موقعیت فعلی شما : خانه/آموزش و تحصیل
204606
۱۴ شهریور ۱۳۹۸

هزینه فرستادن کودک به مهدکودک بیش از شهریه دانشگاه!

موضوع افزایش شهریه مهدکودک‌ها موضوعی است که طی چند روز گذشته اعتراض بسیاری از خانواده‌ها را به دنبال داشته است.

به گزارش کودک پرس ، مادری در تماس با روزنامه قدس می‌گوید: در بسیاری از خانواده‌ها والدین برای تأمین مخارج خود هر دو کار می‌کنند؛ بنابراین ناگزیرند کودکانشان را به مهدها بسپارند. این درحالی است که امسال ۲۹ درصد به شهریه‌ها افزوده شده و در عمل حقوق یکی از والدین باید برای مهد تنها یکی از فرزندانشان هزینه شود. وی می‌افزاید: در صورتی که در سال‌های گذشته حدود۱۵ تا ۲۰ درصد هر ساله به نرخ شهریه‌های مهد کودک افزوده می‌شد. جالب‌تر اینجاست که شهریه  فرزند بزرگ‌ترمان  که در مدرسه غیرانتفاعی و دوره متوسطه تحصیل می‌کند؛ کمتر از فرزند خردسالمان در مهدکودک شده است.

وی تأکید می‌کند: برای بررسی شهریه‌های مهدهای کودک به سایت بهزیستی خراسان رضوی سر زدیم، اما هیچ اطلاعاتی وجود نداشت و برای دریافت موارد مورد نیاز باید ایمیل و نام را ثبت می‌کردیم. درحالی که در سایت‌های این سازمان در دیگر استان‌های کشور اطلاعات به سهولت و شفاف در اختیار مردم قرار گرفته است.

یک شهروند دیگر نیز با اشاره به تحصیل خود در مقطع کارشناسی ارشد در دانشگاه آزاد می‌گوید: با حساب و کتاب سرانگشتی به این نتیجه رسیده‌ام که هزینه مهد فرزندم بیشتر از هزینه دانشگاه من که برای هر ترم ۳ میلیون و ۸۰۰ هزار تومان می‌پردازم، آب می‌خورد؛ بنابراین با فقر امکاناتی که در مهدها چه از نظر لوازم بازی و چه امکانات آموزشی وجود دارد، ترجیح می‌دهم امسال از پرستار برای نگهداری فرزندم که به مراتب هزینه کمتری را برایم در پی دارد، استفاده کنم.

 

  تعیین نرخ شهریه مشروط به دیدن کودک!

برای پیگیری موضوع با یکی از مهدهای نام آشنای مشهد تماس می‌گیریم تا از چند وچون دریافت شهریه‌ها مطلع شویم. پس از چند بوق مکرر می‌شنویم که برای تماس با کارشناس آموزشی خانم… شماره یک، کارشناس آموزشی خانم… شماره ۲ و… پس از چند لحظه خانمی بدون تعلل جواب می‌دهد: ما نوزاد و شیرخوار نمی‌پذیریم و برای کودک نوپا حدود ۵ میلیون تومان شهریه می‌گیریم که نسبت به سال گذشته حدود ۲۹ تا ۳۰ درصد به شهریه‌ها افزوده شده است.

در تماس با مدیر مهد دیگری، وی خاطرنشان می‌کند: شما باید نوزاد خودتان را بیاورید تا ما ببینیم و نرخ شهریه را بگوییم!

مدیر یکی از مهدهای کودک نیز که بیش از ۱۵سال سابقه فعالیت دارد نیز می‌گوید: برای میزان افزایش‌ها و نرخ‌های مصوب به سایت سازمان بهزیستی مراجعه کنید. به لحاظ قانونی امکان تخفیف داریم، اما نمی‌توانیم یک تومان بیش از نرخ مصوب شهریه بگیریم.

 

   دریافت ۴۸ مدل شهریه توسط مهدها

دکتر غلامحسین حقدادی، معاون امور اجتماعی بهزیستی خراسان رضوی در پاسخ به دلیل افزایش ۲۹ درصدی شهریه‌ها می‌گوید: مهدهای کودک بخش خصوصی بوده وهیچ یارانه‌ای دریافت نمی‌کنند؛ بنابراین براساس هزینه‌هایی که واحدهای مختلف می‌پردازند هرساله میزان افزایش شهریه‌های پیشنهادی را اعلام می‌کنند و سازمان بهزیستی از بین قیمت‌های ارائه شده، میانگینی را انتخاب می‌کند. همچنین در بررسی شهریه‌ها نیز سازمان تنظیم بازار و سازمان صمت همکاری کرده و نماینده‌های مهدهای بخش خصوصی نیز در این جلسات حضور دارند.

وی در ادامه می‌افزاید: عوامل متعددی در افزایش شهریه‌های مهدها نسبت به میانگین سال‌های گذشته نقش‌آفرین بوده که می‌توان به رشد هزینه کارکنان، اجاره بهای مکان و رشد چشمگیر هزینه‌های بیمه اشاره کرد. به این ترتیب شاهد افزایش قیمت تمام شده خدمات مهدهای کودک هستیم. ازهمین رو مدیران مهدهای یاد شده افزایش ۴۵ درصدی شهریه نسبت به سال گذشته را تأکید داشتند تا با توجه به افزایش هزینه‌های یادشده، خدماتی همانند سال‌های گذشته را ارائه کنند. به هرحال سازمان بهزیستی کشور که باید طرف مقابل یعنی مردم و محدودیت‌های  اقتصادی آن‌ها را نیز در نظر می‌گرفت به رشد ۲۹ درصدی شهریه بسنده کرد که در استان خراسان رضوی این میزان به ۲۷درصد افزایش رسیده است.

دکتر حقدادی اظهار می‌کند: درحال حاضر۴۸ مدل شهریه مهدکودک در خراسان رضوی وجود دارد. چنانکه در شهرها مهدهای کودک براساس میزان ستاره و در روستاها مطابق سطوح یک تا سه طبقه‌بندی می‌شوند. همچنین میزان شهریه شیرخوار با نوپا و نوباوه متفاوت است. در سال جاری نیز همانند سال‌های گذشته تعرفه‌های مصوب را برای این ۴۸ مدل تعیین کردیم و همه مهدهای کودک استان موظفند این بخش‌نامه را برای اطلاع خانواده‌ها درمعرض دید قرار دهند.

به این ترتیب بالاترین میزان افزایش شهریه به نسبت سال قبل در شهر مشهد و برای گروه شیرخواران ۴۶۰ هزار تومان است و کمترین میزان شهریه در روستا به میزان ۱۵۰ هزار تومان دیده می‌شود. ناگفته نماند اغلب در چنین مناطقی دریافت شهریه‌ها با مساعدت‌هایی همراه است. همچنین در شهرستان‌ها نیز بالاترین میزان ۳۰۰ هزار تومان است که این رقم در روستا به ۱۵۰ هزار تومان می‌رسد.

 

وی همچنین می‌گوید: هزینه تهیه نوشت‌افزار، فعالیت‌های فوق برنامه و و اردوها جزو نرخ شهریه نبوده و به طور توافقی میان مسئولان مهد و والدین محاسبه می‌شود.

 

همچنین هزینه سرویس مهد نیز جداگانه است. ناگفته نماند والدین در صورت مشاهده هرگونه تخلف و یا شکایتی می‌توانند موارد را از طریق سامانه پیامکی ۳۰۰۰۰۱۲۳۳۳ اعلام و پیگیری کنند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار