موقعیت فعلی شما : خانه/بین الملل
205512
۰۱ تیر ۱۳۹۸

مدال «کارنگی» برای اولین بار به نویسنده‌ای رنگین‌پوست رسید

مراسم اعلام برندگان مدال «کارنگی» و «گرین‌وی» برگزار و الیزابت ایسودو، نویسنده آمریکایی-دومینیکنی موفق شد اولین نویسنده رنگین‌پوستی شود که مدال کارنگی را با خود به خانه می‌برد.

به گزارش کودک پرس ، الیزابت ایسودو با داستان منظومِ «شاعر ایکس» یا «شاعر مجهول» موفق شد مدال کارنگی ، که مهم‌ترین جایزه ادبی کتاب کودک در انگلیس است، را به دست آورد و جایزه پنج هزار پوندی را با خود به خانه ببرد.

نامزدهای امسال مدال کارنگی از آثاری تشکیل شده بودند که تنهایی، فقر، و سوگواری عزیزی از دست رفته را در قالب داستان ارائه می‌کنند. «سخن استخوانی» نوشته کندی گورلِی، «سرزمین بی‌پایان‌ها» نوشته کیت ساندرز، «گروهی از سایه‌ها» نوشته فرانسیس هاردینج، «خانه‌ای از پاهای جوجه» نوشته سوفی آندرسون، «کارهایی که یک دختر می‌تواند انجام دهد» نوشته سالی نیکولاس، «عقب‌نشینی» نوشته کوئام الکساندر، و «راهی طولانی» نوشته جیسون رینولدز از آثاری بودند که در میان نامزدهای نهایی قرار داشتند.

آلیسون برامول، رئیس هیئت داوران معتقد است امسال سال خوبی برای آثار منظوم است. حضور شاعر اینستاگرامی روپی کائور سبب شد فروش کتاب شعر در سال گذشته 12 درصد افزایش یابد و زنان و دختران جوان بین 13 تا 22 سال بیشترین تعداد مخاطبان کتب منظوم را تشکیل دادند. فروش آثار شعر به این دلیل است که مشکلات هویتی از طریق شعر بهتر منتقل می‌شود؛ کاری که ژانرهای سنتی به سختی انجام می‌دهند و همین موضوع سبب شد «شاعر مجهول» بیشتر به چشم بیاید.

پیش از این فقط یک بار رمانی منظوم موفق به دریافت مدال کارنگی شد. در سال 2016 سارا کروسان با داستان «یک» موفق به دریافت مدال کارنگی شد. کروسان امسال با داستان «طلوع ماه»  در میان نامزدهای فهرست اولیه بود اما موفق نشده بود به فهرست نهایی راه یابد.

در بخش مدال گرینوی هم «کلمات گمشده» نوشته جکی موریس موفق به دریافت جایز ه شد.

جایزه ادبی «کارنگی» به افتخار آندرو کارنگی، کارآفرین اسکاتلندی-آمریکایی که در طول عمرش ٢۸۰۰ کتابخانه انگلیسی‌زبان در دنیا ایجاد کرد، راه‌اندازی شده است. نخستین مدال در سال ۱۹۳۶ به برنده اهدا شد.

مدال کیت گرینوی در سال ۱۹۵۵ برای بهترین تصویرگری کتاب کودک در انگلستان برپا شد. این مدال به نام کیت گرین وی، تصویرگر محبوب کتاب‌های کودکان سده نوزدهم نامگذاری شده است. این مدال طلا هر سال به همراه کتاب هایی به ارزش ۵۰۰ پوند برای اهدا به یک کتابخانه از سوی کتابداران انجمن کارشناسان کتابخانه‌ای و اطلاعاتی به برجسته‌ترین تصویرگر اهدا می‌شود. در این مسابقه تصویرگران از انگلستان و دیگر کشورهای انگلیسی زبان (به شرط آن که کتاب حداکثر ۳ ماه پس از چاپ در کشور دیگر در انگلستان نیز چاپ شده باشد) با هم رقابت می‌کنند. از سال ۲۰۰۰ برنده مدال کیت گرین وی، جایزه نقدی کولین میرز برابر با ۵۰۰۰ پوند را نیز دریافت می‌کند. کولین میرز حسابدار و گردآورنده کتاب‌های کودکان بود که بخشی از ثروت خود را به این کار اختصاص داد.

تا سال ٢۰۰٢ انجمن کتابداران مدیریت جوایز را بر عهده داشت و بعد از آن به کیلیپ یا «موسسه خبره کتابداری و اطلاعات» سپرده شد. تری پرچت، شرلی هیوز، ریموند بریگز، کوئنتین بلیک، فیلیپ پولمن، و سی. اس. لوئیس نیز پیش‌ از این موفق به کسب این جوایز شده بودند.

 

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار