206765
۰۹ مهر ۱۳۹۸

لایحه جدید «حقوق کودکان و نوجوانان» در صحن علنی مجلس بررسی می‌شود

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک گفت: لایحه جدید حقوق کودکان و نوجوانان در دستور کار و بررسی صحن علنی مجلس است.

به گزارش کودک پرس ، محمود عباسی در کنفرانس تخصصی حقوق کودک که در سالن جلسات اداره بهزیستی سنندج برگزار شد، با اشاره به اینکه امسال سال تحول در حوزه حقوق کودک است، اظهار داشت: امید است بتوان با بهره‌گیری از آموزه‌های دینی و علمی منشاء اثر برای پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی شد.

وی افزود: حقوق کودک منظومه‌ای از ارزش‌های حقوق بشری است که در چنان هاله‌ای کودکان را در بر گرفته که نشان‌دهنده اهمیت ویژه حقوق کودکان در هر جامعه است.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک کشور با بیان اینکه کودکان نیازمند حمایت هستند، گفت: این حمایت از آن جهت اهمیت دارد که کودکان نمی‌توانند از خود دفاع کنند و به همین خاطر باید با نگاه ویژه‌ای به آنها نگریست و از آنان حمایت کرد.

وی با ذکر اینکه حقوق کودک بیانگر حق‌های ذاتی، حیاتی و حقوقی است که سلب کردنی نیست، تصریح کرد: به حقوق کودک با این دیدگاه نگریسته می‌شود و در اسناد بین‌المللی حقوق بشری و اسناد مربوط به حوزه بشری در کنوانسیون حقوق کودک مطرح شده است.

عباسی با تأکید بر اینکه حقوق کودک بر اساس قانون مدنی در حکم قانون بوده و مکلف به اجرای آن هستیم، ادامه داد: در قالب حقوق کودک، مجموعه‌ای از حق‌ها فرا روی ما وجود دارد که تکلیف ایجاد می‌کند.

وی با اشاره به اینکه لایحه جدید حقوق کودکان و نوجوانان در دستور کار و بررسی صحن علنی مجلس است، خاطرنشان کرد: این لایحه مجموعه‌ای جامع و کامل بوده که می‌تواند راهگشا بسیاری از چالش‌های حوزه کودکان باشد.

راه‌اندازی کلینیک حقوقی کودکان در کردستان

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک از راه‌اندازی کلینیک حقوقی کودکان در دانشگاه علوم پزشکی کردستان خبر داد و گفت: در این کلینیک با بهره‌گیری از ظرفیت سمن‌ها برای مدیریت آسیب‌های اجتماعی از نهادهای برآمده از مردم استفاده می‌شود.

وی با درخواست اینکه از موازی‌کاری جلوگیری شود، ادامه داد: حق‌های بشری بنیادی، ذاتی و تکلیف است و بر عهده سیاستگذاران، دولتمردان، والدین، مدارس و مدیران و تمام دست‌اندرکاران است.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه زمانی که از حق‌های حقوق بشری نام می‌بریم برخی شاخص‌تر است، توضیح داد: از جمله حقوق برجسته کودکان می‌توان به حق بر زندگی شایسته، حق بهره‌مندی از بقا و رشد، حق برحیات، آموزش، بهداشت، تغذیه و حق بر حمایت، حضور در خانواده، شادی، بازی، تفریح اشاره کرد.

وی با بیان اینکه اوج نظرات خاص یه حقوق کودکان در آموزه‌های دینی به زیبایی ترسیم شده است، افزود: زمانی که از حقوق کودک صحبت می‌کنیم منظور مجموعه‌ای از حقوق است که در آن کودکان خط قرمز جوامع شناخته می‌شود و نباید از آن خط قرمز عبور کرد.

عباسی با ذکر اینکه حق امنیت یکی از حقوق اساسی کودکان است که در بطن و متن جامعه باید تأمین شود، گفت: حق‌های بر زمین مانده در اثر کوتاهی یا سهل‌انگاری مسئولان، خانواده و جامعه به‌وجود آمده و باعث شده که حق‌های کودکان مخدوش و اجازه نمی‌دهد کودکان نفس تازه‌ای بکشند و راحت زندگی کنند.

وی با تأکید بر اینکه حضور استاندار و امام جمعه سنندج در کنار مدیران اجرایی و سمن‌های برآمده از بطن جامعه، فعالان حوزه کودک و مسئولان نشان‌دهنده اهمیت جایگاه کودکان در کردستان است، ادامه داد: امید است در قالب این گردهمایی‌ها بتوان آسیب‌هایی که کودکان را تهدید می‌کند شناسایی و از میان برداشت.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک در ادامه با اعلام اینکه تمام دولت‌ها در مدیریت آسیب‌های اجتماعی ناتوان بوده‌اند، خاطرنشان کرد: پدیده اجتماعی نیازمند نگاه و رویکرد اجتماعی است و به همین خاطر نهادهای برآمده از بطن مردم، خانواده‌ها و مدیران اجرایی باید بدانند که می‌طلبد از تمام ظرفیت‌ها برای مدیریت این حوزه استفاده کرد.

وی با اشاره به اینکه همواره باید مصالح عالیه کودکان را در نظر داشت و در تمام مراحل مختلف زندگیشان مورد توجه خاص و ویژه باشد، اظهار داشت: در بطن جامعه این موارد نادیده گرفته می‌شود و از قوانین به‌سادگی عبور کرده و نتیجه آن خلق کودکان خیابانی، بی‌سرپرست و بدسرپرستی کودکان و بی‌توجهی به ارزش‌هاست.

لایحه پلیس اطفال در جریان تصویب قرار گرفت

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک با بیان اینکه طلاق در استان کردستان به عنوان یکی از چالش‌های جدی شناخته می‌شود، درخواست کرد: همگی در خصوص  این چالش به عرصه خدمات بیایند.

وی با تأکید بر اینکه کودکان فریاد رسایی دارند که خطاب به ما می‌گویند جامعه، مسئولان و والدین ما را نمی‌بینید، توضیح داد: بی‌توجهی به فرزندان از والدین آغاز و بدترین تبعات آن متوجه کودکان بدسرپرست و کودکان طلاق می‌شود.

عباسی با تأکید بر اینکه ما نیازمند این هستیم که نگاهمان را عوض کنیم و با رویکرد دیگری به جامعه بنگریم تا بتوان مخاطرات را شناسایی و روش‌های مقابله با آن را بر پایه ارزش‌های بومی، سنتی و مذهبی در پیش گرفت، خاطرنشان کرد: با تجدید نظر اساسی نگاهمان را نگاهی حق‌مدارانه کنیم و وظیفه خود را در قبال این نگاه به سرانجام برسانیم.

وی با اعلام اینکه لایحه پلیس اطفال در جریان تصویب قرار گرفته است، اذعان کرد:  قبل از اینکه این لایحه تصویب قانونی شود به صورت پایلوت در برخی استان‌ها در حال اجراست.

دبیر مجمع ملی کنوانسیون حقوق کودک با اشاره به اینکه سمن‌های مختص به کودکان باید تشکیل و به مدیریت آسیب‌های این حوزه بپردازند، یادآور شد: مسئولان نیز باید از این سازمان‌های مردم نهاد حمایت کنند تا بتوان نتیجه مطلوب و عمیق‌تری را کسب کرد.

منبع: تسنیم

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار