203384
۲۸ مرداد ۱۳۹۸

ترس فیلم‌سازان از فیلم‌سازی در حوزه کودک از بین رفته است

فرزاد اژدری کارگردان سینما از کم‌توجهی به سینمای کودک توسط مسئولان گله کرد.

به گزارش کودک پرس ، فرزاد اژدری، کارگردان سینما، اظهار داشت: در زمینه تولیدات مربوط به سینمای کودک اتفاقات خوبی رخ داده اما هنوز میزان تولیدات به اندازه مطلوب نرسیده اما کارگردان‌هایی که علاقه‌مند به ساخت فیلم کودک هستند با استقبال مردم ترس‌شان از تولیداتی در این زمینه از بین رفته و دیگر فیلمسازی برای کودکان کار ترسناکی نیست.

اژدری خاطرنشان کرد: امروز می‌بینیم فیلم‌هایی ساخته می‌شوند که موضوعات مطرح شده در آنها تا چند وقت پیش جزو خط قرمزهای فیلمسازی بوده، مسائلی چون جادو و آوازهایی که خوانده می‌شوند اتفاقات خوبی هستند که خیال‌پردازی در آنها به شکل پررنگی وجود دارد و دست فیلمسازان را برای پرداختن به موضوعات باز کرده است.

وی افزود: اما این اتفاقات خوب به اندازه کافی نبوده، با توجه به اینکه هر 4 یا 5 سال کودکان تغییر می‌کنند و نسل دیگری مخاطب فیلم‌ها قرار می‌گیرند باید فیلمسازان با دقت بیشتری فعالیت کنند چراکه به نظر من کودکان هر سال باهوش‌تر می‌شوند و با توجه به پر رنگ شدن رسانه در زندگی افراد کودکان نیز آشنایی بیشتری با رسانه‌ها دارند.

 

این کارگردان در ادامه گفت: من بارها دیده‌ام کودکان به نقد یک فیلم سینمایی کودک می‌پردازند و نقدشان کاملاً درست است که شاید یک فرد بالغ به نکته‌ای کودک توجه کرده، توجه نکرده است و این نشان می‌دهد کار کردن در این زمینه کار بسیار سختی است چراکه یک فیلمساز باید خود را در جایگاه یک کودک قرار دهد تا بتواند برای او فیلم بسازد.

کارگردان فیلم سینمایی «عملیات مهدکودک» خاطرنشان کرد: یکی از ایرادات بزرگی که به سینمای کودک و نوجوان ما وارد است به دیدگاه فیلمسازان ما برمی‌گردد. متأسفانه فیلمسازان ما وقتی سراغ سوژه‌ای در این زمینه می‌روند نگاهی که دارند به خودشان و نوستالژی‌ها و دلبستگی‌هایشان در دوران کودکی برمی‌گردد و هیچ ربطی به کودک امروز ندارد. ما برای فیلمسازی در این زمینه باید کودکان امروز را بشناسیم و برای آنها فیلم بسازیم. قطعاً کودکان امروز با کودکان 20 سال پیش تفاوت‌های بسیاری دارند که بسیاری از فیلمسازان به این موضوع توجه نمی‌کنند.

اژدری در ادامه تصریح کرد: نکته دیگری که می‌تواند بسیار حائز اهمیت باشد این است که ما نوجوانان را در سینما و تلویزیون‌مان فراموش کرده‌ایم. اگر توجهی به فیلم‌ها و سریال‌ها و برنامه‌های تلویزیونی که طی این مدت ساخته و پخش می‌شوند داشته باشید متوجه می‌شوید نگاه تلویزیون و حتی سینما به نوجوانان نگاهی کودکانه است و به همین دلیل نوجوانان ما برنامه‌ای در سینما و تلویزیون ندارند و مجبور به دیدن فیلم‌ها و برنامه‌های بزرگسالان یا برنامه‌های خارجی هستند چرا که با برنامه‌های کودکان نیز ارتباط برقرار نمی‌کنند.

 

وی افزود: متأسفانه مسئولان هنوز نتوانسته‌اند اهمیت سینمای کودک و نوجوان را درک کنند. قطعاً سینمای کودک و نوجوان باید امروز جزو مهم‌ترین مباحث فرهنگی هنری کشور باشد اما می‌بینیم تنها سینمای حائز اهمیت هنوز سینمای دفاع مقدس است و اگر در هر نهاد و سازمان دولتی یک فیلمنامه جنگی در مورد دفاع مقدس ببرید قطعاً انتخاب شده و برای ساخت از آن حمایت می‌شود اما فیلم کودک و نوجوان که اهمیتش به هیچ وجه کمتر از سینمای دفاع مقدس نیست اهمیت چندانی نزد مسئولان برای حمایت از تولید ندارد.

این کارگردان در ادامه اظهار داشت: ما امروز از لحاظ تکنیکی نیرو و قدرتی داریم که می‌توانیم آثار بسیار با کیفیتی تولید کنیم اما این قدرت و امکانات برای سینمای کودک هزینه نمی‌شود. به عنوان مثال فیلم سینمایی «مسخره باز» از جلوه‌های ویژه فوق‌العاده‌ای برخوردار است اما یک فیلم کودک که همین جلوه‌های ویژه را نیاز دارد کیفیت چندانی در این زمینه ندارد و به نظر می‌رسد سرمایه‌گذارها و کارگردانان خیلی رغبت و دقتی برای مباحث تکنیکی سینمای کودک ندارند و همچنان تصور از کودک به کودکان دهه‌های گذشته مربوط می‌شود.

 

وی در پایان تأکید کرد: متأسفانه عدم اهمیت به سینمای کودک تنها در بین مسئولان دیده نمی‌شود. همانطور که عنوان کردم طی این سال‌ها اتفاقات خوبی رخ داده اما نمی‌توان این اتفاقات را کافی دانست و دیگر مشکلات را نادیده گرفت. در همه جای دنیا ستاره‌های سینما در آثار کودک و نوجوان کشورشان نیز حضور دارند اما ما در فیلم‌های کودکمان هیچ ستاره‌ای نمی‌بینیم و این مسأله نشان می‌دهد که سینمای کودک حتی در بین سینماگران نیز چندان مهم به نظر نمی‌رسد و ستاره‌های ما نیز علاقه‌ای به حضور در فیلم‌هایی از این دست ندارند.

 

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار