موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
205515
۰۱ تیر ۱۳۹۸

زمان چیست؟ ربات‌ها از کجا آمده‌اند؟

لوکا نوولی، نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان، در قالب یک مجموعه چهار جلدی، اطلاعات علمی درباره مسائل مختلف مانند کره زمین، ربات‌ها، ریاضیات و زمان را برای بچه‌ها بیان می‌کند.

به گزارش کودک پرس ، لوکا نوولی، نویسنده و تصویرگر کتاب‌های کودک و نوجوان، در قالب یک مجموعه چهار جلدی، اطلاعات علمی درباره مسائل مختلف مانند کره زمین، ربات‌ها، ریاضیات و زمان را به مخاطبان کودک و نوجوانی که در سن آموزش و یادگیری بوده و نسبت به محیط اطرافشان کنجکاوند، ارائه می‌دهد.

«سلام، من زمین هستم»، «سلام، من صفر هستم»، «سلام، من روبات هستم»، «سلام، من زمان هستم» عنوان‌های این مجموعه چهار جلدی است که با ترجمه حسین ابوالقاسمی از سوی انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان منتشر شده است. کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، حق انتشار این اثر را بر اساس قوانین بین‌المللی حق نشر از ناشر ایتالیایی‌اش Francesco Brioschi Editore  خریداری کرده است.

 

لوکا نوولی، در کتاب «سلام، من زمین هستم» در قالب داستانی ساده با زبانی کودکانه، به مخاطبش می‌آموزد که سیارات مختلف مانند زمین چگونه و از کجا به وجود آمده‌اند و چه ویژگی‌هایی دارند. در این کتاب مراحل شکل گرفتن کره زمین و سیاره‌ها و سیارک‌هایی مانند ماه، زحل، مشتری و … به تصویر کشیده شده و توضیحاتی را درباره چگونگی شکل‌گیری نخستین جلبک ذره‌بینی در خشکی، حیوانات گوناگون آبزی در دریاها و اقیانوس‌ها، فاجعه کیهانی که منجر به بزرگترین انقراض روی کره زمین شد و شکل گرفتن دوباره موجودات روی زمین، ارائه می‌دهد.

در توضیح «سلام، من زمین هستم» نوشته شده است: اگر تاریخ کره زمین را در یک ۲۴ ساعت فشرده کنیم، خواهیم دید که بشر فقط در چند ثانیه آخر حاضر بوده است. اگر تاریخ کره زمین را مثل طول یک خط‌کش در نظر بگیریم، می‌بینیم که پیدایش نخستین انسان‌های امروزی در آخرین هزارم میلی‌متر آن اتفاق افتاده است.

«سلام، من صفر هستم» داستان واقعی و عجیب عدد صفر را بیان می‌کند و این‌که چه‌طور از هیچ به عددی سحرآمیز تبدیل می‌شود و میلیون‌ها میلیون ارزش دارد؛ اینکه حتی زمانی هم که انسان‌ها قادر به شمردن انگشتان دستشان شدند و شمارش تا ده و چند ده را به طور طبیعی آموختند هنوز هم نیازی به عدد صفر احساس نمی‌کردند. تا اینکه بالاخره مایاها در مکزیک و امریکای مرکزی، صفر را کشف می‌کنند و در تقویم شگفت‌انگیزشان قرار می‌دهند.

داستانی که از هندوستان شروع می‌شود، تا شرق و غرب عالم گسترش می‌یابد و در رایانه‌ها و تلفن‌های همراه امروزی ادامه دارد. اگر دقیق نگاه کنیم این داستانی است با چاشنی امید برای کسانی که احساس می‌کنند مثل «صفر» هستند، حال آنکه‌؛ اعداد بسیاری در درون و بیرون خود دارند.

در این کتاب که ۱۴ فصل دارد، مخاطبان گروه سنی «ج» با موضوعاتی مانند هیچ، تاریخچه‌ علامت‌گذاری، تولد عدد صفر، شیوه‌ برخورد اقوام مختلف با این عدد، به‌کارگیری عدد صفر در هندسه و… آشنا می‌شوند.

نویسنده در کتاب «سلان، من ربات هستم» داستان واقعی یه دوست الکترونیکی به نام ربات را بیان می‌کند. او در ابتدا از زبان یک ربات به شماره شناسایی آسیموف ۰۷۱۰۱۹۴۷ در سال ۲۰۴۷، ویژگی‌های ربات‌های منحصر به فرد را برای مخاطب کودک و نوجوان مطرح می‌کند؛ رباتی که شکل ها و اندازه‌های مختلف دارد، پیاده‌روی، شنا و پرواز می‌کند، غذا درست می‌کند، ظرف و لباس می‌شوید و خانه را نظافت می‌کند. سپس به بیان داستان دیگری درباره اینکه ربات‌ها و وسایل الکترونیکی مانند آدم ماشینی، ربات، رایانه، تلفن همراه و … چگونه بوجود آمده‌اند، می‌پردازد.

در این کتاب اطلاعاتی درباره ربات‌هایی که فکر می‌کنند، تصمیم می‌گیرند، حساب می‌کنند، معدن حفر می‌کنند، خانه می‌سازند، در سیارات دیگر زندگی می‌کنند، به بزرگی‌ فضاپیما یا به کوچکی حشرات هستند، رانندگی می‌کنند، حرف می‌زنند و پزشک و جراح هستند، برای کودکان و نوجوانان بیان شده است.

 

زمان، موضوعی است که لوکا نوولی، در چهارمین عنوان این مجموعه یعنی «سلام، من زمان هستم» به آن اشاره و سعی می‌کند با زبانی ساده تعریفی از زمان به مخاطبش ارائه دهد و تاریخچه پیدایش آن را بیان می‌کند. در بخشی از این کتاب می‌خوانیم: «بسیاری از مردم باستان من را به خدایانشان نسبت می‌دادند. من برای آن‌ها خدا بودم: خدای زمان. یونانیان باستان من را کرونوس می‌نامیدند. حتی برای من همسری نیز برگزیده بودند: جیا، الهه زمین. در جایگاه کرونوس، پدر بسیاری از خدایان کوچک‌تر شدم، عیب بزرگی هم داشتم: فرزندانم را می‌بلعیدم. باور کنید. با وجود این‌که حتی امروز هم ثانیه‌ها را یکی پس از دیگری می‌بلعم، آن قدرها هم مخوف نیستم.»

در این کتاب که ۱۴ فصل دارد، مخاطبان گروه سنی «ج» با موضوعاتی مانند پیدایش جهان، گاهی تکرار می‌شوم، روزها و سال‌ها، ماه‌های دیوانه، اختراع تقسیم‌بندی‌های 60 دقیقه‌ای، تقویم‌های گذشتگان، گم کردن یک روز، ساعت‌های غیرممکن، سیاه‌چاله‌ها و ماشین زمان آشنا می‌شوند.

انتشارات کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، این مجموعه چهار جلدی را با شمارگان دو هزار نسخه و قیمت 7500تومان برای هرجلد منتشر کرده است.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار