موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
204982
۲۶ خرداد ۱۳۹۸

لزوم ادغام مدارس کوچک و ایجاد مجتمع‌های آموزشی

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با تأکید بر لزوم ایجاد مجتمع‌های آموزشی به‌جای مدارس کوچک، گفت: باید به مکان یابی فضای آموزشی توجه کنیم و هر کجا که زمینی وجود دارد، مدرسه نسازیم.

به گزارش کودک پرس ، مهدی نوید ادهم دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش در گردهمایی مشترک معاونان وزیر و مدیران ستادی و اجرایی سازمان نوسازی مدارس کشور با اشاره به اینکه برگزاری این نشست مقارن با ایام فوت یکی از خدمتگزاران خدوم آموزش و پرورش شد، گفت: جامعه یکی از حامیان خوشفکر، صمیمی، صادق و پرتلاش خود را از دست داد؛ ان‌شاءلله راهش پررهرو باد؛ فردی که در جای جای کشور برای مدرسه سازی حضور می‌یافت.

وی افزود: بنده از منظر مدیریت به مرحوم حافظی نگاه می‌کنم؛ مهم‌ترین درسی که می‌توان از مرحوم آموخت این بود که وی توانست فوت فرزند خود را به فرصت مدرسه‌سازی تبدیل کند؛ فوت فرزند پدیده سختی است و بسیاری در مورد این مسأله فرو می‌ریزند ولی مرحوم حافظی، تلخی‌ها را به شیرینی تبدیل کرد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: کار مدیر این است که بلد باشد تهدیدها را به فرصت تبدیل کند چرا که هر سازمانی با تهدید روبه‌رو است؛ مدیران ما گاهی توانمند هستند و برخی دیگر فقط به فرصت‌ها می‌اندیشند و به تهدیدها کاری ندارند.

وی ادامه داد: همچنین برخی از این مدیران، استاد فرصت‌سوزی هستند و به سیستم آسیب می‌زنند لذا اینکه انسان هوشیار باشد و از فرصت‌ها به خوبی برای تحقق اهداف سازمانی استفاده کند، خود توانمندی است؛ چون شما همگی مدیران سازمانی هستید به تهدیدها بیندیشید و فکر کنید چه مسائلی سازمان را تهدید می‌کند و همچنین برای عبور از تهدیدها باید چه کرد.

 

نوید ادهم افزود: بنده تأیید می‌کنم که سازمان نوسازی مدارس از سازمان‌های بسیار خوب کشور، بهتر است که قرار شده این پویایی بهتر از گذشته ادامه یابد و مسیر تکاملی خود را طی کند لذا باید از خود در مورد فرصت‌ها و تهدیدها پرسید و به آن اندیشید.

وی گفت: بحث سند تحول بنیادین و دلالت‌های آن در ساخت فضای آموزشی از مواردی است که در نشست‌ها در مورد آن صحبت کرده‌ام و اگر فرصت باشد به مدیریت تحول اشاره خواهم کرد؛ حال که همه دست به دست هم دادیم برای تحول باید ببینیم سند تحول چه گفته و اکنون هر برنامه‌ای که وجود دارد باید از سند تحول بنیادین بهره بگیرد و آموزش‌های مبتنی بر این را نیز ارائه کند.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش با اشاره به اینکه برای بهبود وضعیت باید ریشه‌یابی کنیم، افزود: باید ببینیم این ریشه‌ها کدامند که اگر تغییر یابد وضعیت بهبود و تغییر پیدا می‌کند.

 

نوید ادهم گفت: برای ایجاد تحول سه گام برداشته شد و تولید و تصویب زیرساخت‌های آن و بسترهای حقوقی انجام شد. همچنین زمینه‌سازی از قبیل نیروی انسانی، فضا و امکانات، محتوای درسی و …صورت گرفته است؛  نقشه ساختمان را داریم و در این بخش دوم که فضا و تجهیزات است باید با سند تحول بنیادین آشنایی عمیق پیدا کنیم و دلالت‌های آن در ساخت فضای فیزیکی بدانیم و البته با نیم ساعت مطالعه نمی‌توان به موضوعات مهم اینچنینی پرداخت.

وی بیان کرد: اکنون ظاهری از سند تحول بنیادین وجود دارد ولی به عمق که می‌رویم می‌بینیم همان حرف‌های دیروزی تکرار می‌شود؛ لذا باید به تعبیر برخی سند مالی تهیه کنیم  و آن را تحویل جامعه دهیم زیرا اگر تغییر در رفتار و اندیشه‌های فرزندان ما ایجاد نشود با تغییرات ظاهری به جایی نخواهیم رسید.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش گفت: درست است که فضای فیزیکی یک مؤلفه از مؤلفه‌های اجرای سند تحول است ولی اگر بانگاه سیستمی بنگریم می‌بینیم این مورد در کنار سایر مؤلفه‌ها تأثیرگذار است و خود نیز تأثیر می‌گیرد؛ همچنین از بحث‌های جدی سند تحول بنیادین، تنوع بخشی به محیط‌های یادگیری است که از موارد مهم به شمار می‌رود.

 

وی افزود: به نظر بنده فضا به مثابه ظرفی است که در آن تلاطم وجود دارد که باید بین ظرف و مظروف تناسب وجود داشته باشد؛ بنده وقتی می‌گویم ظرفی بده تا چیزی بخورم،اولین سؤال این است که چه چیزی می‌خواهی بخوری تا ظرف بدهند، اگر آب باشد یک نوع ظرف می‌خواهد و اگر غذا باشد یک نوع دیگر و اکنون شما اقدام به تهیه ظرف کرد‌ه‌اید.

نوید ادهم ادامه داد: اکنون بسیاری از مهندسان، خیرین و .. با تصوری که از چند سال پیش دارند ظرف می‌سازند و این مورد اجازه تحول نمی‌دهد؛ ما اگر دنبال مدل جدید در بستر تحول باشیم باید ظرف متناسب با آن را تهیه کنیم و مطمئن باشید آموزش و پرورش امروز با زمان قبل بسیار تفاوت پیدا کرده است؛ اگر فضا با تحول محتوایی همسویی نداشته باشد باعث زمین‌گیر شدن آموزش و پرورش خواهد شد و اقتضائات فضای تعلیم و تربیت با مشکل مواجه می‌شد.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اضافه کرد: اینها نگاه‌های است که باید با نگاه معرفتی در وجود کارشناسان، مدیران و .. شکل بگیرد. به عبارتی فهم جدیدی از  تعلیم و تربیت ایجاد شود و معلم و مدیر نیز تغییر نگاه داشته باشند.

نوید ادهم افزود: مجتمع سازی را جدی بگیرید و آنجا که اقتضا می‌کند، مجتمع بسازید؛ خوبی مجتمع‌ها به دلیل این است که اگر بخواهید آموزش ارائه کنید در زمان و مکان مخصوص با تعداد بسیاری دانش‌آموز صورت می‌گیرد؛ اگر قرار باشد تربیت بر اساس سند تحول بنیادین اتفاق افتد مدت آن کوتاه نیست و باید کمی صبر کرد؛ امروز می‌کاریم 15 سال بعد برداشت  می‌کنیم لذا به جای یک سال باید 12 سال را ببینیم.

وی گفت:‌در مجتمع‌ها کژ تابی اتفاق افتاد که بر اثر آن چند مدرسه تجمیع شد و مجتمع نام گرفت؛‌ مجتمع تعاریفی دارد و اگر بخواهیم به سند تحول بنیادین  به تربیت فرزندانمان بپردازیم باید مجتمع سازی را جدی بگیریم؛ برخی موارد که در زیر نظام آمده شامل این است که مکان یابی فضاها را باید جدی بگیرم و هر کجا که زمینی وجود دارد مدرسه  نسازیم بلکه مدارس را در مکان‌هایی که بر اساس آمایش سرزمینی بنا شده است، احداث کنیم.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش اظهار کرد:‌ اگر بخواهیم سامان آموزشی صورت گیرد باید به ساماندهی فضاهای آموزشی توجه کنیم؛ در زمان مدیریت آقای فانی ساماندهی نیروی انسانی در دستور کار قرار گرفت که دستاوردهای خوبی نیز داشت؛ ما 16 هزار مدرسه داریم که 43 هزار نفر در آن‌ها تحصیل می‌کنند و حدود 53 نفر شاگرد در هر کلاس وجود دارد. چرا ما باید مدرسه کوچک داشته باشیم و چرا مدرسه را ادغام نکنیم،؛ در فضای مدرسه 50 نفره که نمی‌توان کارگاه، زمین ورزشی و.. ساخت ولی اگر دو هزار نفر تعداد دانش‌آموزان یک مجتمع باشد می‌توان برای آنها اقداماتی انجام داد.

نوید ادهم افزود: به سمت مدرسه‌های بزرگ رفتن برای ساحت‌های ششگانه اقدامی مناسب است که اگر بتوانیم 10 مدرسه را ادغام کنیم 10 ساختمان، 10 مدیر و  به طور کلی بسیاری صرفه‌جویی در نیروی انسانی می‌شود؛ بنده مدرسه‌ای 20 هزار نفره در هند را دیدم که دانش‌آموزان در آن زندگی کردن یاد می‌گیرند لذا ما باید به سمت مدارس متوسط بزرگ برویم.

وی گفت: 6 ساحت تربیتی در سند تحول بنیادین آمده و همانطور که دانش‌آموز را تربیت اخلاقی می‌کنیم همانگونه نیز باید تربیت زیستی و بدنی، سیاسی واجتماعی و .. را به آنان ارائه کنیم.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار