موقعیت فعلی شما : خانه/پزشکی و سلامت
203796
۰۳ شهریور ۱۳۹۸

من یک پزشکم، دوستدار کودک/ تپش مهربانی در همدان

تعدادی از پزشکان همدان با تشکیل کمیته «دوستدار کودک» مرهمی بر زخم‌های کودکان بیماری می‌زنند که به خاطر هزینه بالا نمی‌توانند به پزشک مراجعه کنند.

به گزارش کودک پرس ، روز اول شهریورماه، همزمان با زادروز تولد ابوعلی سینا به نام «روز پزشک» نامگذاری شده است، مجریان بهداشت و درمان هر سال روز پزشک را در بسیاری از شهرهای کشور جشن می‌گیرند تا قدردان زحمات این قشر باشند اما آنچه می‌تواند در این روز برای پزشک اهمیت بالاتری داشته باشد، تغییر ذهنیت برخی از مردم نسبت به شغل حساس پزشکی است.

در سال‌های اخیر برخی از فارغ‌التحصیلان رشته‌های پزشکی این حرفه شریف را با تجارتخانه اشتباه گرفته‌اند و همین امر باعث شده گاهی ذهنیت منفی نسبت به این شغل ایجاد شود در حالی که برخی از پزشکان نه تنها به فکر پول و تجارت نیستند بلکه تمام سالهای عمر خود را صرف خدمت به همنوع خود کرده‌اند، بنابراین نباید همه را با یک چشم دید.

در گوشه‌ای از سرزمین پر از مهر و نیکی، در شهر همدان انسان‌های خیری زیسته‌اند که زمان، وقت، ثروت و گاه علم‌شان را صرف آرامش دردهای نیازمندان و همنوعان خود کنند، گاهی هم یک منزل را برای یک نیازمند وقف می‌کنند و یا با اهدای یک ویلچر برای یک بیمار، ساخت بیمارستان برای اهالی یک شهر و … اقدام می‌کنند.

امروز هم سخن از وقف علم و زمان برای سلامتی است، گروهی از پزشکان که مرهم دردهای کودکان و خانواده‌هایی شده‌اند تا به صورت رایگان گامی برای رفع مشکلات بیماران نیازمند همدان بردارند.

این گروه خیّر پزشکی به سرپرستی نصرالله پزشکی، مشتمل بر برجسته‌ترین پزشکان در رشته‌های مختلف‌اند که می‌خواهند لبخند را بر لب بیمارانی که مشکلاتی دارند، بنشانند، به بهانه روز پزشک با این خیر هم صحبت شدیم تا بیشتر از اقدامات آنها بدانیم.

دبیر کمیته دوستدار کودک سازمان نظام پزشکی همدان با اشاره به اینکه اخیراً در سازمان نظام پزشکی، کمیته‌ای به نام «دوستدار کودک» تشکیل شده است اظهار کرد: در این کمیته رفع نیازهای درمانی از جمله ارائه خدمات توانبخشی، آزمایشگاهی، رادیولوژی و… به تعدادی از بیماران که با مشکلات زیادی مواجه‌اند، مورد توجه قرار گرفته است.

وی با بیان اینکه متاسفانه افرادی به دلیل ضعف مادی و فرهنگی به درمان فرزندان خود توجهی ندارند گفت: بیشتر این خانواده‌ها به علت مشکلات اقتصادی اما گاهی هم به دلیل عدم آگاهی پیگیر درمان فرزندان خود نیستند که در این کمیته قصد کمک به آنها را داریم.

پزشکی با اشاره به اینکه اغلب این افراد در حاشیه‌ شهرها زندگی می‌کنند خاطرنشان کرد: با راه‌اندازی کمیته‌ «دوستدار کودک» به دنبال درمان بیمارهای خاص بوده‌ایم که مورد غفلت قرار گرفته است  اما در این بین ویزیت‌ معمولی بیماران مورد توجه ما نیست.

وی با بیان اینکه ویزیت‌های معمول در سطح خانه‌های بهداشت انجام می‌شود و مشکلی در این زمینه وجود ندارد تا بخواهیم ورود کنیم افزود: کمیته «دوستدار کودک» به دنبال رفع مشکل درمان بیماران کلیوی و ناراحتی چشمی و… است که به دلایلی زیر پوشش درمان قرار نمی‌گیرند.

دبیر کمیته دوستدار کودک سازمان نظام پزشکی همدان با تاکید به اینکه این کمیته سعی دارد کودکان بیمار جز رنج بیماری دغدغه دیگری نداشته باشند افزود: معرفی این کودکان فعلاً از طریق پزشکان مراکز بهداشتی و مدارس انجام می‌شود.

وی با بیان اینکه مدارس و خانه‌های بهداشتی کودکان نیازمند درمان را به ما ارجاع می‌دهند گفت: با سازمان شهرداری هم صحبت کرده‌ایم تا کودکانی را در این زمینه شناسایی و معرفی کنند.

پزشکی با اشاره به اینکه در این کمیته به کودکان دارای مشکل درمانی خاص که متاسفانه زیر پوشش هیچ بیمه‌‌ای نیستند، کمک می‌کنیم تصریح کرد:‌ امیدواریم سیستم سلامت کشور در جایگاهی باشد که هیچ کودکی در حوزه درمان دچار مشکل نباشد.

وی با اشاره به اینکه متاسفانه در حال حاضر تعدادی از کودکان از بیماری رنج می‌برند و نمی‌توانند درمان را هم داشته باشند تاکید کرد: درمان رایگان بیماری‌های کلیوی، چشمی، اندام‌ها و کاردرمانی، گفتاردرمانی و نیز انجام برخی از آزمایش‌ها و رادیولوژی‌های کودکان در دستور کار ماست.

دبیر کمیته دوستار کودک سازمان نظام پزشکی همدان با تاکید به اینکه این کودکان یا بیمه ندارند یا بیمه‌های آنها را برخی از مراکز درمانی نمی‌پذیرند افزود: شاید هم مراکز درمانی دولتی ظرفیت چندانی برای پذیرش این بیماران نداشته باشند که در ارزیابی‌ها به این نتیجه رسیده‌ایم کودکانی را خود درمان کنیم.

وی بیان کرد: همکاران در درمان کودکانی که به کمیته دوستدار کودک ارجاع می‌شوند، همکاری لازم را دارند و ما قدردان آنها هستیم.

پزشکی با بیان اینکه خدمات درمانی در سطح ویزیت و اقدامات پزشکی رایگان است و حتی چندین عمل جراحی رایگان نیز انجام داده‌ایم افزود: عمل جراحی انسداد روده و مثانه، گوش، بزرگی کلیه و … برای کودکان نیازمند به صورت رایگان انجام شده است.

وی با اشاره به اینکه پزشکان کاملاً داوطلبانه وارد این کمیته شده‌اند تا خدماتی را به کودکان بیمار نیازمند ارائه دهند گفت: فعلاً 80 نفر از پزشکان و درمانگران نظیر کار درمانگران و گفتار درمانگران و همکارانی که اقدامات آزمایشگاهی و رادیولوژی انجام می‌دهند در این کمیته همکاری دارند اما تقریباً تمام اعضای نظام پزشکی همدان در جریان این اقدام هستند و هیچکدام نیز مخالفتی برای ارائه خدمات نداشته‌اند.

دبیر کمیته دوستدار کودک سازمان نظام پزشکی همدان با بیان اینکه فعلاً بیماران برای درمان به کلینیک امام(ره) ارجاع داده می‌شوند اما شاید بعداً کلینیک‌های و مراکز دانشگاهی دیگر اضافه شوند افزود: در این مراکز بیماران ارزیابی می‌شوند که آیا نیاز به اقدامات درمانی، آزمایشگاهی و یا رادیولوژی پیشرفته‌ای دارند که اگر نیاز باشد آنها را به سطح سه درمان ارجاع می‌دهیم.

وی با بیان اینکه در سطح 3 نیز ارزیابی صورت گرفته و بازخوردها را به مراکز بهداشتی منتقل می‌کنیم افزود: این اقدامات اخیراً آغاز شده و به مرور سیستماتیک خواهد شد و روال بهتری می‌گیرد.

پزشکی خاطرنشان کرد: به دنبال این هستیم خدمات به کودکان نیازمند دارای مشکلاتی در حوزه درمان، متمرکز شود چراکه تعداد زیادی از پزشکان همواره درگیر اقدامات نیکوکارانه چه به صورت خدمات درمانی و چه به صورت کمک‌های مالی هستند.

وی گفت: اگر بتوانیم سیستم منظمی داشته باشیم که همه کودکان نیازمند از این شرایط استفاده کنند و دوباره کاری و موازی‌کاری نباشد، به هدف خود رسیده‌ایم.

وی تاکید کرد: سعی می‌کنیم با همکاری انجمن‌ها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی در حوزه دانشگاه علوم پزشکی و نظام پزشکی این خدمات متمرکز شود.

دبیر کمیته دوستدار کودک سازمان نظام پزشکی همدان بیان کرد: امیدوارم کسانی که مایل به کمک هستند وارد این سیستم شوند تا مشکل تمام کودکان نیازمند حل شود.

وی تصریح کرد: به دنبال این هستیم جز مراکز بهداشتی و مدارس، تشکل‌های سلامت به خصوص خیرین سلامت کودکانی را به ما ارجاع دهند که البته در حال حاضر هم ارتباط‌هایی وجود دارد.

پزشکی با بیان اینکه فعلاً در سطح نظام پزشکی شهرستان کار آغاز شده و امیدواریم در سطح استان ارتقا یابد و پزشکانی وارد این کمیته شوند افزود: هر پزشک و درمانگری که در استان فعالیت دارد، عضو نظام پزشکی است و اطلاع‌رسانی از طریق سازمان به تمام آنها شده و بازهم خواهد شد.

وی با اشاره به اینکه به دنبال ارائه گزارشی از اقدامات کمیته به پزشکان در روز پزشک هستیم گفت: از آنجا که این کمیته‌ زیر نظر نظام پزشکی است می‌توان با تمام پزشکان ارتباط گرفت تا داوطلبانه همکاری لازم را داشته باشند.

دبیر کمیته دوستدار کودک سازمان نظام پزشکی همدان با بیان اینکه دانشگاه علوم پزشکی همدان در تامین فضا و حذف هزینه‌ها همکاری لازم را داشته است افزود: درخواست همیاری نهادهایی نظیر هلال احمر و استانداری را داریم که البته تاکنون به صورت شفاهی تمایل خود را برای همکاری اعلام کرده‌اند.

 

 

 

منبع: فارس

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار