موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
205627
۰۴ تیر ۱۳۹۸

نویسندگان و شاعران کودک و نوجوان با طب سنتی ایرانی آشنا می‌شوند

اولین نشست از سلسله نشست‌های آشنایی با طب سنتی ایرانی در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان برگزار شد و طی آن نویسندگان و شاعران حوزه ادبیات کودک و نوجوان با مفاهیم و بخش‌هایی از طب ایرانی آشنا شدند.

به گزارش کودک پرس ، کانون به همت انجمن علمی طب سنتی ایران اقدام به برگزاری سلسله نشست‌هایی در خصوص آشنایی با طب ایرانی کرده است.

قرار است این نشست‌ها با حضور این جمع و افزوده‌شدن تعداد دیگری از نویسندگان و شاعران نام‌آشنا و با هدف وارد کردن مفاهیم طب ایرانی به ادبیات و تولید آثار هنری برای کودکان و نوجوانان برگزار ‌شود.

بر همین اساس در اولین نشست که برگزاری آن بر عهده دکتر آزاده زارعی دستیار تخصصی طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران بود، به تعریف طب ایرانی، مفهوم طبیعت، ارکان و مزاج پرداخته شد.

زارعی از طب سوزنی، طب سنتی چینی، آیورودا، هومیوپاتی، طب رایج، دعا درمانی، هیپنوتیزم و مراقبه به عنوان مکاتب مختلف پزشکی نام برد. وی از طب سنتی ایرانی به عنوان مکتبی مؤثر، با عوارض جانبی و هزینه کمتر یاد کرد که دارای تاریخچه‌ای ۳هزار ساله است و با فرهنگ ما هم‌خوانی دارد.

وی در ادامه سخنان خود هدف اصلی طب ایرانی را حفظ سلامتی و تندرستی انسان‌ها و هدف دوم آن را درمان بیماری‌ها بیان کرد.

دستیار تخصصی طب سنتی ایرانی دانشگاه علوم پزشکی تهران در بخش دیگری از این نشست در تعریف کلی طب ایرانی گفت: یک روش زندگی و تغذیه مخصوص به هر فرد، بر اساس مشخصات فرهنگی خود فرد، تعریف کلی طب سنتی ایرانی است. طب نظری و عملی نیز دو بخش اصلی طب سنتی ایرانی است.

زارعی سپس به تعریف طبیعت بدن پرداخت و افزود: طبیعت بدن قوه مدبره بدن است و وقتی سالم است، قادر به انجام عمل صحیح و بر اساس حکمت خواهد بود. طبیعت بدن ما طبق نظر حکما، با طبیعت کلی در یک مسیر حرکت می‌کند.

وی در ادامه توضیح‌های خود به موضوع ارکان در طب ایرانی و همچنین مزاج اشاره کرد و گفت: ما در طب ایرانی دارای ارکان چهارگانه آب، خاک، هوا و آتش هستیم که متفاوت‌تر از آب، خاک، هوا و آتشی است که می‌شناسیم. بر اساس آمیختن ارکان، جسم جدیدی شکل می‌گیرد که آن را مزاج می‌نامیم. مزاج‌ها به بخش‌های گرم و خشک، گرم و تر، سرد و تر و سرد و خشک تقسیم می‌شوند.

این فعال عرصه طب سنتی با بیان این‌که فصول مختلف سال نیز دارای مزاج هستند، ادامه داد: مزاج فصل بهار گرم و تر، فصل تابستان گرم و خشک، پاییز سرد و خشک و زمستان سرد و تر است. همچنین سنین مختلف انسان نیز دارای مزاج‌های مختلف است؛ از زمان تولد تا ۳۰ سالگی گرم و تر، از ۳۰ تا ۴۰ سالگی گرم و خشک، از ۴۰ تا ۶۰ سالگی سرد و خشک و از ۶۰ سالگی به بعد سرد و تر است.

زارعی در بخش دیگری از این نشست، درباره مزاج مردان و زنان در طب ایرانی، گفت: مردان دارای مزاج گرم و خشک و زنان دارای مزاج سرد و تر هستند.

وی در بخش پایانی توضیح های خود درباره چگونگی تعیین مزاج در طب ایرانی توضیح داد: تعیین مزاج در طب ایرانی از طریق بررسی هیکل، رنگ بدن، مو، ملمس، خواب و بیداری، کنترل افعال، چگونگی دفع مواد زاید، حالات و انفعالات روحی و نفسانی، کیفیت تأثیرپذیری و انفعال از کیفیات اربعه انجام می‌شود.

در پایان این نشست با طرح پرسش‌های مختلف، حاضران در مراسم به تعیین و شناخت مزاج خود پرداختند و از طریق طرح مثال‌هایی در خصوص چهره‌های هنری شناخته شده در جهان، با موضوع مزاج افراد مختلف آشنا شدند.

این نشست با حضور نویسندگان و شاعرانی همچون احمد رهنما، ابراهیم پیام، طاهره ایبد، یوسف قوجق، هاجر حسینی، مژگان کلهر، مینو کریم‌زاده، مهسا لزگی، اعظم مهدوی، محمدرضا مرزوقی، نسرین‌ ‌نوش‌امینی، زهره پریرخ، فرزانه رحمانی، بیتا ترابی، شراره وظیفه‌شناس، کبری بابایی، انسیه موسویان، مریم هاشم‌پور، طیبه شامانی، سعیده موسوی‌زاده، مریم زرنشان، پیوند فرهادی و سیدحبیب نظاری برگزار شد.

منبع: کانون پرورش فکری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار