موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
205092
۲۷ خرداد ۱۳۹۸

راه‌ مخفی «قصر جادو» بر اساس یک ضرب‌المثل

علی‌اکبر کرمانی‌نژاد، نویسنده کودک و نوجوان، برمبنای ضرب‌المثلی درباره شاه‌عباس داستان «قصر جادو» را برای نوجوانان نوشت.

به گزارش کودک پرس ، علی‌اکبر کرمانی‌نژاد، درباره کتاب «قصر جادو» که به تازگی منتشر شده، توضیح داد: یکی از فعالیت‌های عمده من گردآوری پنج‌هزار ضرب‌المثل استان کرمان است. یکی از این ضرب‌المثل‌ها، ضرب‌المثلی درباره شاه‌عباس بود که توجهم را جلب کرد و مبنای خلق این کتاب شد. «قصر جادو» بازآفرینی ضرب‌المثلی قدیمی درباره شاه عباس است که از سوی انتشارات محراب قلم برای گروه سنی نوجوان منتشر شده است.

این نویسنده درباره این ضرب‌المثل توضیح داد: براساس این ضرب‌المثل، شبی شاه عباس از قصرش خارج می‌شود و به سه دزد برخورد می‌کند که به او می‌گویند قصد دارند خزانه قصر را خالی کنند و هرکدام به شاه عباس که خودش را درویشی معرفی کرده، از قدرت‌های خارق‌العاده‌ای که دارند، تعریف می‌کنند. یکی از آن‌ها می‌گوید که می‌تواند از هر دیواری بالا رود و هر قفلی را باز کند. دیگری می‌گوید زبان حیوانات را می‌فهمد و سومی می‌گوید اگر شخصی را یکبار در تاریکی ببیند، همیشه او را می‌شناسد و درویش هم می‌گوید ریشش معجزه می‌کند و اگر آن را بجنباند می‌تواند زندانیان را آزاد کند. بعد از اینکه دزدها کارشان را انجام می‌دهند و خزانه قصر را خالی می‌کنند، شاه عباس دستور می‌دهد آن‌ها را دستگیر کنند و آن‌ها می‌گویند «ما همه کردیم کار خویش را/ ای به قربانت بجنبان ریش را»

کرمانی در ادامه بیان کرد: بر مبنای این ضرب‌المثل، داستان «قصر جادو» را نوشتم. البته بسیاری از موارد را تغییر دادم و از نمادها و اساطیر استفاده کردم. من در این کتاب، شاه را به نوجوانی تغییر دادم که می‌ترسد، در جای پدرش بخوابد و وزیری دارد که توطئه می‌کند. این پسر وارد راه‌های مخفی قصر می‌شود که پدرش قبلا ساخته و بعد از ماجراهایی وارد راه‌ها و دالان‌های تنگی می‌شود که شبیه رحم مادر است. از آنجا وارد دنیا می‌شود، دنیایی که پر از رنگ و آئینه و نور است. او در شهر با دزدهایی آشنا می‌شود که در حقیقت دزد نیستند، بلکه افسران شاه قبلی هستند و شاه قبلی به دلیل اینکه حدس می‌زده، این اتفاق‌ها برای پسرش رخ دهد، آن‌ها را مامور کرده تا به پسرش کمک کنند.

از دیگر آثار علی‌اکبر کرمانی‌نژاد، در عرصه ادبیات نوجوان، می‌توان به «دشت متلاطم»، «جادوی هزار پرنده»، «لولی خنده‌فروش» و «گاچوی پوشالی» اشاره کرد.

انتشارات محراب قلم، کتاب «قصر جادو» را با شمارگان هزار و 100 نسخه و قیمت 20 هزارتومان منتشر کرده است.

 

 

 

منبع: ایبنا

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار