موقعیت فعلی شما : خانه/اجتماعی و حوادث
206271
۰۴ مهر ۱۳۹۸

معتادان به «گل» در کشور ۳ برابر شدند

۱۰ سال قبل ۴ درصد جمعیت معتادان کشور به گل اعتیاد داشتند و این رقم اکنون ۳ برابر شده است؛ الگویی که از تریاک به سمت هروئین و کراک، بعد از آن به سمت شیشه و سپس به ماده مخدر گل سوق پیدا کرده است.

به گزارش کودک پرس ، نکته قابل توجه در اعتیاد به گل، سن پایین مصرف‌کنندگان این مخدر است که عمده آنها را دانش‌آموزان، نوجوانان و دانشجویان تشکیل می‌دهند. سهولت دسترسی، ایجاد احساس سرخوشی موقتی و قیمت تقریبا پایین گل از مهم‌ترین دلایل استقبال قشر نوجوان و جوان از این ماده مخدر است.

 

عوارض مصرف گل

یک دانشجوی مصرف‌کننده گل که برای ترک اعتیاد به یکی از کمپ‌های سازمان بهزیستی مراجعه کرده است، درباره نحوه معتاد شدنش به این ماده می‌گوید: تقریبا ۱۸ سالم بود.

دوستم به من گفت بیا چیزی بکشیم که حال آدم را خوب می‌کند، حس خوبی دارد و سر آدم گیج می‌رود. وقتی گل کشیدم، خوشم آمد، ولی نمی‌دانستم پیامدش چیست.

وی که نمی‌خواهد نامش فاش شود، اضافه می‌کند: بعد از این‌که اولین بار گل کشیدم، به من مزه داد و فردای آن روز خودم برای مصرف گل دنبال دوستم رفتم. دیگر کلاس نرفتیم و با دوستم به باراجین رفتیم و دم آبشار نشستیم گل کشیدیم.

آنقدر این کار را تکرار کردیم که به گل معتاد شدیم. این دانشجو با تأکید بر اعتیادآور بودن مصرف گل می‌گوید: وقتی با گل آشنا شدم، هر روز ساعت ۱۰ صبح آن را مصرف می‌کردم و وقتی گل نداشتم، زودرنج و شکاک می‌شدم.

من که پیش پدرم پایم را دراز نمی‌کردم و احترامش را در هر حالی نگه می‌داشتم، موقع خماری به او می‌گفتم باید به من پول بدهی چون نمی‌توانستم کار کنم و زندگی‌ام آشفته شده بود.

این جوان ۲۲ ساله اعتقاد دارد مصرف گل بین جوان‌ها خیلی بیشتر شده است و ادامه می‌دهد: ۴ سال قبل که برای اولین بار گل مصرف می‌کردم، جوانان خیلی کمی این ماده را مصرف می‌کردند، ولی در حال حاضر خیلی از جوان‌ها گل می‌کشند و این کار برای آنها هیچ قبحی هم ندارد.

 

قیمت پایین

یک درمانگر اعتیاد با بیان این‌که مصرف‌کننده‌های گل عموما در سنین پایین هستند، می‌گوید: این افراد کسانی هستند که تصور می‌کنند گل ماده مخدری مثل هروئین نیست. چون این ماده مثل سیگار مصرف می‌شود، فکر می‌کنند اثراتش نیز مانند آن است. همچنین آنها بابت تهیه گل پول چندانی نمی‌پردازند به همین دلیل چندان دچار لطمات مادی نمی‌شوند.

امیر خلیفه‌زادگان با یادآوری این‌که این ماده مخدر راحت بین جوان‌ها تهیه و مصرف می‌شود، می‌افزاید: چون گل مانند سیگار استعمال می‌شود، بسیاری از خانواده‌ها در مراجعه به ما نمی‌گویند بچه ما معتاد شده، بلکه معتقدند فرزندشان سیگاری شده است. وی گل را یک مخدر خاموش توصیف و بیان می‌کند: بیشتر معتادان به گل وقتی خودشان را با دیگر معتادان مقایسه می‌کنند، تصور می‌کنند جزو افراد معتاد طبقه‌بندی نمی‌شوند.

 

فراموشی غم‌ها

یک روانشناس هم افزایش احساس سرخوشی را از دلایل گرایش به گل بیان می‌کند و می‌گوید: معمولا نوجوانان و افرادی که علاوه بر بحران‌های بلوغ، نوجوانی و جوانی دچار تنش با خانواده هستند یا خُلق غمگین دارند، تلاش می‌کنند با مصرف گل شکست‌ها و غم‌های زندگی شخصی خود را به فراموشی بسپارند.

آرمین وزیری ادامه می‌دهد: همچنان که در برهه‌ای گفته می‌شد مصرف شیشه باعث لاغری افراد چاق می‌شود، الان هم به نوعی به افراد لاغر گفته می‌شود که مصرف گل اشتها را بیشتر و آنها را چاق می‌کند.

وی با بیان این‌که مصرف گل معمولا گروهی صورت می‌گیرد و به ندرت به صورت فردی اتفاق می‌افتد، اظهار می‌کند: متاسفانه یکی از علل اشاعه مصرف این ماده مخدر الگوی فرزندپروری سهل‌گیرانه‌ای است که معمولا خانواده‌های امروز از آن تبعیت می‌کنند.

 

مصرف مخدرهای صنعتی

طبق گزارش شورای هماهنگی مبازره با مواد مخدر استان قزوین در خرداد سال جاری پایین آمدن سن اعتیاد، تغییر سبک مصرف و اعتیاد بانوان ۳ دغدغه اصلی حوزه اعتیاد دیار مینونشان به شمار می‌رود.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قزوین باور غلط درباره اعتیادآور نبودن گل را از علل اصلی گسترش اعتیاد به آن در استان می‌داند و می‌گوید: چون عامل محرک در گل وجود دارد، متاسفانه برخی دانشجویان در دورهمی‌های خوابگاه‌های دانشجویی برای سرگرمی و در سطح جامعه هم نوجوانان و جوانان از روی کنجکاوی این ماده اعتیادزا را مصرف می‌کنند.

اردشیر صفاپور با بیان این‌که اگر مصرف گل ادامه پیدا کند، قطعا مصرف دیگر مواد مخدر به دنبالش خواهد آمد، می‌افزاید: طبیعتا افرادی که گل مصرف می‌کنند به‌تدریج معتاد می‌شوند و بعد از مدتی دیگر مصرف گل هم جوابگوی آنها نیست و باید سراغ مواد مخدر صنعتی‌ بروند که خطراتش به مراتب بیشتر از گل برای این افراد و خانواده‌هایشان خواهد بود.

 

یاریگر هم باشیم

این مسئول راه‌حل مبارزه با مواد مخدر از جمله گل را اجرای برنامه‌ها و کارهای پیشگیرانه و فرهنگی می‌داند و می‌گوید: در ستاد مبارزه با مواد مخدر نمی‌خواهیم کار مقابله‌ای انجام دهیم چون این آخرین راه‌حل است. کار اصلی ما در شورای هماهنگی این است که به جامعه آگاهی بدهیم و فرهنگ‌سازی ‌کنیم.

باید با روشنگری و کمک طلبیدن از همه اقشار، به‌ویژه فرهنگیان و نخبگان، دیو اعتیاد را در استان قزوین به زانو درآوریم. صفاپور با اشاره به جمله «یاریگر هم باشیم» که شعار ستاد مبارزه با مواد مخدر است، بیان می‌کند: لازم است تمامی اقشار از جمله خانواده‌ها و نهادهای آموزشی، فرهنگی، انتظامی، نظامی و کارگری به اعضای خود در این زمینه آگاهی بدهند که بتوانیم سیاست اشاعه فرهنگ پیشگیری را به خوبی در استان قزوین اجرا کنیم.

دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر با بیان این‌که در ستاد مبارزه با مواد مخدر ۵ کمیته تخصصی درمانی، فرهنگی و پیشگیری، مقابله، حقوقی (قضایی) و مشارکت‌های مردمی داریم، می‌گوید: از طریق کمیته فرهنگی و پیشگیری آموزش‌های پیشگیری را شامل نحوه فرزندپروری و مهارت «نه» گفتن را در دستگاه‌های مختلف مانند آموزش و پرورش، دانشگاه‌ها و مراکز صنعتی و کارگری ارائه می‌دهیم.

 

آموزش در مدارس و دانشگاه‌ها

اردشیر صفاپور، دبیر شورای هماهنگی مبارزه با مواد مخدر قزوین با اشاره به فرارسیدن فصل پاییز و بازگشایی دوباره مدارس و دانشگاه‌ها می‌گوید: قطعا امسال برنامه‌های متعددی در سطح مدارس و دانشگاه‌ها داریم که در آنها عواقب خطرناک مصرف گل را به نوجوانان و جوانان توضیح و به آنها به شکل جدی هشدار ‌می‌دهیم که دنبال مصرف این مخدر توهم‌زا نروند.

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار