موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
206643
۰۸ مهر ۱۳۹۸

«عهدنامه‌های خاکستری» و نامه‌نگاری دختران با امام زمان(عجل‌الله)

محفل گفت‌وگو‌ محور «عهدنامه‌های خاکستری» با محوریت درد دل دختران نوجوان با امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف علیه‌السلام) در رواق نوجوان حرم مطهر کریمه اهل‌بیت(سلام‌الله علیها) برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، «درود بر شما، همانا ما خداوند یگانه را حمد می‌گوییم. اما بعد، ستایش خدایی را که دشمن جبار و سرکش تو را در هم شکست؛ دشمنی که در بدی کردن بر این امت، شتاب کرد و زمام امور را به زور به دست گرفت، ثروت‌های عمومی را غصب کرد و بدون رضایت امت بر آنان حکومت کرد. آنگاه بهترین‌های امت را به شهادت رساند و اشرار را رها کرد و ثروت الهی را میان ثروتمندان و زورمداران قسمت کرد؛ از رحمت خداوند دور باد، چنان که ثمود دور شدند! اینک ما پیشوایی نداریم. به سوی ما روی‌آور! امید است که خداوند ما را به واسطه شما بر محور حقیقت گردآورد. نعمان بن بشیر در قصر حکومتی است، ولی ما در نماز جمعه و مراسم عید او حاضر نمی‌شویم. اگر به ما خبر رسد که شما به سمت ما می‌آیید، او را از قصر بیرون می‌کنیم تا به شام رود. درود و سلام خدا بر شما باد».

بنابر روایت‌های تاریخی این متن ۱۸ هزار نامه کوفیان برای امام حسین(علیه‌السلام) است که دل‌های خود را مشتاق دیدار امام وصف کرده و خود را چشم انتظار قدم‌های امام قلمداد کرده‌اند؛ اما از آن جایی که انتظار امام معصوم(علیه‌السلام) نیازمند مقدماتی است و این مقدمات و پیش‌نیازها در مردم کوفه و حتی سلیمان بن‌صرد خزایی به عنوان اولین نویسنده نامه به امام حسین(علیه‌السلام) برای این مقدمات آماده نبود، در بزنگاه حساس تاریخی فرستاده امام حسین(علیه‌السلام) را تنها رها کرده و چشم بر قدم‌های مهمان بستند و آداب مهمان‌نوازی را از یاد برده و امام حسین(علیه‌السلام) را تنها رها کرده تا امام مظلومانه به شهادت رسیده و در تاریخ به «قتیل العبرات» معروف شدند.

«در نامه نوشتند که از یک مشتند/ گفتند که هم بیعت او هم پشتند

ای منتظران! حسین را روز دهم/ جمعیتی از منتظرانش کشتند»

اما برخلاف کوفیان جوانان امروز هم برای امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف علیه‌السلام) این گونه نامه می‌نویسند و برخلاف کوفیان چون پایبند به مقدمات ظهور هستند؛ به مانند حججی‌ها، عباس‌وار پرچم کاروان حسینی را برداشته و مانند حضرت ابوالفضل(علیه‌السلام) همه عباس زینب(سلام‌الله علیها) شدند و می‌شوند و کاروان عاشورا را تنها نگذاشتند.

جوانان امروز در نامه‌های خود به امام زمانشان اینگونه می‌نویسند:

«هر جمعه به جاده آبی نگاه می‌کنم و در انتظار قاصدكی می‌نشینم كه قرار است خبر گام‌های تو را برای من بياورد، گام‌های استوار و دستهای سبزت را. اگر بيايی، چشم‌هایم را سنگ‌فرش راهت خواهم كرد و تو می‌آیی و در هر قدم، شاخه‌ای از عاطفه‌ خواهی كاشت و قاصدكی را آزاد خواهی كرد. تو می‌آیی و روی هر درخت پرشکوه لانه‌ای از اميد برای كبوتران غريب خواهی ساخت. صدای تو، بغض فضا را می‌شکافد. فضای مه‌آلودی كه قلب چکاوک‌ها را از هر شاخه درختش آويزان کرده‌اند. تو با دست‌هایت بر قلب‌های شقایق‌ها رنگ سبز اميد خواهی زد و با رنگ پر معنای دريا خواهی نوشت “به نام خدای اميدها”.

تو می‌آیی در حالی كه دست‌هایت پر از گل‌های نرگس است. تو دل سرد يكايك ما را بانواهای گرمت آفتابی می‌کنی و كعبه عشق را در آن‌ها بنا خواهی كرد. دست نوازش بر سر میخک‌هایی خواهی كشيد كه باد كمرشان را خم كرده است. تو حتی بر قلب کاکتوس‌ها هم رنگ مهربانی خواهی زد. تو می‌آیی و با آمدنت خون طراوت و زندگی در رگ‌های صبح جريان پيدا خواهد كرد.

تو می‌آیی ای پسر فاطمه. می‌شود روشنی چشم من از راه برسد؟ انتظار من از امروز، به آخر برسد؟ در کویری که پر از سوز و پر از تشنگی است؛ می‌شود شبنمی از آیه کوثر برسد؟»

«عهدنامه‌های خاکستری» عنوان محفل گفت‌وگو‌محور هیئت بنات‌الکریمه آستان مقدس حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) بود که در آن دختران نوجوان ۱۱ تا ۱۶ سال با حضور خانم مرادی، از مبلغان مهدویت متن نامه‌های کوفیان را همان‌طور که در ابتدای گزارش آمده بود، با نامه‌ها و دل‌نوشته‌های جوانان امروز به امام زمان(عجل‌الله تعالی فرجه‌الشریف علیه‌السلام) مقایسه کردند.

در این محفل معارفی دخترانه که هدف از برگزاری آن آشنایی دختران نوجوان با مقدمات انتظار، ولایتمداری و میزبانی از امام معصوم(علیه‌السلام) در هر عصر زمانی بود، دختران نوجوانان با شرایط انتظار و منتظر بودن آشنا شدند.

مرادی در این محفل برای دختران نوجوان توضیح داد که منتظر واقعی چه شرایطی دارد و برای نوجوانان عضو هیئت بنات‌الکریمه تبیین کرد که اگر شرایط و بستر ظهور از سوی منتظران برای امام معصوم(علیه‌السلام) آماده نشود، چگونه زمینه تکرار واقعه عاشورا و تکرار حادثه کربلا فراهم خواهد شد.

استاد مهدویت رواق نوجوان برای دختران حاضر در محفل «عهدنامه‌های خاکستری» یکی از دلایل غیبت امام عصر را آمادگی نداشتن جامعه توصیف کرد و گفت: خداوند آخرین ذخیره و حجت خود را در پرده غیبت نگه‌ داشته‌اند تا جامعه جهانی برای پذیرش ولایت ایشان آماده شود و ایشان اضافه بر نجات جهان از بت‌های شرک و کفر منتقم کرار کربلا و منتقم خون امام حسین(علیه‌السلام) که «ثار الله» و خون خدا هستند، شوند و انتقام کربلا را از یزید و طاغوت‌ها در هر عصر و زمانی ستانده و جهان را از عدل و داد پر کنند.

محفل «عهدنامه‌های خاکستری» با برگزاری مراسم مداحی و خواندن سرودهای عاشورایی در رواق نوجوان حضرت معصومه(سلام‌الله علیها) پایان یافت.

محافل معارفی و عزاداری هیئت بنات‌الکریمه هر هفته هم‌زمان با نوبت عصر روزهای پنجشنبه در رواق نوجوان برگزار شده و این محفل سوگواری حسینی تا اذان مغرب ادامه دارد.

جلال بیطرفان

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار