موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
206155
۰۳ مهر ۱۳۹۸

حق انتخاب را به کودکان و نوجوانان می‌دهیم

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان رضوی گفت: فعالیت کانون پرورش فکری کودک و نوجوان بر پایه حضور اختیارمند مخاطبان خود طراحی شده و با حق انتخابی که کانون به آن‌ها می‌دهد انگیزه‌ای را در وجود آن‌ها ایجاد می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، ابراهیم زره‌ساز، مدیرکل پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان رضوی، اظهار کرد: با توجه به اینکه مخاطبان ما اغلب کودکان و نوجوانان هستند، از این رو هنگامیکه وارد کانون ما می‌شوند با ۴۲ برنامه مختلف در زمینه ادبی، هنری، فرهنگی و… مواجه شده، به همین دلیل آن‌ها انتخاب‌های زیادی دارند و با حق انتخابی که کانون به آن‌ها می‌دهد کودک و یا نوجوان می‌تواند به طور آزادانه یکی از فعالیت‌ها را با توجه به علاقه‌مندی خود انتخاب کرده و وارد آن فضا شود.

وی با بیان اینکه همواره کانون بر پایه حضور اختیارمند کودک و نوجوان ساخته شده و ساختار آن نیز به گونه‌ای است که تمامی رشته‌های ادبی و هنری را شامل می‌شود، ادامه داد: این حق انتخابی که به کودکان و نوجوانان داده می‌شود به نوعی می‌تواند انگیزه‌ای را در وجود افراد ایجاد کند که همین امر، موضوع بسیار مهمی است، زیرا با این کار آن‌ها می‌توانند به نوعی به شناخت توانایی‌های خود دست پیدا کنند.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان رضوی تأکید کرد: همچنین شخصیت این دسته از کودکان و نوجوانان نیز نسبت به آن دسته از هم سن و سالان خود که در این کانون حضور ندارند بهتر شکل می‌گیرد و بالطبع به افزایش قدرت تصمیم‌گیری آن‌ها نیز کمک بسیاری می‌کند.

زره‌ساز بیان کرد: با توجه به اینکه ما در این کانون حق انتخاب را به کودکان و نوجوانان می‌دهیم و در این مسیر گام برداشته، سعی داشته‌ایم که کاری کنیم که آن‌ها بتوانند از این سن تمرین کنند تا در آینده بتوانند در تصمیات دیگر زندگی خود با توانایی بیشتری این کار را انجام دهند. خوشبختانه هم در این مسیر موفق و خروجی‌های خوبی را تاکنون شاهد بوده‌ایم و افرادی که در این کانون فعالیت داشته‌اند توانسته‌اند پیشرفت خوبی داشته باشند.

وی افزود: کانون پرورش فکری انجمن‌های مختلفی را در حوزه‌های ادبی، هنری، فرهنگی، شعر، داستان، قصه‌گویی، فیلم‌سازی، عکاسی و نمایشی دارد که در هریک از این حوزه افرادی که در طی سال در برنامه‌های ما شرکت می‌کنند، اگر چنانچه در یکی از این قالب‌ها رشد پیدا کنند و هنرمند و فرهیخته شوند جذب انجمن تخصصی ما خواهند شد که این انجمن تخصصی به تناسب رشد آن‌ها به این افراد کمک می‌کند و از آن‌ها در جهت اینکه بتوانند تولیداتی داشته باشند و کارشان پیش برده شود، حمایت خواهد کرد.

پویش گرم کتاب

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان رضوی با اشاره به اینکه در ایام تابستان طبیعی است خانواده‌ها توجه بیشتری به اوقات فراغت فرزندان خود داشته باشند، بیان کرد: به همین دلیل در این ایام مراکز ما نسبتا شلوغ‌تر بوده و ما نیز دوره‌هایی را برای این ایام تعریف می‌کنیم. از این رو دو نوع کارگاه را داشتیم که ۲۰۰۰ نفر در این دوره‌ها حضور داشتند.

وی افزود: البته این کارگاه‌ها با شعار مهارت‌های زندگی، برای کودکان، نوجوانان و بزرگسالان برگزار می‌شود که در این فضا علاوه بر مهارت‌های مختلف زندگی ساختارهای هنری را هم در کلاس‌ها نیز پیش برده می‌شود.

زره‌ساز اظهار کرد: همچنین در تابستان نیز پویش گرم کتاب را داشتیم که براساس آن برنامه‌های متنوع فرهنگی و هنری با محوریت کتاب برای برای کودکان، نوجوانان و خانواده‌های آن‌ها برگزار می‌کردیم. در این پویش گرم کتاب در برخی از مراکز ما که در پارک‌ها قرار دارند انجام می‌شد. همواره در این پویش گرم کتاب همان بحث امانت کتاب به افراد و بازگردادن به کانون است.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان رضوی بیان کرد: کار دیگری که در تابستان انجام شد و شب یلدا هم شاهد برنامه اصلی آن خواهیم بود و امیدواریم که امسال این برنامه را در شب یلدا داشته باشیم، جشنواره قصه‌گویی است که یکی از اهداف والای اصلی کانون به شمار می‌رود که این برنامه نیز برای کانون تعریف شده است.

وی افزود: افرادی که در این جشنواره شرکت دارند از همین افرادی که در کلاس‌های کانون شرکت دارند، تشکیل می‌شود که به نوعی در این کلاس‌ها استعدادهای قصه‌گویی نیز در سنین مختلف شناسایی می‌شوند.

زره‌ساز اظهار کرد: البته علاوه بر اینکه سنین کم می‌توانند در این جشنواره شرکت کنند برای شرکت پدر بزرگ‌ها و مادربزرگ‌ها نیز برنامه‌ریزی‌هایی شده، آن‌ها برای شرکت در این جشنواره بایستی روندی که برای آن طراحی شده است را طی کند.

تعداد مراکز وابسته به کانون در استان

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان رضوی، گفت: در حال حاضر ۳۴ مرکز ثابت، هشت مرکز سیار و سه مرکز پستی کانون پرورش فکری کودک و نوجوان در استان در حال فعالیت است. اعضایی که به صورت مستقیم با ما در ارتباط و در این کانون فعال هستند تعدادشان به ۲۰ هزار نفر می‌رسد، همچینین ۳۰۰ هزار نفر هم در برنامه‌های کانون حضور دارند و از برنامه‌ها و کارگاه‌هایی که برگزار می‌کنیم استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به مراکز پستی این کانون نیز عنوان کرد: با توجه به اینکه در زمان گذشته کودکان به مطالعه کتاب علاقه داشتند اما برای حضور در مراکز ما با سختی‌هایی مواجه بودند، بر همین اساس کانون مسیری را به عنوان مسیر پستی ایجاد کرد که در این مسیر پستی با کودکان و نوجوانان استان در دورترین نقاط ارتباط داشتیم، کتاب برای آن‌ها پست می‌کردیم، آن‌ها نیز متون ادبی را برای مربیان پستی ما که وظیفه داشتند که به آن‌ها رسیدگی کنند، ارسال می‌کردند.

زره‌ساز ادامه داد: با توجه به تکنولوژی روز جامعه، اما همان فضای قدیم پستی همچنان به قوت خود پایدار است. اگرچه که این ارتباط هزینه‌ها و مشکلاتی را برای ما به همراه دارد اما به هرحال امید افرادی که در نقاط دور دست زندگی می‌کنند به این است که کتاب‌های مورد علاقه خودشان را از طریق پست دریافت و مطالعه کنند و بازگردانند. امیدوارم که با همت متولیان این امر مشکلاتی که در این مسیر وجود دارد برداشته شود.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان رضوی گفت: در حال حاضر حداقل بالغ بر ۱۰۰ هزار جلد، کتاب در قالب ۱۰ هزار نوع و با محتواهای دینی، انقلابی تاریخی و… در سطح استان داریم که به اعضا داده می‌شود.

تفاوت کتاب‌های موجود در کانون با سایر مراکز

وی بیان کرد: البته گفتنی است تفاوتی که کتاب‌های کانون با سایر کتاب‌ها دارد این است که با توجه به اینکه در کانون شوراهای مختلفی از جمله ایده، طرح اولیه، تصویر سازی، تولید کتاب و… وجود دارد، تمام جوانب کتاب‌ها توسط شوراها در جهت تولید اثر مطلوب در نظر گرفته می‌شود تا در نهایت کتابی مطلوب تولید شود و در اختیار مخاطب قرار گیرد.

زره‌ساز ادامه داد: البته اگر هم بنا است از جایی کتاب خریداری شود و در قفسه‌های کتابخانه این کانون قرار گیرد با حساسیت و دستمایه ویژه‌ای کتاب‌ها تهیه می‌شود. از این رو کانون پرورش فکری کودک و نوجوان با حساسیت ویژه‌ای در این بخش گام بر می‌دارد.

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان رضوی تاکید کرد: در واقع همه این فعالیت‌ها براساس چاشنی کتاب تعریف می‌شود، بدین منظور که ما کتاب‌هایی را به آن‌ها می‌دهیم و آن‌ها پس از خواندن مجددا به ما باز می‌گردانند. حتی سرگرمی‌ها و بازی‌هایی هم که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود براساس کتاب است.

وی افزود: بر همین اساس در مسیری که قرار می‌گیرد اگر مسیر درستی باشد و یکی از ۴۲ فعالیت ما را به عنوان فعالیت هدف خود قرار دهد، ناخودآگاه در طی سال و سالیان سال می‌تواند در این کانون فعالیت داشته باشد و از برنامه‌های ما استفاده کند.

زره‌ساز اظهار کرد: همواره رشد و پرورش استعدادهای ذوقی و فکری کودکان و نوجوانان از طریق کیفیت‌بخشی به فعالیت‌های فکری، ادبی و هنری در کانون صورت می‌گیرد و شناسایی این امور و بسترسازی برای رشد علاقه‌مندی به رشته‌های ادبی و هنری با استانداردهای ملی نظام انجام و برنامه‌ریزی می‌شود.

عدم حمایت‌ها در راستای برگزاری جریان بزرگ قرآنی

مدیرکل کانون پرورش فکری کودک و نوجوان خراسان رضوی گفت: در واقع جریان بزرگ قرآنی را بر پایه مسائل هنری و با دخالت تکنولوژی در سطح استان برنامه‌ریزی کردیم و همچنان هم در استان دنبال انجام این کار هستیم، اما متاسفانه هیچ حمایتی وجود ندارد و همواره باید حمایت‌ها صورت گیرد و با اینکه نامه‌های متعددی نیز به نهادهای مختلفی ارسال شده اما همچنان عملا هیچ اتفاقی رخ نداده است. با این وجود می‌توان به این نتیجه رسید که در شهر امام رضا(ع) قرآن تا چه اندازه مظلوم واقع شده است.

وی بیان کرد: در واقع باید گفت که برنامه‌های کانون پرورش فکری کودک و نوجوان تنها مختص اوقات فراغت ایام تابستان نیست از همین رو ما در مراکز ثابت و سیار خود برنامه‌های مختلف و متنوعی را که همگی دارای شاخصه‌هایی هستند در طی سال برنامه ریزی و اجرایی می‌کنیم.

 

 

 

 

منبع: ایکنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار