موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
204094
۰۹ شهریور ۱۳۹۸

هدهد سفید، نمونه‌ای از حرکت تعاملی

وزیر ارشاد: تا خواندن را به لذت تبدیل نکنیم، خواندن پایدار نمی‌ماند و توسعه پیدا نمی‌کند.

به گزارش کودک پرس ، آیین اختتامیه نخستین جشنواره «هدهد سفید» با حضور آقایان سید عباس صالحی، وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، علیرضا مختارپور، دبیرکل نهاد کتابخانه های عمومی کشور، فریدون عموزاده خلیلی، دبیر نخستین جشنواره «هدهد سفید»، معاونان و مدیران نهاد و جمعی از نویسندگان کودک و نوجوان، برگزیدگان جشنواره و علاقه مندان به کتاب و کتابخوانی در سالن آمفی تئاتر کتابخانه مرکزی پارکشهر، برگزار شد.

آقای سید عباس صالحی در این مراسم با تقدیر از برگزار کنندگان نخستین جشنواره «هدهد سفید» طی سخنانی گفت: یکی از موضوعاتی که در فضای کتابخانه های عمومی مطرح بوده این است که کتابخانه های ما بتوانند برای کودکان فضایی برای «زندگی» باشند. خوشبختانه اتفاقاتی در این حوزه افتاده است اما هنوز تا رسیدن به مقصود فاصله داریم. به همت دوستان و همکاران در نهاد کتابخانه های عمومی کشور و همراهی شما کودکان و نوجوانان عزیز و همه بزرگوارانی که در حوزه کودک و نوجوان فعالیت می کنند، گام هایی به جلو آمده ایم.

وی با اشاره به رویکردهای مورد توجه در کتابخانه های عمومی در حوزه کودک و نوجوان افزود: گام اول در این زمینه این بود که همه کتابخانه های ما به بخش کودک مجهز باشند و خوشبختانه امروز همه کتابخانه های عمومی در سراسر کشور دارای بخش کودک هستند. گام بعدی این بود که تلاش کنیم آن بخش کودک و نوجوان جذابیت های بیشتری برای زندگی کردن داشته باشد و به اندازه خانه برای کودکان جذابیت داشته باشد تا اگر کودکان چند روز نتوانستند به کتابخانه بروند، احساس دلتنگی کنند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تأکید کرد: البته مسیر جذاب کردن کتابخانه ها کار راحتی نیست، اما گام هایی در این مسیر برداشته شده است؛ به عنوان مثال اگر کتابخانه بازسازی شده پارک شهر و نمونه های مشابه دیگر را ببینید، متوجه می شوید که کارهایی در این زمینه انجام شده تا کتابخانه تنها قفسه کتاب نباشد. کتابخانه باید پارک کتاب و جایی برای نفس کشیدن در حال و هوای کتاب باشد که این اتفاق کم کم در حال رخ دادن است.

آقای صالحی تبدیل کتابخانه های به کارگاه های خلاقیت را گام بعدی برای زندگی در فضای کتابخانه ها دانست و گفت: کتابخانه باید کارگاه خلاقیت باشد و مثل چشمه ای از درون بچه ها بجوشد. البته تبدیل کردن کتابخانه به یک کارگاه خلاقیت نقاشی، نمایش، کاردستی، قصه گویی و … کار راحتی نیست. باید کتابخانه هابه فضایی تبدیل شوند تا کودکانی که به آنجا می آیند حس کنند روز به روز در حال بزرگتر شدن هستند.
وی ادامه داد: یکی دیگر از اهدافی که با رسیدن به آن فاصله بیشتری داریم این است که به سمت کتابخانه های مشارکتی و تعاملی برویم. ما به این کتابخانه های مشارکتی و تعاملی نیاز داریم تا بچه ها حس کنند در کتابخانه نقش و حضور دارند. خوشبختانه گامهایی در این زمینه برداشته شده؛ مانند انتشار نشریه «هدهد سفید» که یادداشتی برای آقای مختارپور درباره این نشریه نوشتم و در سومین شماره آن منتشر شد و قرار است چهارمین شماره این نشریه نیز امروز رونمایی شود. این نشریه نمونه ای از یک حرکت تعاملی با مشارکت فعال کودکان و نوجوان است. با همین نگاه ما در حال حرکت به سمت کتابخانه های مشارکتی و تعاملی هستیم.
رئیس هیأت امنای کتابخانه های عمومی کشور «تبدیل خواندن به لذت» را رویکرد دیگری عنوان کرد که در کتابخانه ها باید به آن پرداخته شود.

وی در این زمینه گفت: تا خواندن را به لذت تبدیل نکنیم، خواندن پایدار نمیماند و توسعه پیدا نمی کند. باید کاری کنیم که همانگونه که از غذا خوردن، دیدن یک منظره خوب، شنیدن یک موسیقی خوب و… لذت می بریم، از خواندن کتاب هم لذت ببریم. شما بچه ها باید در این زمینه به ما کمک کنید، به خصوص در دوره ای که رقیب برای کتاب در لذت بردن های کوتاه مدت و مصنوعی زیاد شده است. باید به جایی برسیم که نسل آینده ما احساس کنند که در سفره کتاب می توانند بزرگتر و بزرگتر و مفیدتر و مفیدتر شوند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی ادامه داد: پیشنهادهای مختلفی به نظر می رسد و ایده هایی مطرح می شود که بحث لذت های خلاقانه یکی از راهها است. ترکیب خواندن و آفریدن، لذت آفرین است. اما یکی از راه های لذت آفریدن این است که بچه ها کتاب خوب بخوانند. این موضوع ذائقه انسان را نسبت به کتاب و مطالعه بالا می برد. همانگونه که وقتی شما وقتی غذای نامناسبی می خورید دیگر به سمت آن نمی روید، یکی از چیزهایی که برای کتابخوانی نامناسب است، خواندن کتاب های بد است چراکه ذوق انسان را کور می کند.

وی افزود: بعد از انقلاب اسلامی در ۴۰ سال گذشته صدها هزار کتاب در چاپ اول و چاپ مجدد در ایران چاپ شده اما گاهی اوقات به جای اینکه این کتاب ها به کتابخوانی کمک کند، سد راه کتابخوانی میشوند. این که ما چگونه می توانیم کتاب خوب پیدا کنیم تا از کتاب خواندن لذت ببریم، راه های مختلفی دارد؛ بخشی از آن از طریق جایزه ها و معرفی کتابهای خوب در جشنواره ها و نشریه ها است. اما یکی از راههایی که این جشنواره به دنبال آن بوده این است که کودکان و نوجوانان به میدان بیایند و خوشبختانه امروز ما این تجربه را داریم. همانطور که آقای عموزاده اشاره کردند این حرکت یک تجربه جدید در کشور ما است.

 

سیدعباس صالحی تأکید کرد: از همه عزیزانی که این تجربه را پیش آوردند متشکرم و فکر می کنم که می توان آن را به شکل وسیعتری باسایر افراد با تجربه در میان گذاشت تا بتوانیم کتاب های خوب بیشتری را پیدا کنیم، این کتابهای پیدا شده را بیشتر بخوانیم و طعم خوش کتابخوانی را در سراسر کشور عزیزمان به کام همه کودکان و نوجوانان عزیز بچشانیم.

 

 

 

منبع: خبرگزاری صدا و سیما

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار