موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
206656
۰۸ مهر ۱۳۹۸

سودهای هنگفتی که نوجوان سوئدی برای کمپانی‌ها رقم زد

یک قطعه موسیقی که بر اساس سخنرانی تکان‌دهنده گرتا تانبرگ که چندی پیش درباره تغییرات اقلیمی در سازمان ملل ایراد شد، ساخته شده است، در فضای مجازی بسیار مورد استقبال قرار گرفته است.

به گزارش کودک پرس ، این قطعه موسیقی که تنها در سه روز بیش از یک میلیون و هفتصد هزار بار دیده شده، توسط  جان مولوسک، نوازنده و آهنگسازی که در یوتیوب چهره شناخته شده‌ای است ساخته شده است. مولوسک در این موزیک ویدئو که با الهام از نقل قول معروف گرتا تانبرگ “می‌خواهم که تو بترسی” تنظیم شده است، صحبت‌های این فعال محیط زیست را در سازمان ملل در سبک و سیاق موسیقایی راک خشنی که به نام «دث متال» معروف است، در فضای مجازی منتشر کرده است.

در این قطعه «دث متال»، آهنگساز و تنظیم‌کننده فرازهای دراماتیکی از سخنرانی این فعال سوئدی ۱۶ ساله را گرد آورده و کلیت موسیقایی بی‌رحمانه و تکان‌دهنده‌ای شکل بخشیده است که بسیاری آن را به خطبه مرگ و ویرانی تعبیر کرده‌اند. گرتا در سخنرانی‌اش ترکیب‌ها و اصطلاحات و عبارات هشداردهنده زیادی را مطرح کرده بود و حالا در این موزیک ویدیوی پربیننده، جان مولوسک بخشی از این عبارات دراماتیک مانند “انقراض گسترده”، “چطور جرات می کنی؟” و “ما هرگز تو را نخواهیم بخشید!” را در کنار هم گذاشته و ورسیونی بسیار تاریک و هشداردهنده از آن سخنرانی را در فضای مجازی ارائه داده است.

این ویدئو به سرعت توجه مخاطبان آنلاین را به خود جلب کرد و در کمتر از سه روز نزدیک به ۱.۸ میلیون بار از آن بازدید شده و واکنش‌ها و کامنت‌های زیادی درباره آن ابراز شده است. در صفحه ارائه دهنده این قطعه موسیقی، بیشتر کامنت‌ها در موافقت با این حرکت است، از جمله کامنتی با این مضمون که “این دقیقاً همان چیزی است که اینترنت برای آن اختراع شده”!

 

البته تمام واکنش‌ها به این موزیک ویدیو مثبت هم نبوده و مخالفان چندی هم نظرات تند و تیزشان را درباره آن منتشر کرده‌اند. در حالی‌که اکثریت مخاطبان جنبه‌های کنایه‌آمیز و شوخی‌های تاریک این موزیک ویدیو را درک کرده‌اند، اما بسیاری نیز هستند که سخنان تانبرگ در سازمان ملل و جنبش “جمعه‌ها برای آینده” او را بیش از حد جدی گرفته‌اند. مخالفانی که برخی‌شان از رسانه‌هایی هستند که تانبورگ را ساپورت می‌کنند و برخی نیز از پیروان این رهبر محیط زیستی کم سن‌وسال هستند که «اضطراب محیط زیستی» رهبرشان را بیش از حد لازم جدی گرفته‌اند. این جنبه اضطراب‌آمیز سخنان تانبورگ دقیقا همان چیزی است که انتقاد شماری از روان شناسان و جامعه شناسان را نیز به‌وجود آورده و آن‌ها بر این باورند «با این‌که حساسیت درباره تغییرات آب و هوایی باید در وجود هر انسان مسئولی باشد، ولی باید به این نیز توجه کرد که حساسیت و احساس مسئولیت یک چیز است و ترس مداوم و فلج‌کننده، چیزی دیگر»؛ و متاسفانه این جنبه از قضیه در مورد گرتا تانبرگ نادیده گرفته شده است.

 

نکته جالب و البته ناامیدکننده در این میان این است که در شرایطی‌که همه روزه فعالان جوان محیط زیستی مضطرب به رهبری تانبرگ از مدرسه جیم می‌شوند و با پلاکاردهایی که حاوی فرازهایی از اعتراضات تانبرگ است، علیه صنایع آلاینده تظاهرات می‌کنند؛ اما از سوی دیگر مشاغل بزرگ به این حرکات و جنبش‌ها به چشم یک “فرصت اقلیمی” نگاه می‌کنند. فرصتی که بهشان اجازه می‌دهد با استفاده از ترکیبی کلی به‌نام «صنایع سبز» راه‌های جدیدی برای سودآوری برای خود ایجاد کنند!

 

 

 

منبع: شفقنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار