موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
205572
۲۷ شهریور ۱۳۹۸

راه‌اندازی غرفه کودک و نوجوان در مساجد شهر کرمان

انجام کار تربیتی و فرهنگی موثر و در پی آن تربیت یاران انقلابی مستلزم تربیت اسلامی و فرهنگی از سنین پایین است، چرا که ماندگاری تربیت در دوران کودکی به مراتب بالاتر و محکم‎تر خواهد بود.

به گزارش کودک پرس ، حجتالاسلام هادی میرزایی، مسئول غرفه کودک و نوجوان موسسه شهیدین گفت: به همت تعدادی از طلاب جهادگر کرمانی تحت نظر موسسه شهیدین،  در ماه محرم‎الحرام غرفه های با نام غرفه کودک و نوجوان و به منظور کار فرهنگی و تربیتی برای کودکان و نوجوانان در مساجد کرمان فعال شد.

وی، هدف اصلی از راه‌اندازی این غرفه را آشنایی کودکان با فرهنگی اسلامی ایرانی دانست و خاطرنشان کرد: انجام کار تربیتی و فرهنگی موثر و در پی آن تربیت یاران انقلابی مستلزم تربیت اسلامی و فرهنگی از سنین پایین است، چرا که ماندگاری تربیت در دوران کودکی به مراتب بالاتر و محکم‎تر خواهد بود. از این رو موسسه به راه‌اندازی چنین غرفه‌هایی رو آورد. همچنین نگهداری کودکان در ایام عزاداری سید و سالار شهیدان ابا عبدالله الحسین موجب آسایش و تمرکز بیشتر عزاداران حسینی در سخنرانی‌ها و عزاداری‌ها می‎شود.

این فعال فرهنگی با اشاره به فعالیت‌های موسسه شهیدین افزود: موسسه شهیدین موسسه‌ای فرهنگی – تربیتی است که از سال 84 به منظور تبلیغ دانش‌آموزی توسط طلاب کرمانیِ مقیم قم راه‌اندازی شد و در ادامه محدوده‌ی تبلیغی این موسسه از مدارس به مراسم‌های فرهنگی مذهبی، مساجد، پارک‌ها و … گسترش یافت و هم‌اکنون نیز فعالیت این موسسه در سطح استان کرمان گسترده شده است.

میرزایی با تشریح برنامه‌های موسسه شهیدین برای کودکان ادامه داد: از آنجا که مسئله کودک و نوجوان در موسسه دارای درجه اهمیت بالایی است؛ این موسسه هم‌اکنون سه فعالیت مرتبط با کودکان و نوجوانان دارد.

1. ایجاد هیئات تربیت محور در محل دبستان زلال اندیشه شهیدین با هدف ارائه راهکارهای تربیت فرزند و خانواده موفق حسینی

2. تبلیغ در مساجد منتخب هاشیه شهر و ایجاد حلقه‌های معرفت، که در آن مبلغین هر عصر به مساجد منتخب موسسه اعزام شده و برنامه تبلیغی و حلقه‌های کودک و نوجوان برگزار می‌کنند

3. غرفه کودک و نوجوان هم که هم‌اکنون در شبستانی در مسجد امام برگزار می‌شود

4. برپایی ایستگاه‌ها و غرفه‌های مشاوره در هیات بزرگ شهر مثل حسینیه ثارالله مسئول غرفه کودک و نوجوان

وی با اعلام آمار و ارقامِ مربوط به غرفه کودک و نوجوان بیان کرد: در غرفه کودک 9 روحانی مبلغ به عنوان استاد و مربی در کلاس‌های جداگانه فعالیت داشته و 6 روحانی به امر انتظامات، مدیریت امور کودکان و نوجوانان و پذیرش فعالیت دارند و به طور متوسط در هر شب تعداد تقریبی 250 کودک و نوجوان را در مدت 1/5 ساعت که والدین مشغول به عزاداری امام حسین علیه السلام هستند پوشش می‌دهد .

عضو موسسه شهیدین با اشاره به تقسیم بندی کودکان و نوجوانان در این غرفه گفت: تقسیم‌بندی و برنامه‌های کودکان در این غرفه‌ها در دو گروه سنی 5 تا 8 سال و 8 تا 13 سال می‌باشد که برای کودکان سنین ۵ تا ۸ سال از طریق نقاشی، شعر، داستان، مسابقات، کاردستی و … متناسب با این سنین اقدام به انتقال مفاهیم اسلامی و محرم می‌شود و برای سنین ۸ تا ۱۳ سال حلقه‌های معرفت و نمایش‌هایی در مورد وقایع کربلا (در قالب ماکت) برگزار می‌شود.

وی با بیان اینکه پیش از این نیز در ماه مبارک رمضان فعالیت‌های فرهنگی برای کودکان کرمانی در پارک‌ها برگزار شده است، افزود: موسسه علاوه بر فعالیت‌های قبلی، در حال حاضر در حال برگزاری برنامه‌ها و غرفه‌های مشابه در مساجد حاشیه شهر کرمان است و در صدد است از این قبیل برنامه‌ها را در مناسبت‌های مذهبی بعدی نیز ادامه دهد.

میرزایی با بیان لزوم ارزش نهادن به مباحت کودک و نوجوان گفت: متاسفانه در نگاه بعضی از مردم (بویژه در مساجد حاشیه شهر) فعالیت درخصوص کودک و نوجوان یک کار کم ارزش تلقی شده و بر این باورند روحانیونِ فعال در این بحث، در درجه علمی و مقام پایین قرار دارند، و این در حالی است که مبلغین فعال در این زمینه از متخصصین کودک و نوجوان و گزینش شده می‌باشند چه اینکه ارزش این چنین کارهایی در نظر موسسه بسیار بالاست.

وی در پایان با اشاره به هزینه برگزارش چنین فعالیت‌هایی خاطرنشان کرد: این موسسه به صورت جهادی کار می‌کند و و به دنبال کسب درآمد نیست. از این رو کلیه فعالیت‌هایی که تاکنون انجام شده و در حال انجام است همه به صورت جهادی و توسط طلاب به صورت خودجوش صورت گرفته و غالب هزینه‌ها از جانب خود ایشان می‌باشد اما در مواردی نیز در ادامه روند فعالیت‌ها با کمک خیرین نسبت به تهیه جوایز و هدایایی برای کودکان و نوجوان اقدام شده است.

 

 

 

 

منبع: خبرگزاری حوزه

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار