موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
206631
۰۸ مهر ۱۳۹۸

آثار هنرمندان شیعی در ادوار تاریخ را جمع‌آوری می‌کنیم

نجابتی گفت: بخش کودک و نوجوان کانون هنر شیعی با عنوان «دردانه» در چهار حوزه قرآن، عترت، مقاومت و آرایه‌های هنر شیعی فعالیت می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، «مسعود نجابتی» از خوشنویسان ، طراحان  و گرافیست های برجسته کشورمان است که پس از گذراندن دوره کارشناسی ارشد گرافیک در دانشگاه تهران و دوره ممتاز انجمن خوشنویسان با ناشران مختلفی در حوزه گرافیک نشر همکاری می کند. نجابتی که از سال 1375 تا کنون در دانشگاه ها و هنرستان های مختلف در تهران و قم به تدریس می پردازد کتابهایی همچون « خط در گرافیک» و «طراحان گرافیک معاصر ایران» را به رشته تحریر در آورده است. اغلب آثار این گرافیست برجسته همراه با خوشنویسی است. همچنین داوری و دبیری علمی و هنری چندین نمایشگاه و همایش، مدیریت هنری پروژه های متعدد و برگزاری کارگاه های آموزشی در حوزه گرافیک و تایپوگرافی در کارنامه این هنرمند دیده می شود. نجابتی در حوزه گرافیک مذهبی و آیینی فعالیت می کند و مدیر مسئول کانون هنر شیعی است. به منظور اطلاع از فعالیت های این کانون گفتگویی با مسعود نجابتی ترتیب دادیم که بدین شرح است:

 

فعالیت کانون هنر شیعی چه حوزه هایی را شامل می شود؟

ما در چهار حوزه فعالیت می کنیم: عترت، قرآن، مقاومت که شامل آثار دفاع مقدس و انقلاب است و بخش آرایه های هنر شیعی که مختص اتفاقات آرایه های معماری ایرانی اسلامی است. در سایت هنر شیعی بخشی با عنوان نذر فرهنگی هست که فعالیت هایی در این زمینه صورت می گیرد.  هنرمندان نذر می کنند که اثری را به مناسبت محرم و یا ایام فاطمیه هدیه دهند که در حسینیه ها و هیئات مذهبی به طور رایگان استفاده شود. ما آثار این هنرمندان را با کیفیت خوب روی سایت قرار می دهیم و علاقمندان در داخل و خارج کشور می توانند از این آثار استفاده کنند.در حقیقت سایت هنر شیعی یک نمونه جامع و کامل برای هنرمندان است.

 

مهم ترین هدف کانون هنر شیعی چیست؟

هدف ما در کانون هنر شیعی این است که آثار فاخر هنرمندان شیعی در ادوار مختلف تاریخی را جمع آوری و بازسازی  کنیم و آنها را در دسترس مخاطبان و علاقمندان قرار دهیم. در سالهای اخیر تلاش کردیم که کیفیت آثار را برای استفاده های مختلف حتی چاپی و پوستر بالا ببریم. یکی دیگر از اقدامات ما بازسازی نمونه هایی از آثار قدماست . بعضی از این آثار از ایران خارج شدند و در موزه های کشورهای دیگر نگهداری می شود. این آثار کیفیت خوبی نداشتند و هنرمندان ما آنها را بازسازی کردند.

 

برنامه جدیدی در کانون هنر شیعی دارید؟

بخش کودک و نوجوان ما در روز عید غدیر در چهار حوزه قرآن، عترت، مقاومت و آرایه های های هنر شیعی افتتاح و رونمایی شد. آثار هنری که در این چهار حوزه برای کودکان و نوجوانان تولید می شود در سایت به نمایش گذاشته می شود. این بخش با عنوان « دردانه » است. یک فراخوانی دادیم تا تصویرگران و هنرمندانی که در حوزه کودک و نوجوان با موضوعات دینی، انقلابی و شیعی کار می کنند ، آثارشان را جمع آوری کنیم و سعی کنیم که این آثار را با کیفیت بالا در دسترس مخاطبان قرار دهیم.

 

چطور می توانیم هنر اسلامی را بیشتر به مردم و هنرمندان جوان معرفی کنیم ؟

 

هنر اسلامی نباید فقط در گالری ها باشد. هنر اسلامی باید جزو سبد خانواده قرار گیرد و از جمله محصولات مورد استفاده مردم باشد. این هنر باید در معرض دید عموم قرار گیرد. یکی از اهدافی که ما در کانون هنر شیعی دنبال می کنیم ، همین است و  بر این اساس برنامه ها و فعالیت های خود را شکل دادیم.

 

کانون هنر شیعی به منظور معرفی هنر اسلامی و ورود این هنر به زندگی مردم چه اقداماتی انجام داده است؟

یک قدم جمع آوری آثار و ایجاد بانک اطلاعاتی جامع در جهت معرفی آثار اسلامی بوده است. یکی از اهداف ما این بود که این آثار که پراکنده است، جمع آوری شود. به عنوان مثال در نمایشگاه غدیر که به مناسبت عید غدیر در حوزه هنری بر پا شد، یکی از عکسها برای اولین بار در معرض دید بازدیدکنندگان قرار گرفت . این عکس یک هنر اسلامی را نشان می داد که این هنر اسلامی در گوشه و زاویه ای از بنایی قدیمی قرار گرفته است که توجه زیادی به آن نمی شود. کما اینکه در خیلی از اتفاقات خوب معماری اسلامی ایرانی می بینیم که آرایه های زیادی است که ما از آن غافل هستیم. عکاس توانسته است اینها را شناسایی و کشف کند و در معرض دید عموم قرار دهد تا به آنها توجه شود. ما سعی کردیم که این آرشیو را ایجاد کنیم که توجه ها به آن جلب شود. این نخستین قدم است. قدم بعدی استفاده معاصر از هنر اسلامی است، یعنی اینکه این هنر الهام بخش هنرمندان باشد و اینکه بتواند در تولیدات محصولات ما استفاده شود و دوباره برای بخشی از هنرمندان ما احیا شود.

 

 

 

 

منبع: شبستان

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار