موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
206324
۱۴ تیر ۱۳۹۸

نظام آموزش و پرورش ما از درس‌زدگی و نمره‌گرایی رنج می‌برد/ فعالیت ۴ میلیون دانش‌آموز در طرح اوقات فراغت

سرپرست وزارت آموزش و پرورش گفت: امروز می‌پذیریم که نظام آموزش و پرورش ما از درس‌زدگی، نمره‌گرایی، کلاس‌محوری و برنامه درسی آشکارگرایی رنج می‌برد و سند تحول بنیادین این عارضه را نشانه گرفته است.

به گزارش کودک پرس ، سیدجواد حسینی در آیین طرح کشوری اوقات فراغت اظهار کرد: به استان گلستان آمدیم تا فعالیت‌های تابستانی و اوقات فراغت آموزش و پرورش را کلید بزنیم؛ فعالیت‌هایی که در بیش از 30 هزار پایگاه اوقات فراغت با 34 نوع فعالیت آغاز خواهند شد.

وی تصریح کرد: آموزش و پرورش امروز به استان گلستان آمد تا مانند مردم ایران که کنار سیل‌زدگان قرار گرفتند و در کنار سیل ویرانگر سیل مهربانی به راه انداختند در اوقات فراغت و در ادامه بازسازی و بازتوانی نیز در کنار سیل زدگان باشد به همین دلیل آققلا را نقطه آغاز فعالیت قریب به 4 میلیون دانش آموز دل فعالیت‌های تابستانی و اوقات فراغت قرار دادیم.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه رویکرد ما در فعالیت‌های تابستانی تربیتی، مهارتی، پرورشی و کارآفرینی با نگاه هنری و تربیت بدنی است، تاکید کرد: ما در برنامه‌های اوقات فراغت درصدد هستیم همه امکانات آموزش و پرورش بسیج شود تا دانش آموزان پس از دوران تحصیل کنار آموزش نظری یک مهارت عملی را یاد گرفته باشند و این خواسته مقام معظم رهبری و تاکید ریاست جمهوری از نظام تعلیم و تربیت است.

 

حسینی با اشاره به اینکه کارآفرینی با هدف رونق تولید از دیگر اهداف ما است، ابراز کرد: ما در فعالیت‌های تابستانی و اوقات فراغت تابستانی به تربیت دینی و اخلاقی و کارآفرینی توجه داریم و درصدد هستیم همه فعالیت‌ها با نگاه نشاط‌آفرینی جمعی صورت بگیرد.

وی با تاکید بر اینکه برای دانش آموزان گلستانی و کشور نیاز به نشاط سالم جمعی داریم، متذکر شد: اوقات فراغت با هر رویکردی که انجام می‌شود باید نشاط و شادمانی سالم جمعی را برای دانش آموزان رقم بزند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه نشاط جمعی در کشورمان از دو عارضه رنج می‌برد، اذعان کرد: در بسیاری موارد برای ایجاد نشاط جمعی و گسترش آن رویکرد قالبی، کلاسیک و سنتی و غیر برانگیراننده داریم.

 

حسینی تاکید کرد: امروز می‌پذیریم که نظام آموزش و پرورش ما از درس‌زدگی، نمره‌گرایی، کلاس‌محوری و برنامه درسی آشکارگرایی رنج می‌برد و سند تحول بنیادین این عارضه را نشانه گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: دانش آموزان تنها نباید آموزش ببینند و علم و فناوری یک ساحت است و دانش آموزان باید از لحاظ دینی، اخلاقی، هنری، تربیت بدنی و سلامت، اقتصادی و حرفه‌ای هم تربیت شوند.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش متذکر شد: اوقات فراغت و طرح تابستانه گامی در جهت تعلیم و تربیت تمام ساحتی با رویکرد نشاط جمعی و  پرهیز  از کلیشه‌گرایی، نمره‌محوری، کنکورمحوری و درس‌زدگی و … است.

حسینی بیان کرد: عارضه دوم که خوشبختانه در نظام تعلیم و تربیت ما کمیاب است آن است که گاهی اوقات برای نشاط جمعی ساختارشکنی می‌شود و ساختارهای دینی، اعتقادی، اخلاقی و ملی ما شکسته می‌شود.

 

وی گفت: ما نشاط جمعی سالم می‌خواهیم که دانش آموز و محیط مدرسه و نظام تعلیم و تربیت ما را  را از دو آسیب کلاس‌زدگی و کلیشه‌گرایی سنتی غیر برانگیزاننده و ساختارشکنی فرهنگ دینی و ملی ما دور نگه دارد و این هنر مدیریتی مدیران ما در مدارس و نظام تعلیم و تربیت است.

سرپرست وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه برنامه‌های اوقات فراغت باید به گونه‌ای طراحی شود تا نشاط جمعی گسترش یابد و محیط مدرسه جذاب شود، گفت: فعالیت‌های آموزشی، مهارتی، پرورشی و تربیتی باید جذابیت داشته باشد تا جوهره اصلی نظام تعلیم و تربیت و سند تحول بنیادین که تعلیم و تربیت تمام ساحتی دانش‌آموزان برای ساختن انسان و جامعه تمام ساحتی است را بیش از پیش محقق کنیم.

حسینی افزود: سرانه فضای آموزشی در کشور 5.2 متر است حال آنکه استاندارد  آن باید 8.2 متر باید باشد و این شاخصه در استان گلستان 4.9 متر است.

وی اضافه کرد: طرح آمایشی مدارس و کاهش سرانه فضاهای آموزشی در 50 سال آینده توسط موسسات پژوهشی دیده شده و تلاش می‌کنیم سرانه‌های آموزشی را به میانگین کشوری و استاندارد برسانیم.

 

سرپرست وزارت آموزش و پرورش ابراز کرد: دو خواسته ایجاد کانون فرهنگی تربیتی و هنرستان کشاورزی در گلستان را مطرح کردند که در این خصوص قولی ندادم اما در وزارتخانه بررسی خواهم کرد و اگر امکانش باشد در استان ایجاد خواهد شد.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار