آموزش و پرورش نتوانست تصحیح اوراق امتحانی را الکترونیکی کند

نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس گفت: آموزش و پرورش قول داده بود تصحیح اوراق امتحانی را الکترونیکی کند اما نتوانست چون همه مناطق یکدست از امکانات فناوری برخوردار نیستند.

به گزارش کودک پرس ، قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی در برنامه پرسشگر درباره مصوبه شبکه ملی اطلاعات در شهرهای زیر ۲۰ هزار نفر، اظهار کرد: متأسفانه دولت نتوانسته است این را عملیاتی کند و دو هفته گذشته یکی از نماینده‌ها سوالی را از وزیر ارتباطات برای آماده نشدن زیرساخت‌ها مطرح کرد؛ وزیر قول‌هایی داد اما هنوز محقق نشده است.

وی افزود: موضوع این است که اولویت دولت، آموزش و فناوری نیست؛ درباره هوشمندسازی مدارس نیز محتوا را حتماً باید آموزش و پرورش فراهم کند و امیدوارم زیرساخت هم نهایی شود.

احمدی لاشکی ادامه داد: آموزش و پرورش قول داده بود تصحیح اوراق را الکترونیکی کند اما نتوانست چون همه مناطق یکدست از امکانات فناوری برخوردار نیستند.

علی معینی دبیر شورای راهبردی فناوری وزارت علوم نیز در این برنامه اظهار کرد: اکنون دانشگاه‌ها در استفاده از فضاهای فناورانه پیشرو بوده و نظام آموزشی ما دچار عقب ماندگی در این زمینه نیست.

وی با بیان اینکه نقش دانشگاه را به درستی در عرصه صنعت تبیین نکرده‌ایم، افزود: ایجاد پتانسیل و ظرفیت‌های لازم برعهده سیستم آموزشی و بالفعل کردن این توانمندی و ظرفیت‌ها، برعهده بخش صنعت است.

 

معینی با اشاره به اینکه امکان دارد ضعف‌هایی در اجرا در بخش آموزش داشته باشیم ولی کلیت موضوع آموزش در وزارت علوم انطباق با استانداردهای جهانی دارد، گفت: وظیفه دانشگاه‌ها آموزش و ایجاد پتانسیل است تا دانشجو بعد از فارغ‌التحصیلی با آموزش دو، سه ماهه، خودش را با محیط کار تطبیق دهد؛ مطالب کلی نهادینه می‌شود تا بتواند پس از ورود به بازار کار خودش را سریع‌تر تطبیق بدهد.

وی با بیان اینکه ۴٫۵ میلیون دانشجو داریم، اظهار کرد: ساختار موجود سلسله مراتبی است و اگر بخواهیم رشته جدیدی ایجاد کنیم که بین رشته‌ای باشد و هر دانشکده‌ای یک مبحث را ارائه دهد ساختارها به سختی اجازه آن را می‌دهند؛ ساختارها مانع اجرای برخی نوآوری‌ها هستند و فناوری اطلاعات می‌تواند نقش خوبی در این زمینه بازی کند.

دبیر شورای راهبردی فناوری اطلاعات وزارت علوم ادامه داد: فناوری اطلاعات در بخش محتوا و اجرا می‌تواند کمک کننده باشد. مثلاً اگر تصمیم گرفتیم تخته هوشمند برای همه کلاس‌ها در مدارس بگذاریم یا e-learning را پیاده کنیم باید بدانیم ساختارها چیست، دستورالعمل‌ها و روندهای اجرای آن چیست.

 

وی با بیان اینکه ساختار فعلی در دانشگاه‌ها از این‌ حیث مطلوب نیست، درباره متصل بودن دانشگاه‌ها به سامانه‌های مرتبط با دولت الکترونیک، گفت: عمده دانشگاهای مهم ما به سامانه وصل هستند. به دنبال اتصال همه دانشگاه‌ها هستیم و وزارت علوم حداکثر تلاش خود را بکار بسته و در حال تکمیل آن است؛ البته برخی مسائل هم در اختیار ما نیست و دانشگاه‌ها مشکلاتی دارند که باید کمک کنیم، حل شود.

 

 

 

منبع: فارس