موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
203979
۰۷ شهریور ۱۳۹۸

سینمای کودک نیازمند مطالعات بین‌رشته‌ای است

در جشنواره امسال فیلم کودک ۱۹۴ اثر در بخش سینمای ایران به دبیرخانه جشنواره رسیده که از این تعداد حدود ۱۵ اثر در بخش فیلم سینمایی به نمایش درمی‌آید. به ‌گفته مجریان این جشنواره، معرفی آثار برتر سینمای کودک و نوجوان در عرصه ملی و بین‌الملل، زمینه‌سازی برای توسعه پایدار و متوازن سینمای کودک و نوجوانان از اهداف این دوره از جشنواره است.

به گزارش کودک پرس ، سینمای کودک‌ و نوجوان ایران بخصوص بعد از انقلاب اسلامی، همواره نقش ارزشمندی در معرفی بخش مهمی از ظرفیت فرهنگی و هنری کشور در عرصه جهانی ایفا کرده است.  جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان که برای اولین بار در سال 1361 و به‌عنوان بخشی جنبی در جشنواره فیلم فجر برگزار شد، رفته‌رفته محملی برای رشد و شکوفایی استعدادهای جوانی قرار گرفت که سودای توجه به جهان لطیف و دوستانه کودکان و نوجوانان داشتند. از آن روز تاکنون این جشنواره با فراز و نشیب‌های فراوانی در عرصه ملی و بین‌المللی روبه‌رو بوده اما همواره جزء رویدادهای جدی فرهنگی و هنری کشور ارزیابی شده است. طبق آخرین گزارش‌های ارائه شده توسط انجمن فیلم‌های کودکان اروپا (ECFA)، حدود 60 جشنواره اختصاصی برای کودکان و نوجوانان در رشته‌های هنری در ایام مختلف سال و در کشورهای مختلف برگزار می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به جشنواره جیفونی ایتالیا، سینه کید هلند، زِلین جمهوری چک و بخش نسلِ نوی برلین آلمان اشاره کرد.

در این میان اهمیت جشنواره فیلم کودک و نوجوان ایران با میزبانی اصفهان به‌عنوان رویدادی بین‌المللی از ظرفیت‌های زیادی جهت رقابت با بهترین‌ها برخوردار است.
اعتبار این جشنواره را می‌توان از دو منظر شکلی و محتوایی مورد بررسی قرار داد. جشنواره اصفهان از نظر شکلی، ظرفیتی مؤثر برای تبادل اندیشه و تکنیک میان فعالان داخلی و خارجی سینمای کودک در منطقه است و از منظر محتوایی می‌تواند زمینه‌ای نمادین برای معرفی یک مرکز بین‌المللی جهت ترویجِ صنعتِ تصویر کودک و نوجوان در خاورمیانه فراهم سازد؛ البته که برای تحقق این امر نیاز به وفاق و همدلی تمام دست‌اندرکاران سینمای کودک‌و‌نوجوان کشور با سلیقه‌های مختلف احساس می‌شود.

سینمای کودک‌ونوجوان در ایران بشدت نیازمند مطالعات بین‌رشته‌ای است چراکه مفهوم کودکی تغییر یافته است.  برای همین گروه مطالعات بین رشته‌ای در جشنواره اصفهان تشکیل شده و آثار سینمایی را با تخصص‌های خود ارزیابی می‌کنند. همچنین امسال برای اولین بار جشنواره سه جایزه با عنوان «نوآوری»، «پیوست فرهنگی» و «نگاه کسب و کاری به آثار سینمایی» برای فیلم‌های بخش مسابقه سینمای ایران در نظر گرفته است.

جهان امروزِ کودکان و نوجوانان تحت تأثیر چند روند کلان قرار دارد: یکی «روند شهری شدن»؛ به این معنا که شهر بزرگترین دستاورد دست‌ساز بشر امروز است. در چند دهه گذشته فرآیند شهری‌شدن دنیا زیست کودکان و نوجوانان را تغییر داده. دوم «دیجیتالی شدنِ» دنیای کودکان و نوجوانان امروز که سخت تحت تأثیر فضای سایبری و شبکه‌های اجتماعی قرار گرفته و در دوران پست دیجیتال به سر می‌بریم. سوم «صنعتی‌شدن»؛ به این معنا که صنعت فرهنگ همه نیازهای کودکان و نوجوانان را کالایی کرده است. برای مثال برای خواب کودکان نیز بیش از ۴۵ کالا طراحی و ساخته شده است.  همین‌طور «رسانه‌ای شدن»؛ به این معنا که میزان تأثیرگذاری و تأثیرپذیری رسانه‌ها نسبت به گذشته در نوجوانان بسیارافزایش یافته و«جهانی شدن» و اضافه شدن بخش «وب‌سری» برای نخستین بار در جشنواره امسال و توجه به تولیدات تصویری بومی مختص فضای وب ویژه گروه سنی کودکان و نوجوانان، پاسخی است به نیاز مخاطبان امروزی حوزه فرهنگ و رسانه.

 

بنیاد سینمایی فارابی و نهاد جشنواره فیلم کودک تلاش می‌کنند سینمای کودکان و نوجوانان به مسأله جدی سینمای ایران تبدیل شود. المپیاد فیلمسازی نوجوانان هم در هدف غایی خود تلاشی است برای مسأله‌مند کردن سینمای کودکان و نوجوانان در ایران.

 

 

 

منبع: ایران آنلاین

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار