2064
۳۱ مرداد ۱۳۹۵

اصفهانی ها و جشنواره‌ی فیلم کودک اصفهان

یک عضو کمیسون فرهنگی و اجتماعی شورای شهر اصفهان، از تغییر زمان برگزاری جشنواره فیلم کودک اصفهان و برپایی آن در زمستان خبر داد.

به گزارش کودک پرس     در پی انتشار برخی اخبار غیر رسمی از انتقال دبیرخانه‌ی جشنواره‌ی فیلم کودک از تهران به اصفهان، مهدی باقربیگی که عضو کمیته سینمایی شورا و شهرداری اصفهان است، درباره‌ی آخرین وضعیت برگزاری،‌ تشکیل دبیرخانه و تعیین دبیر جشنواره‌ی فیلم کودک اصفهان بیان کرد: هنوز هیچ دبیرخانه‌ای برای این جشنواره در هیچ کجا تشکیل نشده و قرار است برای انتخاب دبیر، هیات چند نفره‌ای از شورای شهر و شهرداری اصفهان و نیز بنیاد سینمایی فارابی تشکیل شود که در واقع هیت اجرایی جشنواره هستند و تمام تصمیمات مربوط به جشنواره از “الف” تا “ی” در این کمیته گرفته خواهد شد.

اصفهانی‌ها به فارابی دبیر پیشنهاد می‌کنند / زمان برگزاری جشنواره تغییر می‌کند

او افزود: فرد انتخابی برای دبیر جشنواره هم قرار است از اصفهان به بنیاد سینمایی فارابی پیشنهاد داده شود و پس از تایید آن‌ها  زمان برگزاری جشنواره هم مشخص می‌شود که پیش از این مهرماه بود ولی امسال احتمالا به دی‌ماه یا زمان دیگری که با برنامه‌های ارشاد تداخل نداشته باشد، موکول می‌شود.

 

57337627

 

کودک و نوجوان هر دو در اصفهان برگزار می‌شود

این بازیگر که به واسطه‌ی حضور در مجموعه‌ی «قصه‌های مجید» شناخته می‌شود، ادامه داد: از آنجا که بخش نوجوان جشنواره پیش از این در همدان برگزار شده است، قرار بر این شده تا امسال ما هر دو بخش را در اصفهان برگزار کنیم ولی آثار بخش نوجوان که پیش از این داوری شده فقط به عنوان مرور فیلم‌های نمایش داده شده در جشنواره قبلی حضور دارند.

جشنواره‌ی کودک و نوجوان اصفهان در یونسکو ثبت شده است

باقربیگی همچنین اضافه کرد: جشنواره بین‌المللی فیلم کودک ونوجوان در عنوان خود نام “اصفهان” را دارد و با همین اسم جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در یونسکو ثبت شده است اما کارشناسانی در وزارت ارشاد و بنیاد سینمایی فارابی این دو بخش کودک و نوجوان را از هم جدا کردند در حالی که اصلا فیلمی در این دو حوزه ساخته نمی‌شود.

او گفت: یک زمانی هست که 100 فیلم تولید می‌کنیم و در بین آن‌ها موضوع 20 فیلم با بقیه فرق می‌کند، آن‌وقت می‌شود یک خط‌کش گذاشت و آن‌ها را  از هم جدا کرد، اما وقتی فیلمی ساخته نمی‌شود چه کاری است که دو جشنواره جدا از هم به عنوان جشنواره کودک و جشنواره نوجوان داشته باشیم؟!

وزیر ارشاد سرقول خود ماند

این نماینده شورای شهر اصفهان با اشاره به حضور سال گذشته علی جنتی ـ وزیر فرهنگ وارشاد اسلامی ـ در اصفهان افزود: ایشان مسلما فردی با تجربه، هنر دوست و فرهنگ دوست است که پس از صحبت‌های ما قول بررسی موضوع و بازگشت کامل جشنواره را به اصفهان دادند. ایشان سرقول خود ماندند و در جلساتی که با همکاران دیگرشان داشتیم متوجه شدیم که گفته‌اند این مسئله حل شود؛ به همین دلیل وزارت ارشاد و بنیاد سینمایی فارابی در این دوره بیشترین تعامل را با شهرداری اصفهان داشتند و فکر نکنم چنین چیزی تا این حد سابقه داشته باشد که این‌قدر کوتاه آمده باشند.

باقربیگی با بیان اینکه در چند ماه گذشته دیدارهای متفاوتی با مدیران سینمایی سازمان سینمایی در تهران و اصفهان برگزار شده است، گفت: در آخرین دیدار که کمتر از یک ماه گذشته انجام شد قرار بر این بود تا توافق پنج ساله‌ای که برای برگزاری این جشنواره وجود داشت و به پایان رسیده است، دوباره نوشته شود که مسئولان سازمان سینمایی پیش نویس این توافق را به ما دادند و همه چیز خوب پیش رفت.

اعتراض به لایحه‌ای که به شورای شهر آمد

وی با اشاره به اینکه  برگزاری جشنواره در شورای شهر اصفهان با تعیین ردیف بودجه به طور جدی مصوب شده است، اضافه کرد:  البته به تازگی یک لایحه از سوی شهرداری به شورای شهر آمد که بررسی شود که آیا اصلا این جشنواره در اصفهان برگزار شود یا خیر؟ و ما هم صورت رسمی به این اقدام اعتراض کردیم چرا که وقتی موضوعی مصوب شده است احتیاجی به بررسی مجدد در صحن شورا را ندارد و البته دوستان هم متوجه شدند و لایحه را پس گرفتند.

او گفت: متاسفانه برخی از دوستان و همکاران ما در اصفهان همه چیز را سیاسی می‌بینند و تعجب می‌کنم چه چیزی در برگزاری این جشنواره ناخوشایند است که می‌خواستند آن را برگزار نکنیم، در حالی که معتقدم اگر مشکلی باشد نباید صورت مسئله را پاک کرد و اگر یکسری از افراد پیش از این جشنواره را خوب یا بد برگزار کرده‌اند، نباید حالا کلیت آن را زیر سوال برد.

جشنواره‌ی کودک و نوجوان ملک شخصی کسی نیست

باقربیگی همچنین بیان کرد: جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان مثل سی‌وسه پل متعلق به فرد خاص و ملک شخصی نیست که مثلا امروز اگر من شهردار شدم با یک لودر آن‌ها را خراب کنم. این جشنواره متعلق به ایران است و 30 سال سابقه‌ی برگزاری دارد.

جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان اصفهان متعلق به عموها و خاله‌ها نیست

او در بخش دیگری از این گفت‌وگو گفت: متاسفانه این جشنواره در دوره‌های قبل خود بیشتر به برگزاری یکسری برنامه جنبی تبدیل شده بود در حالی که جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان برای “عموها” و “خاله‌ها” نیست که در حاشیه‌اش برنامه‌ برگزار کنند. این جشنواره برای بچه‌هاست و باید شرایطی فراهم کرد تا مثلا بچه‌ها از مدرسه برای دیدن فیلم‌ها به سینماها آورده شوند. در این راستا پیشنهاد ما این است که جشنواره به شکلی کاملا حرفه‌ای برگزار شود، بخش‌های جانبی را دیگر نداشته باشیم تا هم هزینه‌ها کم شود و هم فشاری به دستگاه‌هایی مثل ارشاد یا شهرداری وارد نشود. به این ترتیب هر فیلمی که در این حوزه ساخته می‌شود می‌تواند در جشنواره شرکت داشته باشد و به این شکل رسالت جشنواره با حمایت از سازندگان فیلم‌های کودک و نوجوان بهتر محقق خواهد شود.

در حالی این اظهارات مطرح می‌شود که پیش از این طبق پیگیری‌های سازمان سینمایی وزارت ارشاد و شخص دکتر ایوبی جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان قرار بود دو سلانه بصورت جداگانه بخش نوجوان‌اش در همدان و بخش کودک‌اش در اصفهان برگزار شود که در راستای این تصمیم بخش نوجوان سال گذشته در همدان برگزار شد که مهم‌ترین دستاوردش المپیاد فیلم‌سازی بود اما تاکنون مسوولان سازمان سینمایی واکنش رسمی نسبت به اینکه جشنواره به شیوه‌ی سابق در اصفهان برگزار می‌شود و موضوع جداسازی متنفی است،نداشته‌اند.

57323450

اما چندی قبل فرشته طائرپور به عنوان دبیر شورای سیاست‌گذاری و راهبردی سینماهای کودک و نوجوان ضمن حمایت و تاکید بر اهدافی که شورا از تفکیک دو بخش جشنواره کودک و نوجوان داشت، گفته بود: دوستان اصفهانی که جز چند سال اخیر، در دوره‌های پیشین، در میزبانی از یک رویداد بین‌المللی سینمایی، سابقه قابل تحسینی برای خود رقم زده بودند، اولین گروهی بودند که با تعصب، از این تصمیم (تفکیک دو بخش کودک و نوجوان) بر آشفتند و بجای تامل و تعامل و شنیدن نظرات شورا و ارزیابی همه جانبه نتایج این تفکیک برای شهرشان، گلایه‌شان را به دفتر جناب وزیر بردند. آن‌ها فارغ از جهانی بودن پدیده‌ای بنام سینمای کودک، با موضعی استانی، به انتقاد از تصمیم شورا پرداختند و عملا وزیر ارشاد را نیز برای انتخاب بین جلب رضایت از آن‌ها و عمل به کارشناسی شورا، بر سر دوراهی قرار دادند. به نظر می‌رسید که برای آن‌ها اصفهان مهم‌تر از سینمای کودک است و در نتیجه تفاوت پرچم‌هایی که به دست داشتیم، رخ نمود. ما پرچم کودکان و سینمای‌شان را در دست داشتیم و آن‌ها پرچم اصفهان را.

وی مطرح کرده بود: این دوستان حتی از شنیدن اخبار خوب برگزاری جشنواره فیلم‌های نوجوان در همدان بر سر ذوق نیامدند و راه را برای تعامل با شورا جهت دستیابی به طرحی بهتر برای برگزاری جشنواره فیلم‌های کودک به انضمام مرور آثار نوجوانان در اصفهان باز نکردند.

این سینماگر همچنین گفته بود: بی‌تردید از نظریه‌ای که برای آن دلایل موجهی داریم، تا هستیم، دفاع می‌کنیم. سیاستمداران و مسئولان دولتی می‌توانند با مواضعی غیرسینمایی به یک جشنواره سینمایی نگاه کنند و مسائل و مصالح منطقه‌شان را در اولویت قرار دهند، اما یک شورای تخصصی نمی‌تواند فرضیه‌ها و مطالباتش را بخاطر احترام به گرایشات استانی و پرهیز از التهابات اجتماعی و سیاسی در آن استان یا پایتخت، کنار بگذارد. ما معتقدیم که پرداختن به هر وجهی از سینمای کودک، از جمله جشنواره آن، یک امر تخصصی است که توسط اهل فن باید طراحی و اجرا شود؛ مهم نیست که کدام نقطه از خاک ایران عزیزمان پایگاه و میزبان این رویداد می‌شود؛ هرکجا که برگزار بشود، اگر علاقمند به رشد این سینما باشیم به مطلوب مشترکمان رسیده‌ایم.

طائرپور در بخش دیگری از سخنانش درباره‌ی فیلم‌های کودک که بواسطه‌ی برنامه‌ریزی‌های شورا برای جشنواره‌ی کودک اصفهان تدارک دیده شده است،توضیح داده بود:در حال حاضر هشت فیلم جدید با مختصات سینمای کودک، در مراحل مختلف تولید هستند. برخی از آنها در آستانه فیلمبرداری و برخی در مراحل پساتولید و کارهای فنی و نهایی هستند. چند طرح نوجوان هم به تصویب رسیده‌اند که برای سال 96 و جشنواره نوجوان آماده خواهند شد. اما اینکه فیلم‌های کودک در حال تولید، قرار باشد با شتاب مراحل باقیمانده خود را طی کرده و برای شرکت در جشنواره اصفهان، با هر کیفیتی، آماده شوند باید بگویم خیر. برای ما خوب ساخته شدن یک فیلم کودک مهم‌تر از زود ساخته شدن آن‌ است. طرح‌های ضعیفی را هم که بر اساس روند گذشته با فوریت رسیدن به جشنواره اصفهان به شورا رسید، با اغماض نگاه نکردیم. ماموریت اصلی همه فیلم‌های در حال تولید این است که مطابق فیلمنامه تصویبی‌شان و به خوبی ساخته شوند و اکران موفقی را برای ماه‌های آینده سینمای کودک رقم بزنند. یکی از نکات مطرح شده در شورا برای درج در آیین‌نامه جشنواره اصفهان این بود که شرط اکران فیلم قبل از جشنواره، صرفا برای شهر اصفهان، تعیین شده باشد. ما نمی‌توانیم به بچه‌های گرسنه همه استان‌هایمان وعده سیر شدن در ضیافتی که قرارست در آینده برگزار شود را بدهیم. نیاز آنها به تماشای فیلم‌های جذاب و مناسب و برخاستن شان از پای برنامه‌های صرفا خارجی در ماهواره‌ها، حتی برای دو ساعت، اولویت اول ماست. وظیفه ما معماری تخیل و هنر کودکان، بر اساس داشته‌های فرهنگی خودمان است و با هر قدمی که در این مسیر جلو برویم حق داریم که برایش جشن و جشنواره بگیریم.

او همچنین مطرح کرده بود: نکته دیگر آنکه در پیش نویس آیین نامه دوستان اصفهان همه هزینه‌های تولید را به تهران محول کرده‌اند و تولید ده فیلم سینمایی جدید را شرط  برگزاری جشنواره در هر سال قرار داده‌اند. این شرط که امیدوارم در نسخه نهایی اصلاح شود، عملا برگزاری جشنواره در اصفهان را برای امسال منتفی می‌کند، چون با توجه به مراحلی که فیلم‌ها در آن قرار دارند، بعید می‌دانم ده فیلم سینمایی تازه و مرتبط، با تقبل هزینه‌های سنگین از سوی تهیه کننده‌ها و وام‌های نه چندان کافی، در یک ماراتن نفس گیر خود را به جشنواره اصفهان برسانند. معمولا شهرهای میزبان جشنواره، برای فیلم‌های در دست ساختی که قرارست نمایش اول خود را از آن جشنواره آغاز کنند، یا  کمک های بلاعوض پرداخت می‌کنند و یا وام‌های کارساز و بی‌بهره می‌دهند. این نکته را در سفر به اصفهان به نماینده شورای شهر اصفهان هم گفتم و ایشان هم اعلام آمادگی برای پرداخت وام بی‌بهره به فیلم‌های مورد نظر کردند. حتی در صحبت کوتاهی که با استاندار محترم اصفهان در اختتامیه “جشنواره روح الله” پیش آمد گفتم که ماهم مایلیم که جشنواره کودک در اصفهان برگزار شود ولی روی شرایط آن، شورای ما نظر دارد و این نظرات بی‌تردید به نفع شما خواهد بود؛ ایشان هم با روی خوش پذیرفتند؛ حالا اینکه وزیر ارشاد با اطلاع از نظرات دو طرف ماجرا، چه تصمیمی بگیرد و فرصت مدیریت این دوره از جشنواره اصفهان را از صفر تا صد، به مسئولان دولتی اصفهان واگذار کند یا به شورای تخصصی سینمای کودک و نوجوان وزارتخانه‌اش، چیزی است که باید منتظر اعلامش از سوی وزارت ارشاد بود. در هر صورت برای برگزاری هرچه بهتر جشنواره فیلمهای کودکان در اصفهان، هم دعا می‌کنیم و هم بر اساس وظیفه‌مان همکاری خواهیم کرد؛ البته در حد توان.

او مطرح کرده بود: به‌ هرحال فارغ از اینکه چه کسی مدیریت این جشنواره سینمایی را برعهده خواهد گرفت، اینکه مسئولان اصفهان، بدون تقبل هزینه‌ای و یا مشارکت در تامین بودجه تولید، سفارش تولید چندین فیلم جدید به ارشاد و فارابی و یا فیلمسازان بخش خصوصی بدهند، مانند آنست که کسی مهمانی برگزار کند، اما فاکتور غذا را برای مهمان ارسال کند. بدیهی است چنانچه همه فیلم‌های در دست تولید بتوانند بی‌وقفه به کارشان ادامه دهند و تا تاریخ برگزاری جشنواره آماده شوند، بی‌تردید می‌توان جشنواره‌ای پربارتر از همه سالهای اخیر را برای سینمای کودک و شهر اصفهان رقم زد؛ این آرزوی شورای ما نیز هست. در واقع برنامه‌ای که شورا از همان ایام مذاکره با اصفهان در سال 94 داشت و منحنی مصوبات و تولیدات را برای آن تنظیم کرد با اعتنا به همین مطلب بود. عملا فیلم‌هایی که در جشنواره کودک امسال و جشنواره نوجوان سال 96 شرکت خواهند کرد و یا در گروه سینماهای کودک و نوجوان به نمایش در خواهند آمد، اولین مجموعه از فیلم‌هایی هستند که فیلمنامه‌شان از مصوبات این شورا است.

تصمیم مهم و سخت ایوبی و جنتی در انتخاب نوع نگاه به جشنواره‌های کودک و نوجوان

طائرپور همچنین با اشاره به جداسازی جشنواره‌ی فیلم کودک و نوجوان گفته بود: ما مطمئن هستیم که نتیجه عملی این تفکیک به دوستان اصفهانی نشان‌ خواهد داد که این اتفاق برای اصفهان نتایج بمراتب بهتری داشته و دارد، اما قرارست درمورد اینکه سال‌های بعد باید چکار کرد، تا پایان جشنواره کودک صبر کنیم و سپس تصمیمی مشترک بگیریم.
تکرار می‌کنم، برای ما، جشنواره حلقه‌ای از یک زنجیره است که اگر حتی از جنس طلا باشد، تا وقتی به حلقه‌های قبل و بعد از خود وصل نباشد، کوچک است و خاصیت جریان سازی ندارد. به نظر من تصمیم آقای جنتی و آقای ایوبی در انتخاب نوع نگاه به جشنواره‌های کودک و نوجوان، تصمیم مهم و سختی است.

 

 

منبع:   ایسنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار