موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
206321
۱۴ تیر ۱۳۹۸

حمایت از نرم‌افزارهای آموزشی از وظایف آموزش و پرورش است

مدیرکل امور تربیتی و مشاوره آموزش و پرورش گفت: تولید، نظارت، هدایت و حمایت از نرم‌افزارهای آموزشی و بسترهایی که عرضه هدفمند آنها را دنبال می‌کنند از مهم‌ترین وظایف این وزارتخانه است.

به گزارش کودک پرس ، گزارش کافه بازار از صنعت برنامه‌ها و بازی‌های موبایلی در سال ۹۷ نشان می‌دهد تا این لحظه بیش از ۲۷ هزار اپلیکیشن آموزشی در بازار ارائه‌ شده است که نشانگر ظرفیت تولید محتوا و نرم‌افزارهای موبایلی در راستای اهداف آموزشی و پرورشی است؛طبیعتاً نیاز است در حوزه تولید محتوا برای کودکان فعالیت بیشتری صورت گیرد چراکه مخاطبان این حوزه بسیار فراوان و حوزه‌های آموزشی و تربیتی نیز گسترده است.

مسعود شکوهی مدیرکل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش اظهار کرد: ورود دنیای مجازی و تولیدات نرم‌افزاری به زندگی انسان‌ها، پیامدهای متعددی را به همراه داشته است که از جمله آن می‌توان به سهم انقلاب‌گونه و تحولی آن در نظام تعلیم و تربیت اشاره کرد.

وی ادامه داد: در حال حاضر نسل کودک و نوجوان ما در دو دنیای واقعی و مجازی به سر می‌برند و در همین رهگذر از تمام امکانات سخت‌افزاری و نرم‌افزاری که باعث تحول عمیق در حوزه یادگیری شده، استفاده می‌کنند؛ بنابراین نمی‌توان این واقعیت مهم را نادیده گرفت و از نقش مهم‌ آموزش و پرورش در برنامه‌ریزی، تولید و نظارت بر این فضا غافل شد.

 

این مقام وزارت آموزش و پرورش در خصوص سهم و نقش این وزارتخانه در هدایت محتوای آموزشی چنین نرم‌افزارهایی، عنوان کرد: این وزارتخانه به عنوان یک نهاد حاکمیتی در حوزه آموزشی و پرورش، هم در برنامه‌ریزی‌های کلان و هم در نیازسنجی و همچنین در روش‌شناسی و اجرا نقش بی بدیلی دارد؛ تولید نرم‌افزارهای آموزشی و پرورشی بومی و هدایت شده در شرایط کنونی نیز گواه این مسأله است.

شکوهی در خصوص فعالیت مجموعه‌های استارتاپی نظیر کافه بازار که بدون حمایت‌های دولتی، گام‌های موثری را در حوزه کودک و نوجوان برداشته و به تازگی نیز «بازار کودک» را با محتوای آموزشی و سرگرمی برای کودکان ایجاد کرده‌اند، گفت: برای دوام و بقای هر فعالیتی ابتدا لازم است به نیاز مخاطبان و رویکرد حاکم بر حوزه فرهنگی و تربیتی توجه کرد.

وی اضافه کرد: در بحث استارت آپ‌ها و اقداماتی که در این حوزه انجام داده‌اند، بخش مهمی از فرایند کار به توسعه زیرساخت‌ها مرتبط است؛ داشتن نگرش خلاقانه و بومی، ارتباط تنگاتنگ با مخاطبان، تعامل با مسؤولان آموزش و پرورش، به‌روز بودن و حفظ جایگاه خود در بازار رقابت از دیگر شرایط ضروری در این حوزه است.

 

مدیرکل کل امور تربیتی و مشاوره وزارت آموزش و پرورش بیان کرد: حمایت مسؤولان و دست‌اندرکاران حوزه تولیدات نرم افزاری آموزشی و پرورشی با ایجاد انجمن یا صنف تخصصی در حوزه کودک و نوجوان ممکن می‌شود؛ طبیعتاً وزارتخانه نیز در این حوزه باید حمایت‌های لازم را به عمل بیاورد اما در مجموع چنین ساز و کاری می‌تواند در توسعه نرم‌افزارهای آموزشی بسیار موثر واقع شود؛ نتیجه آن نیز می‌تواند ایجاد ساز و کاری هدفمند در تولید نرم افزار، بروز خلاقیت‌های بیشتر در حوزه فعالیت‌های تخصصی، برگزاری نشست‌ها و جشنواره‌ها و نمایشگاه‌های تخصصی از تولید تا بهره‌برداری و استفاده برای مخاطبان باشد.

وی ادامه داد: فراهم ساختن فضای امن و در دسترس قرار گرفتن محتوای مناسب برای کودکان با رویکرد آموزش و سرگرمی مفید نیز جهت اطمینان خانواده‌ها در استفاده فرزندشان از محتوای موبایلی اهمیت بسزایی دارد.

 

شکوهی افزود: با توجه به اعلام آمادگی بسترهایی همچون کافه بازار جهت همکاری با وزارت آموزش‌ و پرورش در حوزه محتوای کودک، در مقابل، آموزش‌ و پرورش هم می‌تواند از تولیدکنندگان محتوا حمایت‌های مالی و معنوی به عمل آورد؛ کم کردن هزینه‌های تولید محتوا، سرعت بخشیدن به روند دریافت مجوزهای این حوزه و در اختیار دادن منابع و دانشی که در آموزش‌ و پرورش قرار دارد، جزو کارهایی است که به‌ خوبی از عهده وزارت آموزش‌ و پرورش برمی‌آید.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار