موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
205204
۲۸ خرداد ۱۳۹۸

تولید اسباب‌بازی با هویت ایرانی باید افزایش یابد

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون پرورش فکری معتقد است: جریان تولید اسباب‌بازی با هویت ایرانی در کشور باید سال به سال افزایش یابد.

به گزارش کودک پرس ، محسن حموله در مراسم پایانی دومین رویداد ملی ایده‌آزاد اسباب‌بازی با بیان این مطلب افزود: فرهنگ هر ملت، سند هویتی آن ملت است. فرهنگ امری اکتسابی است و به طور قطع فرهنگ‌آموزی در دوران کودکی بهتر صورت می‌گیرد.

او یادآور شد: آموزش‌های ارایه شده به کودک و ابزارهای مورد استفاده او و به‌طور ویژه اسباب‌بازی، از جمله منابع شکل‌گیری در هویت فرهنگی هستند. هر اسباب‌بازی حاوی پیامی است که می‌تواند؛ به نقش بستن باورها و ارزش‌ها در ذهن کودک کمک کند. با ورود این پیام‌ها نظام فکری، شخصیتی و هویتی کودک و به تبع آن جامعه شکل می‌گیرد. از این‌رو با توجه به نقش مهم بازی و اسباب‌بازی در انتقال ارزش‌ها و فرهنگ جوامع، امروزه اسباب‌بازی به عنوان یک رسانه مطرح می‌شود. بازی شادترین و سازنده‌ترین فعالیتی است که کودکان در طول دوران کودکی انجام می‌دهند.

به گفته حموله، اسباب‌بازی‌ها بیشتر از سوی بزرگ‌سالان طراحی و تولید می‌شود و حاوی پیام‌هایی است که جوامع خواهان آموزش آن‌ها به کودکان هستند. این‌که از طریق اسباب‌بازی چه پیامی به کودک منتقل شود میزان مفید یا مخرب بودن اسباب‌بازی را تعیین می‌کند.

مدیرکل سرگرمی‌های سازنده کانون در ادامه خاطرنشان کرد: توجه به نقش مهم طراحی اسباب‌بازی در انتقال فرهنگ، ما را بر آن داشت تا با جمع‌آوری ایده‌ها و طرح‌های اسباب‌بازی متناسب با فرهنگ این مرز و بوم اقدام به برگزاری چنین رویدادی در سطح کشور کنیم.

به‌گفته‌ی حموله این رویداد با هدف گردهمایی طراحان، تولیدکنندگان، سرمایه‌گذاران و فعالان حوزه اسباب‌بازی برگزار می‌شود تا با معرفی طراحان و ایده‌پردازان به صنعت اسباب‌بازی، زمینه رشد و پویایی این عرصه بیش از پیش فراهم شود.

او ایجاد فضای حمایتی از ایده‌پردازان ایرانی، ترویج و توسعه‌ی خلاقیت و نوآوری در صنعت اسباب‌بازی، اعتبار بخشی فعالیت‌های محققان حوزه اسباب‌بازی، گسترش ارتباط با مراکز علمی و پژوهشی، شناخت اولویت‌های مهم صنعت اسباب‌بازی و هم‌افزایی سازمان‌های دولتی و بخش خصوصی برای شناسایی و حل مسائل و مشکلات صنعت اسباب‌بازی را از دیگر دست‌آوردهای این رویداد ملی دانست.

وی همچنین توضیح داد: دومین رویداد ملی ایده‌آزاد تلاش کرده است که راه و مسیر را برای طراحان خوش‌فکر و با استعداد در صنعت اسباب‌بازی ایرانی فراهم کند. در این رویداد آگاهی رساندن، برگزاری آموزش و کارگاه‌های تخصصی برای تقویت ایده‌ها از سوی اساتید مجرب، موجب ارتقاء ایده‌ها و ظهورشان در صنعت اسباب‌بازی ایرانی شده است.

مدیر سرگرمی‌های سازنده و بازی‌های رایانه‌ای کانون تصریح کرد: در این دوره طراحان با آگاهی و شناخت از استانداردهای تولید اسباب‌بازی و با توجه به شناخت گروه سنی کودک و نوجوان در سال رونق تولید و حمایت از کالاهای ایرانی امکانی را فراهم آورده که سرمایه‌گذاران در صنعت اسباب‌بازی برای تولید محصول، انتخاب بهتری را داشته باشند. برگزاری چنین رویدادهایی در سطح کشور باعث بروز استعدادهای جوان و خلاق خواهد شد و محصولاتی تولید خواهد شد که متناسب فرهنگ و ذائقه ایرانی است.

حموله با بیان این‌که یکی دیگر از اهداف برگزاری این رویداد به‌راه‌انداختن جریان تولید اسباب‌بازی با هویت ایرانی است، افزود: شاید یکی از مشکلات صنعت اسباب‌بازی ایرانی در بحث کپی‌برداری از محصولات خارجی بوده و طوری است که بیش از ۸۰ درصد از محصولات اسباب‌بازی بر گرفته از نمونه‌های مشابه خارجی است. با توجه به این‌که اسباب‌بازی نقش چشم‌گیری در آموزش فرهنگ به کودکان ما دارد؛ محصولات کپی قطعا تاثیرهای خوبی را نخواهد داشت.

به اعتقاد حموله این رویداد ارتباط بین طراح و تولیدکننده را تسریع می‌کند.

او در پایان از آیدین مهدیزاده دبیر این رویداد، انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی، مرکز رشد دانشگاه خواجه نصیر، موسسه فرهنگی هنری چهارباغ، معاونان و مدیران کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، شورای نظارت بر اسباب‌بازی و رسانه‌های گروهی قدردانی کرد.

این مراسم با معرفی ایده‌پردازان برتر روز ۲۷ خرداد ۱۳۹۸ در سالن غدیر مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری کانون برگزار شد.

منبع: کانون پرورش فکری

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار