202795
۲۰ مرداد ۱۳۹۸

آموزش از پوشک گرفتن کودک+ نکات ضروری

یک روانشناس با بیان اینکه پوشک گرفتن کودکان دغدغه بسیاری از مادران است، گفت: باید این کار را از حدود ۲۸ ماهگی کودک انجام داد.

به گزارش کودک‌پرس ، محمدباقر حسنوند روانشناس و مشاور درباره چگونگی پوشک گرفتن کودکان اظهار کرد: پوشک گرفتن کودکان دغدغه بسیاری از مادران است، مادرانی که برای اولین بار فرزند دار شده‌اند، باید از حدود ۲۸ ماهگی به بعد کودک خود را از پوشک بگیرند.

او با بیان اینکه کودک برای یادگیری دستشویی رفتن، ابتدا باید مغزش تکامل یابد تا  سیستم عصبی مرکزی بتواند مثانه او را کنترل کند، افزود: وقتی هنوز مغز کودک کامل نیست، او بدون اختیار ادرار می‌کند.

حسنوند بیان کرد: اولین نکته برای از پوشک گرفتن کودکان، آن است که نباید در این مسأله عجله کنید یا خشونت به خرج دهید، چراکه مهربانی و صبر دو اصل مهم برای این امر هستند.

این روانشناس گفت: بهترین فصل برای از پوشک گرفتن کودکان فصل بهار و تابستان است، چرا که برای شروع باید پوشک هم به پای بچه باشد، اما دو ساعت یکبار خودتان او را به دستشویی ببرید. همچنین از او بخواهید هر وقت حس کرد نیاز به دستشویی دارد، به شما اطلاع دهد و از نگهداشتن او فقط در خانه خودداری کنید.

او با بیان اینکه گاهی بازگشت و کنترل نکردن ادرار، نشانه عفونت ادراری است، افزود: شب ادراری امری طبیعی است و اصلاح و تغییر رفتار یا مجازات بر آن تأثیری ندارد، چرا که مهارت در کنترل ادرار در شب، کم کم به دست می‌آید.

 

حسنوند گفت: اگر در گرفتن پوشک از کودکتان با شکست مواجهه شدید، روند کارتان را عوض کنید، همچنین در مورد پسران پس از پایان دو سالگی اقدام به از پوشک گرفتن او کنید و با زبان کودکانه فواید استفاده از لگن را برایش بازگو کنید.

این روانشناس با بیان اینکه در مراحل اولیه گرفتن پوشک، اگر فرزندتان در خانه دسته گلی آب داد، هرگز او را تنبیه و یا سرزنش نکنید، اضافه کرد: تنها کافی است به او تذکر دهید و او را با مهربانی تمیز کنید و هر دو ساعت یک بار بین وعده‌های غذا، فرزندتان را روی لگن بنشانید.

او افزود: یک اسم رمز یا علامتی را برای اعلام نیاز به دستشویی به کودکتان آموزش دهید و با سایر کودکان مقایسه‌اش نکنید و حدود یک تا ۳ دقیقه بعد از هر وعده غذایی، او را روی لگن بنشانید.

 

حسنوند بیان کرد: کودک را بیشتر از ۵ تا ۸ دقیقه روی لگن نگه ندارید، چرا که اجبار به نشستن طولانی مدت کار صحیحی نیست و همچنین کودک در هوای سرد زودتر و بیشتر نیاز به دفع ادرار پیدا می‌کند.

این روانشناس گفت: قبل از خواب و یا حین خواب به کودک مایعات و شیر ندهید، تا جای خود را خیس نکند.

او افزود: نباید نشستن روی لگن برای کودک جنبه بازی و سرگرمی داشته باشد و بعد از ۲ یا ۳ بار استفاده موفقیت آمیز از لگن، دیگر به او پوشک نپوشانید و فقط از شلوارک یا شلوار استفاده کنید.

 

این روانشناس درباره پیامد‌های تنبیه کردن کودک گفت: تنبیه کودکان باعث ایجاد احساس تلخ گناهکار بودن در کودک، لطمه زدن به اعتماد به نفس او، بدبینی و بی اعتماد کردن کودک نسبت به شما، تحریک کودک برای مقابله به مثل و فراهم ساختن زمینه‌های ابتلایش به بیماری‌های جسمانی نظیر یبوست، سنگ کلیه و سنگ مثانه می‌شود.

 

 

 

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

 

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار