موقعیت فعلی شما : خانه/استانها
203890
۰۵ شهریور ۱۳۹۸

از آرزوی فیلم‌سازیِ تماشاچیان تا انتظار داوران برای اکران فیلم در روستاها

اکران فیلم‌های سی‌ودومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در سنندج در حالی آغاز شد که دنیای کودکانه تماشاچیانی که آرزوی فیلم‌سازی را در سر دارند تا داوری نوجوانانی که خواستار اکران اینگونه فیلم‌ها در روستاها هستند، را تجلی ساخته است.

به گزارش کودک پرس ، چند روزی است که سینما فروردین مجتمع فرهنگی هنری فجر سنندج میزبان اکران 10 فیلم از سری فیلم‌های سی ودومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان است.

از کودکان 3 ساله گرفته تا نوجوانان و والدین، تماشاچیان این دوره از جشنواره را تشکیل می‌دهند، گرچه تعدادشان کمتر از فضای سالن سینما است اما دوشادوش مادران و پدرانشان به سالن فرودین وارد می‌شوند، شوق دیدن فیلم در صورتشان دیده می‌شود، خوشحال از حضور در یک جشنواره که بسیاری از آنها برای اولین بار است نامش را شنیده‌اند در حرکات و هیجاناتی که دارند دیده می‌شود.

دنیا، دنیای کودکانه است، خلاصه شده در طعم چیپس و پفک با دیدن فیلم هایی که گاهی می‌خنداندشان و گاهی ناراحتشان می‌کند.

در آرزوی فیلم سازی

نخستین بار است که به جای نشستن پای تلویزیون یا پرده سینما برای دیدن یک کارتون، بیننده فیلمی با موضوع دفاع مقدس شده است.

تنها پنج سال دارد، ردیف اول را برای دیدن فیلم انتخاب می‌کند، سالن پلکانی سینما فروردین صندلی ردیف‌های نخست را برای دیدن فیلم از نمای نزدیک که نسبت به ردیف‌های عقب‌تر در سطح پایینی است برایش سخت کرده است پایش به زمین نمی‌رسد و با قد کوتاهش تلاش می‌کند تا بتواند فیلم را ببیند.

از دیدن صحنه اسارت عراقی‌ها توسط رزمندگان نوجوان ایرانی خوشحال می‌شود و برایشان دست می‌زند اما ادامه فیلم بیست و سه نفر که منجر به اسارت و شکنجه‌ی اسرا می‌شود برایش ناراحت کننده است.

بعد از دیدن فیلم نامش را می‌پرسم می‌گوید: ژوانا احمدی هستم، سنش را که پرسیدم بلد نبود و پدرش به جای او پاسخ داد که پنج ساله است.

ژوانا دیدن فیلم‌های جشنواره را دوست دارد و از اینکه در کنار کودکان همسن و سالش به جشنواره که البته بخوبی تلفظ آن را بلد نیست آمده خوشحال است.

وی عاشق فیلمسازی و تصویربرداری فیلم است دوست دارد فیلم بسازد و مخاطبان فیلم‌هایش نیز کودکان باشند.

می‌گوید کودکان بیشتر از بزرگترها فیلم نگاه می‌کنند و حق دارند بیشتر برایشان فیلم مناسب سن و سالشان ساخته شود.

تماشاچیان صندلی‌های کناری ژوانا را نوجوانانی 9 الی 15 ساله تشکیل می‌دهند. 15 نوجوانی که با قلم و کاغذهایی که در دست دارند مشغول نوشتن نگاه خود نسبت به محتوای فیلم هستند چرا که داوری این دوره از جشنواره فیلم کودک و نوجوان در سنندج به کودکان سپرده شده است.

داورانی که با خودکار و دفتر یادداشت‌هایی که در دست دارند تلاش می‌کنند بهترین ارزیابی خود را از فیلم‌هایی که دیده‌اند‌، بنویسند.

پیام‌های هر فیلم ملاک ارزیابیم در داوری است

به دنیای داوریشان وارد می‌شوم و قبل از شروع فیلم بعدی مجبورم برای انجام مصاحبه، رشته افکارش را پاره کنم از او اجازه می‌خواهم تا گفتگویی با هم داشته باشیم که با لبخند شیرینی که بر لب دارد پذیرا می‌شود.

نامش پارسا خالدیان است و امسال را در کلاس سوم راهنمایی تحصیل خواهد کرد، در تابستان سال‌جاری با شرکت در کلاس‌های کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان سعی داشته که اوقات خوبی را برای خود رقم بزند.

زمانیکه مربی وی در کانون پیشنهاد داوری را به وی می‌دهد با خوشحالی می‌پذیرد و پس از توجیه و آموزش‌های لازم داور سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان در سنندج می‌شود.

از وی میخواهم ملاک خود را برای ارزیابی فیلم‌های جشنواره بیان کند؛ می‌گوید: ملاک من محتوای فیلم‌هاست و سعی دارم پیام‌هایی که هر فیلم به مخاطب منتقل می‌کند را بسنجم و براین اساس فیلم را ارزیابی می‌کنم.

وی عنوان کرد: فیلم‌های این دوره از جشنواره پیام‌های مفیدی را به تماشاچیان منتقل می‌کنند که از جمله این پیام‌ها اعتماد به نفس، شجاعت در زندگی و قوی بودن در برابر مشکلات، ایثار و جوانمردی بوده و می‌توان گفت همگی پیام‌های مفیدی را به تماشاچی منتقل می‌کردند.

والدین مشوق فرزندان خود در دیدن فیلم‌های آموزنده باشند

باران یاری 13 ساله دیگر داور جشنواره کودک و نوجوان که از هفت سالگی وارد کانون پرورش فکری شده و در کلاس‌های انیمیشن و فیلم سازی شرکت کرده است، می‌گوید: زمانیکه به عنوان داور جشنواره انتخاب شدم از اینکه لیاقت داور بودن جشنواره را داشتم خوشحال شدم.

وی مهمترین ملاکش را در  داوری فیلم محتوا و نوع فیلم دانست و بیان کرد: باید دید که هر فیلم با رده سنی کودک و نوجوانانی که تماشاچیان این فیلم‌ها هستند همخوانی دارد یا نه.

وی معتقد است: این جشنواره برای کودکان و نوجوانان است و باید فیلم‌های آن مناسب سن آنها باشد و گرچه تاکنون  فیلم‌های قوی و جالبی در این دوره از جشنواره پخش شده اما بخشی از این فیلم‌ها مناسب سن کودکان نیست.

وی عنوان کرد: فیلم‌هایی که تاکنون در این جشنواره اکران شد پیام‌هایی مانند دوستی، وفاداری، پایداری و همچنین ایثار و ازخودگذشتگی را برای مخاطب نمایش می‌داد اما از بازخورد تماشاچیان پیدا است که بسیاری از تماشاچیانی که در رده سنی پایینی هستند پیام‌ها را به خوبی دریافت نمی‌کنند.

یاری اضافه کرد: باید تماشاچیان هر فیلم به نسبت پیام و محتوای فیلم انتخاب و دعوت شوند تا بتوانند استفاده کافی را از آن ببرند.

داور سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان در سنندج اعلام کرد: توقع می‌رفت که استقبال گسترده‌تری از این جشنواره صورت می‌گرفت و باید خانواده‌ها فرزندان خود را برای دیدن این فیلم‌ها که آموزنده و هرکدام دارای پیامهای خاص خود است بیاورند و مشوق آنها در این زمینه باشند.

اکران فیلم کودک و نوجوان در مناطق روستایی مورد توجه قرار گیرد

یاری خواستار برگزاری این جشنواره در مناطق روستایی شد و گفت:  لازم است اینگونه فیلم‌ها در سطح روستاها نیز برگزار شود چراکه کودکان و نوجوانان مناطق روستایی همچون مناطق شهری به امکانات و سینما دسترسی ندارند و نیاز است که به این مناطق نیز توجه شود.

وی از مسوولان خواست تا در سالهای آتی زمینه اکران فیلم در مناطق روستای را نیز فراهم آورند.

فیلم‌های جشنواره کودک و نوجوان آموزنده است

ثنا کرمی 12 ساله و دیگر داور این جشنواره است که در خصوص داوری فیلم‌ها می‌گوید: نگاه ما به فیلم‌ها تخصصی نیست اما با نگاه کودکانه و نوجوانانه به فیلم‌ها نگاه می‌کنیم و نقاط  قوت و ضعف فیلم را می‌سنجیم و ارزیابی می‌کنیم.

 وی داوری در این جشنواره را نخستین تحربه کاری خود می‌داند و بیان می‌کند: در شرف کار کردن یک انیمیشن است که امیدوار است از عهده آن بخوبی برآید.

وی از اینکه برای داوری این جشنواره انتخاب شده خوشحال است و امیدوار است که بتواند از فیلم‌های آموزنده جشنواره استفاده ببرد.

اکران پنج فیلم خاطره انگیز در مناطق حاشیه شهر سنندج

کارشناس سینمایی و دبیر اجرایی سی و دومین جشنواره فیلم‌های کودک و نوجوان در سنندج اظهار کرد: از 31 مرداد ماه اکران همزمان سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان را در سنندج شاهد هستیم که تا چهارم شهریور ماه جاری ادامه دارد.

نوید ستاربخش با اشاره به اینکه این جشنواره به مدت دو سال است که در مراکز استان‌ها نیز به صورت همزمان اکران می شود، افزود: در بخش اصلی جشنواره 10 فیلم برای قشر کودک و نوجوانان تعریف شده است و ما هم سعی کردیم امسال به بهترین شکل در سینما فروردین سنندج اکران این ده فیلم را داشته باشیم.

وی خاطرنشان کرد: برای دسترسی آسان کودکان و نوجوانان در راستای تهیه بلیط از طریق سامانه پارس بلیط، بلیط در اختیار کودکان و نوکوانان قرار گرفت و همچنین برای کودکان حاشیه شهر سنندج نیز 100 قطعه بلیط رایگان توزیع شد.

وی از عدم همکاری برخی ادارات از جمله آموزش و پرورش در اطلاع رسانی به کودکان و نوجوانان برای استقبال از این جشنواره انتقاد کرد و گفت: علیرغم اینکه از آموزش و پرورش خواسته بودیم تا برای حضور دانش‌آموزان در اکران فیلم‌های جشنواره اطلاع‌رسانی کند اما متاسفانه خالی بودن تعداد زیادی از صندلی‌های سالن بیانگر عدم اطلاع رسانی کافی است.

کارشناس سینمایی و دبیر اجرایی سی و دومین جشنواره فیلم های کودک و نوجوان در سنندج با بیان اینکه برای دانش‌آموزان فعال در پایگاههای اوقات فراغت نیز 50 درصد تخفیف درنظر گفته شده تا بتوانند در اکران فیلم‌های این جشنواره شرکت کنند، اضافه کرد: سینما خاطره با داشتن امکانات سینما سیار قرار است پنج فیلم را برای کودکان و نوجوانان مناطق محروم حاشیه شهر سنندج اکران کند که امروز یکی از این فیلم‌های خاطره انگیز در محله فرجه با همکاری کانون های فرهنگی مساجد اکران شد.

ستاربخش اکران فیلم خاطره انگیز جشنواره کودک و نوجوان در سینما روباز  را از بخش‌های جنبی این جشنواره دانست و بیان کرد: سعی خواهد شد در سالهای آتی اکران فیلم‌های جشنواره کودک و نوجوان در سایر شهرهای استان کردستان نیز اکران شود.

وی با اشاره به توسعه عدالت فرهنگی در اکران فیلم‌های کودک و نوجوان عنوان کرد: در راستای توسعه عدالت فرهنگی در مناطق مختلف استان به ویژه مناطق حاشیه شهر از موسسات خیریه نیز درخواست شده تا کودکان تحت پوشش را برای شرکت در جشنواره معرفی کنند و ما نیز پذیرای تمامی کودکان در اکران این فیلم‌ها باشیم.

وی به داوران جشنواره اشاره کرد و گفت: امسال دبیرخانه جشنواره براساس دستورالعملی که ابلاغ کرد سعی براین داشت با انتخاب کودکان و نوجوانان عضو کانون پرورش فکری؛ کودکان و نوجوانان بین 9 تا 15 سال را برای داوری این جشنواره معرفی کند.

سپردن داوری فیلم به کودکان اقدامی ارزشمند در پرورش خلاقیت آنان است

مربی فیلم سازی و عکاسی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان و سرپرست داوران جشنواره نیز با تقدیر از اداره ارشاد اسلامی استان کردستان در استفاده کودکان و نوجوانان برای داوری این دوره از جشنواره بیان کرد: این اقدام باعث می شود که ذهنیت کودکان و نوجوانان در مورد فیلم ها مشخص شود.

سهیلا ساعدپناه با اشاره به اینکه کودکان و نوجوانان بدون دید تخصصی از لحاظ فیلم سازی فیلم‌ها را داوری می‌کنند، گفت: ارشاد اسلامی استان قبل از اکران جشنواره یک دوره آموزشی برای داوران اجرا کردند که کافی نبود و نیاز بود توجه بیشتری به این موضوع می‌شد.

وی با بیان اینکه متاسفانه استقبال کودکان و نوجوانان از جشنواره فیلم کودک مناسب نبوده و توقع می‌رفت تبلیغات و اطلاع رسانی بیشتری برای حضور کودکان در این جشنواره انجام شود، اعلام کرد: اگر در روز افتتاحیه مسوولان نیز در کنار کودکان حضور پیدا می‌کردند و با آنها ارتباط برقرار می‌کردند می‌توانست خودباوری و اعتماد به نفس را در کودکان بیشتر کند.

وی اضافه کرد: در کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان کارگاه فیلم و انیمیشن برای کودکان و نوجوانان برگزار می‌شود، اما این نخستین تجربه داوری داوران ما در این جشنواره است و اگر سال آینده جشنواره با داوری کودکان و نوجوانان برگزار شود توقع می‌رود چندین جلسه دوره آموزشی برای آماده‌تر شدن کودکان برگزار شود تا با اعتماد به نفس بیشتر و بدور از استرس در این کار قدم بردارند.

 

ذهن کودکان باید پرسشگر و پاسخگو پرورش یابد

معاون امور هنری و سینمایی اداره‌کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کردستان نیز با اشاره به اینکه داوران این جشنواره با داشتن کاربرگ‌هایی که در اختیار دارند باید بدون دخالت بزرگترها ارزیابی خود را از فیلم‌های اکران شده اعلام کنند، افزود: شصخیت انسان‌ها از کودکی شکل می‌گیرد و باید سعی شود ذهن کودکان پرسشگر و پاسخگو پرورش یابد.

سامان احمدی داوران این جشنواره را پروانه‌های فیروزه‌ای دانست که با دنیای کودکانه خود نظر و ایده خود را در مورد فیلم‌ها ارائه می‌دهند.

وی اکران فیلم در سینما روباز آبیدر سنندج و همچنین در حواشی این شهر از جمله مسجد باب‌السلام فرحه، محله نایسر و ننله را از برنامه‌های سی و دومین جشنواه فیلم کودک و نوجوان در شهرستان سنندج برشمرد.

وی داوری کودکان کردستانی در جشنواره فیلم کودک را یک اتفاق مهم دانست و گفت: باید به این رویداد مهم اعتبار بخشید چرا که می تواند به اعتلای فرهنگ همومی استان نیز کمک کند.

اکران همزمان فیلم‌های سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان با فیلم «داستان‌های باغ جادویی» در سینما فروردین سنندج آغاز شد و ١٠ فیلم برگزیده سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم کودک و نوجوان از ٣١ مرداد تا ٤ شهریور به مدت پنج روز در سینما فرودین سنندج در معرض دید مخاطبان قرار گرفته است.

اکران همزمان جشنواره فیلم کودک و نوجوان اصفهان در ادامه سیاست‌های سازمان سینمایی مبنی بر عدالت فرهنگی، گسترش فضای شادی و نشاط جشنواره به سراسر کشور در دستور کار قرار گرفت و در سنندج هر روز ٢ فیلم برای کودکان و نوجوانان بر روی پرده سینما می‌رود.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار