موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
203469
۳۰ مرداد ۱۳۹۸

داوری با کودک درون

هیئت داوران جشنواره کودک و نوجوان ترکیبی از پیشکسوتان در کنار جوان‌ترها و فعالان بخش‌های مختلف سینما در کنار تخصص‌های مرتبط و میان رشته‌ای است.

به گزارش کودک پرس ، در آستانه آغاز سی و دومین جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان، اسامی هیئت داوران بخش های مختلف جشنواره مشخص شده است.

 

در این میان اما، اسامی و ترکیب هیات داوران بخش ملی جشنواره فیلم کودک و نوجوان از اهمیت ویژه ای برخوردار است؛ چرا که آثار حاضر در این بخش جشنواره به نوعی ویترین فیلم های کودک و نوجوان ساخته شده ایران در سال اخیر به حساب می آیند. از این نظر، انتخاب آثار برتر در رشته های مختلف که برعهده این هیئت داوران است، نوعی جهت دهی درباره سینمای کودک و نوجوان به حساب می آید که می تواند به تولید فیلم های سال جاری این سینما جهت دهد.

 

به طور معمول هیئت داوران بخش اصلی جشنواره های سینمایی ترکیبی متنوع از دست اندرکاران بخش های مختلف سینما در کنار متخصصانی از حوزه های بین رشته ای و مرتبط با موضوع و گروه سنی جشنواره انتخاب می شود؛ موضوعی که درباره سی و دومین دوره جشنواره فیلم‌های کودکان و نوجوانان هم صادق است.

 

با نگاهی به نام های حاضر در هیئت داوران می توان طیف متنوعی از فعالان حوزه سینمای کودک و نوجوان را در کنار تخصص های دیگر مشاهده کرد. ایرج طهماسب، امرالله احمدجو، غلامرضا رمضانی، ساره بیات، مرجان اشرفی‌زاده و حامد جعفری همگی از فعالان سینمای کودک و نوجوان یه حساب می آیند و هریک -اگر برای عموم مردم هم شناخته شده نباشند- در شاخه کاری خود شناخته شده و مطرح اند.

 

به طور مثال، «ایرج طهماسب» را سال هاست که با برنامه سازی برای کودکان در تلویزیون و فیلمسازی در سینما می شناسیم. زوج او و حمید جبلی، حداقل از ساخت فیلم «کلاه قرمزی و پسرخاله» به این سو در دهه هفتاد، محبوب کودکان و حتی بزرگسالان شدند که این روند در سال های پس از آن با تولید فیلم های سینمایی چون «کلاه قرمزی و سروناز» و «کلاه قرمزی و بچه ننه» ادامه یافت. البته طهماسب در سال های اخیر، با کارگردانی و اجرای برنامه «کلاه قرمزی» به تلویزیون بازگشته و مخاطبان را ایام نوروز و اعیاد با کاراکترهای عروسکی جذاب و بی بدیلش مسحور خود کرده است.

 

در کنار نام سینماگران و داوری آثار از منظر سینما، قرارگیری دکتر «محمدعلی مظاهری» به عنوان یک متخصص روان شناسی کودک و رئیس دانشکده علوم تربیتی و روانشناسی دانشگاه شهید بهشتی، به هیات داوران جشنواره فیلم کودکان و نوجوان، نکته ای جالب توجه است. با وجود این که هر سینماگر در نگارش فیلمنامه و کارگردانی کار کودک و نوجوان، طبیعتا روحیات این گروه های سنی را در نظر می گیرد اما ممکن است جمع سینماگران در داوری اثر، تنها شاخصه های سینمایی را مورد بحث قرار دهند. این جاست که حضور یک روانشناس کودک می توان موضوعات تازه ای را به موضوعات گفتگوی هیئت داوران بیافزاید.

 

نکته مهم دیگر بهره گیری از با تجربه ها در کنار نیروهای تازه نفس و جوان است. از این نظر هم قرارگیری نام «حامد جعفری»، تهیه کننده جوان اما موفق انیمیشن های سال های اخیر سینمای ایران، در کنار پیشکسوتان و باتجربه های عرصه سینما می تواند دیدگاه های روزآمد را به گفتگوهای اعضای هیئت داوران وارد کند. جعفری در چند سالی که در سینمای ایران به تهیه کنندگی مشغول است دو انیمیشن «شاهزاده روم» و «فیلشاه» را تولید کرده است. انیمیشن هایی که علاوه بر کیفیت بصری توانستند با در زمان اکران با مخاطبان فراوانی ارتباط برقرار کنند و پرفروش شوند. نکته قابل توجه دیگر درباره آثار تولیدی حامد جعفری، موفقیت او و تیمش در ارائه مفاهیم دینی در قالب داستان های مهیج و درگیرکننده -برای کودکان و بزرگسالان- بدون افتادن در ورطه شعار است؛ به طوری که برخلاف آثاری ساخته شده در سال های اخیر، مخاطب تا پایان، همراه فیلم می ماند و دلزده نمی شود.

 

شاید قرار گرفتن نام فیلمسازی چون «امرالله احمدجو» کارگردان سریال ماندگار «روزی روزگاری»، در کنار فعالان حوزه کودک عجیب به نظر برسد اما با نگاهی به آثار این فیلمساز، آشنایی شگرف او با فرهنگ های بومی و استعداد بی بدیلش در به تصویر کشیدن زندگی مردمان بومی ایران در قالب فیلم و سریال، حضور او در هیئت داوران جشنواره کودک و نوجوان را معنادار می کند. از سوی دیگر جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان به عنوان رویدادی ملی، میعادگاه فیلمسازانی از سراسر کشور است که آثاری درباره کودکان و نوجوانان گوشه گوشه ایران ساخته اند. حضور امرالله احمدجو به عنوان کارگردانی با سابقه و بوم گرا در جمع هیئت داوران می تواند به توجه بیشتر به ویژگی های بوم شناختی آثار سینمایی منجر شود.

 

هیئت داوران جشنواره های سینمای معمولا یک تا دو بازیگر را در خود جای می دهند. بازیگر حاضر در هیئت داوران سی و دومین جشنواره فیلم کودکان و نوجوانان «ساره بیات» است. بیات که با نمایش فوق العاده خود در کنار «شهاب حسینی» در فیلم «جدایی نادر از سیمین» به عنوان بازیگری توانمند در سینمای ایران شناخته شد، پس از آن در نقش های و فیلم های فراوانی ظاهر شد. تنوع کاراکترهایی که این بازیگر در سال های اخیر پذیرفته، از ویژگی های جالب توجه کارنامه کاری او به حساب می آید. موضوعی که می تواند در داوری کاراکترهای آثار جشنواره کودک و نوجوان -با تنوع قومی و فرهنگی متنوع آن ها- بسیار موثر واقع شود.

 

«فعالیت جاری در سینمای کودک و نوجوان» دیگر ویژگی لازم برای اعضای هیئت داوران سی و دومین جشنواره فیلم کودک و نوجوان است. هیئیت داوران یک جشنواره سینمایی ممکن است نام های بزرگی داشته باشد، اما این نام ها زمانی می توانند قضاوت درستی از آثار ارائه کنند که با واقعیت های جاری آن حوزه سینمایی از نزدیک آشنا باشند. لازمه این امر فعالیت جاری در این حوزه است. «غلامرضا رمضانی» و «مرجان اشرفی‌زاده» دو عضو داور جشنواره کودک و نوجوان هستند که فعالیت سینمایی جاری آن ها به طور کامل با موضوع جشنواره مرتبط است. رمضانی همین روزها فیلم نوجوانانه «ضربه فنی» را به تهیه کنندگی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان روی پرده دارد.

 

گفتنی است سی و دومین دوره جشنواره بین‌المللی فیلم‌های کودکان و نوجوانان،‌ به دبیری «علیرضا تابش» از بیست و هشت مرداد تا چهار شهریور در اصفهان برگزار می شود.

 

 

 

منبع: شبستان

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار