آن‌ها معرفی شده است. همچنین از بچه‌ها خواسته شده کتاب‌هایی که خوانده‌اند و دوست داشته‌اند را به بقیه دوستانشان معرفی کنند.

بخش دیگر «هدهد سفید» به اهدای نشان هدهد به نویسندگان اختصاص دارد. در این بخش نوجوانان می‌توانند بادقت کتاب‌هایی که براساس فهرست پرامانت‌های کتابخانه‌ها انتخاب می‌شوند را با دقت بخوانند و نظراتشان را در کاربرگ‌هایی که برایشان ارسال می‌شود، بنویسند و براین اساس بهترین نویسنده از نظر بچه‌ها انتخاب و نشان هدهد به او اهدا می‌شود.

فریدون عموزاده خلیلی

فریدون عموزاده خلیلی، از نویسندگان و اعضای شورای سیاستگذاری هدهد سفید، درباره این مجموعه به ایبنا می‌گوید: «هدهد سفید» کاری جدید و متفاوت است و بخشی از مطالب آن آثار اعضای کتابخانه‌هاست. در بازدیدهایی که از کتابخانه‌های مختلف داشتم از نزدیک می‌دیدم که وجود یک کتابخانه کوچک چقدر برای بچه‌هایی که در شهرهای دورافتاده و روستاهای محروم زندگی می‌کنند، اهمیت دارد و خوشحالشان می‌کند و کتابخانه برایشان مانند یک افسانه و یک کاخ شکوهمند است.

او در ادامه می‌افزاید: یکی از آثاری که در هدهد سفید چاپ شده مربوط به کودکی است که پدرش کارگر است و وقتی مطلبش رادر این کتاب دید از خوشحالی گریه می‌کرد و به همین دلیل این کتاب برای کودکان و نوجوانان، مخصوصا بچه‌هایی که عضو کتابخانه هستند، بسیار ارزشمند است.

به گفته عموزاده خلیلی، «هدهد سفید» جزء معدود کتاب‌هایی است که با شمارگان چهارهزار نسخه منتشر می‌شود اما بیش از صدهزار بار خوانده می‌شود و بچه‌ها این کتاب را بارها و بارها از کتابخانه‌ها امانت می‌گیرند و می‌خوانند.

جلد نخست این کتاب شامل نوشته‌ها، فانتزی‌ها و تخیلات نوجوانان درباره کتابخانه‌های رویایی آینده، کتابخانه جنگلی، کتابدارهای روزنامه‌پوش، کتابخانه‌ای که با امواج آلفا کار می‌کند، کتابخانه‌ای برای سوسول‌بازی! کتابخانه معلق در فضا، کتابخانه مخصوص تنبل‌ها و خاطراتی که بچه‌ها از کتابخانه‌ها دارند،‌ می‌شود.

جلد اول «هدهد سفید» با خاطرات چهار نویسنده کودک و نوجوان یعنی حسین فتاحی، حسن احمدی، محمد میرکیانی و مصطفی خرامان از داستان‌هایی است که در حوزه انقلاب اسلامی و دفاع مقدس نوشته‌اند. سپس به داستان «دختر کلوچه‌های نخودچی» می‌رسیم که فرهاد حسن‌زاده نوشته‌ است. قصه‌هایی از ترکمن‌صحرا، سرزمین اسب و افسانه، یک روز با اتوبوس سحرآمیز، کتابخانه سیار پاکدشت و کارآگاه کتابخانه و مامور 172 از دیگر مطالبی است که مخاطبان می‌توانند در نخستین جلد «هدهد سفید» بخوانند.

دومین جلد «هدهد سفید» هم مانند جلد نخست آن شامل مطالب و بخش‌های مختلف مانند نخستین نمایشگاه عمرم، گفت‌وگو با مجید ملامحمدی، قصه‌هایی از شیراز، گزارش کتابخانه‌ای در دل قشم، کارآگاه کتابخانه؛ مامور 172، وقتی خانه کتابخانه می‌شود، یک نمایشگاه کتاب و هزار قصه، 101 درس محرمانه برای نویسنده شدن، چی بخونیم، خاطرات کتابدار و کمیک استریپ شهریار و افسانه کوه قاف است.

«از نقطه تلاقی مروارید و فوتبال» عنوان نخستین مطلبی است که به قلم فریدون عموزاده خلیلی در آغاز سومین جلد «هدهد سفید» منتشر شده و در آن به یکی از خاطرات فریدون عموزاده خلیلی، نویسنده پیشکسوت ادبیات کودک، که عاشق فوتبال است، اشاره شده است. «یاد یارمهربان آید همی» عنوان مطلب بعدی این جلد است که در آن به سراغ سه نویسنده خراسانی ادبیات کودک یعنی محمود برآبادی، جعفر توزنده‌جانی و علی‌اصغر سیدآبادی رفته است.

در بخش دیگر این مجلد به گفت‌وگویی صمیمی با کلر ژوبرت، نویسنده فرانسوی‌الاصل ادبیات کودک می‌رسیم که آثار موفق زیادی برای بچه‌ها نوشته است.

کتابخونه که جای کتاب خوندن نیست، ماجرای غیرمعمول یک روز معمولی، اهدای اختیاری اجباری، انگشت غلتان، صفحه درخشان، یوز خسته، آن سرو هزار ساله، دلمان برای کتابخانه‌مان تنگ می‌شود و کتابخانه سیار باباجان و آقا کامبیز موتوری از دیگر مطالبی است که می‌توانید در سومین جلد از این مجموعه بخوانید.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار