موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
206562
۰۷ مهر ۱۳۹۸

بلاتکلیفی شهر دوستدار کودک همچنان ادامه دارد!

مسئول کمیته پیگیری و نظارت مصوبه شهر دوستدار کودک از عدم ساماندهی شهر دوستدار کودک در حوزه‌های فرهنگی اجتماعی، شهرسازی و ترافیکی خبر داد.

به گزارش کودک پرس ، همه ساله بودجه خاصی برای شهر دوستدار کودک در نظر گرفته می‌شود اما شاید کمترین اثری از تغییر  در اصلاح زیر ساخت های شهری به سود کودکان را شاهد بودیم. کودکان همچنان از معضل عدم ایمنی در شهر رنج می‌برند اما شهر دوستدار کودک تنها به اصلاح زیر ساخت‌های شهری ختم نمی شود بلکه طبق پیمان‌نامه‌ی حقوق کودکان، همه کودکان حق دارند در امور خود مشارکت کنند. این مشارکت امری صوری و کم اهمیت نیست. کمیته‌ حقوق کودک سازمان ملل متحد به عنوان مفسر رسمی این سند بین‌المللی، بر این نکته تأکید دارد که منافع عالیه کودکان به عنوان هسته‌ی مرکزی حقوق کودکان، بدون مشارکت آزادانه و فعالانه کودکان قابل تحقق نیست.

در یک شهر دوستدار کودک، تمامی خدمات زیربنایی و روبنای باید به‌طور عادلانه در میان کودکان تقسیم شود، حقوق کودکان به عنوان یک شهروند در جامعه شهری به رسمیت شناخته شده و کار کودک در هر شکلی که مانعی برای آموزش، سلامت روحی و جسمی است، منع شود.

شهر دوستدار کودک شاخص هایی دارد که پایتخت از آن فاصله جدی دارد و با کمال تعجب بودجه ای در سال های اخیر برایش در نظر گرفته شده است اما باز هم قدم های کوچکی برای تحقق شهر دوستدار کودک برداشته نشده است. الهام فخاری، مسئول کمیته پیگیری و نظارت مصوبه شهر دوستدار کودک با اشاره به عدم توفیق برای رسیدن به شهر دوستدار کودک، عدم ثبات مدیریتی را عامل اصلی فاصله از شاخص های آن دانست.

فعالیت‌های پراکنده برای دستیابی به شهر دوستدار کودک صورت گرفته است

رئیس کمیته اجتماعی شورای شهر تهران در رابطه با اقدامات انجام شده برای رسیدن به شهر دوستدار کودک، گفت: طی هفته آینده گزارش نظارتی در صحن قرائت می شود. از اواخر دهه 80 و بیش از 10 سال این بحث در تهران مطرح بوده و شهر دوستدار کودک، الگو و مولفه های خاص خودش را دارد.

الهام فخاری تصریح کرد: اقداماتی در محورها و موضوعات مختلف طی سالیان سال، انجام شده اما این فعالیت‌ها به صورت پراکنده و جزیره‌ای بوده و برای تحقق آن، روند خاصی طی نشده است.

مسئول کمیته پیگیری و نظارت مصوبه شهر دوستدار کودک در پاسخ به این سوال که آیا در گذشته بر ساخت شهربازی تاکید وجود داشته و شهر دوستدار کودک را توسعه وسایل بازی کودکان می دانسته‌اند، گفت: اگر اینگونه بوده باید گفت که در ساخت شهر بازی‌ها هم موثر پیش نرفته اند اما مناسب‌سازی فضاهای بازی و بوستان‌ها به طور مشخص اتفاق افتاده است. اتاق‌های مادر و کودک و برخی موارد دیگر از آن جمله است.

عضو شورای شهر تهران گفت: شهر دوستدار کودک باید ایمن و پیاده محور باشد و دسترسی عادلانه به همه نقاط فراهم شود.

مسائل شهرسازی، ترافیک و فرهنگی مولفه‌های شهر دوستدار کودک

عضو شورای شهر تهران با بیان اینکه دو کمیته نظارتی برای مصوبه شهر دوستدار کودک تشکیل شده ، افزود: در این کمیته‌ها نمایندگانی در شورای شهر تهران حضور دارند که مسئولیت آن کمیته با نماینده کمیسیون فرهنگی اجتماعی است. دبیرخانه کمیته اجرایی نیز در اداره کل شهروندی در ذیل معاونت فرهنگی اجتماعی تعریف شده و من به عنوان نماینده شورا از طرف کمیسیون فرهنگی به صحن معرفی شدم.

فخاری در پاسخ به این سوال که چرا هر ساله بودجه‌ای برای شهر دوستدار کودک در نظر گرفته می‌شود اما در عمل پیشرفتی برای تحقق آن شاهد نیستیم؟ اظهار کرد: برای رسیدن به شهر دوستدار کودک بودجه‌ای اختصاص پیدا نکرده تا هزینه شود! فراموش نکنید که باید در چند فاز این هزینه‌ها صورت بگیرد. هزینه زیر ساختی و ریل‌گذاری باید به سمتی برود تا آن‌هایی که در آینده ساخته و اصلاح می‌شود با مولفه‌ها و شاخص‌های شهر دوستدار کودک و دوستدار سالمند و شهر مناسب برای همه افراد به‌خصوص معلولین مطابقت داشته باشد. یکسری گره‌های شهری از گذشته وجود داشته که باید با الگوهای مشخصی اصلاح شود. بخش‌هایی از توسعه شهر دوستدار کودک مربوط به شهرسازی، بخشی ترافیکی و بخشی فرهنگی اجتماعی است.

پیشرفتی در توسعه شهر دوستدار کودک نداشتیم

وی در پاسخ به این سوال که تاکنون کدام یک از مولفه های فرهنگی اجتماعی، شهرسازی و ترافیکی ساماندهی شده است؟ گفت: تقریبا هیچ کدام به طور محسوس پیش نرفته اما عدم پیشرفت به معنای تعطیلی نیست. علت کندی و اختلال، تغییر مکرر مدیران این حوزه است. امیدواریم در دوره ثبات و رویکردی که با اجتماعی شدن شهر و همکاری اجتماعی مردم و نهادهای دیگر دارد، بتوانیم هم‌افزایی ایجاد کنیم چراکه شهرداری به تنهایی نمی‌تواند کاری پیش ببرد.

فخاری در پایان با بیان اینکه شهرداری قطعا نقش مهمی در توسعه شهر دوستدار کودک دارد، افزود: همکاری شهروندان در تغییر رویکرد مهم است که خوشبختانه طی این دو سال حساسیت و توجه را از گروه های مختلف دریافت کردم و نشانه‌های خوبی داریم که مردم آماده همکاری هستند اما باید بسترسازی از سوی شهرداری صورت بگیرد و بقیه دستگاه ها همسو عمل کنند.

منبع: برنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار