موقعیت فعلی شما : خانه/فرهنگ و رسانه
202357
۰۹ خرداد ۱۳۹۸

نقش غذای حلال در تربیت و شکل گیری شخصیت کودک

استاد حوزه علمیه قم با اشاره به زمینه های شکل گیری ادب و تربیت در وجود فرزندان تأکید کرد که غذای حلال و سالم جسم و روح کودک را می‌ سازد.

به گزارش کودک پرس ، حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد استاد حوزه علمیه قم بعد از نماز ظهر و عصر امروز در جمع روزه داران مسجد امام حسن عسکری(ع) در ادامه تبیین بحث ادب در کلام امیرمؤمنان(ع) با بیان این که ادب در سنین کودکی تأثیر بسزایی دارد، اظهار داشت: در روایت داریم که قلب کودک همچون زمین کشاورزی خالی و سالم است که آمادگی پرورش هر گونه گیاهی را دارد.

وی افزود: یکی از مسائلی که تأثیر بسزایی در شکل گیری ادب در وجود انسان دارد غذا و طعام است که انسان باید در آن خیلی دقت داشته باشد، به ویژه پدران تلاش کنند تا مال حال سر سفره همسر و فرزندان بیاورند و مال خود را از شبهه پاک کنند چون غذای حلال است که انسان را به کمال می‌ رساند.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد عنوان کرد: همین طور مسائلی است که در تربیت صحیح فرزندان اثر گذار است که از جمله آنها می‌ توان به عقیقه کردن برای طفل، صدقه دادن برای او، باز کردن کام کودک به آب فرات یا تربت امام حسین(ع) و گفتن اذان و اقامه در گوش کودک اشاره کرد.

وی با اشاره به این که غذای سالم و حلال در روح و جسم فرزند تأثیر مثبت دارد، گفت: جسم و روح نسبت به هم تأثیر متقابل دارند، کما این که گاهی اوقات افکار منفی جسم انسان را ضعیف می‌ کند یا برعکس آن مسائل روحی مثبت، جسم انسان را نیز تقویت می‌ کند.

استاد حوزه علمیه قم یادآور شد: کودکان را اعم از پسر و دختر قبل از تکلیف به آداب دینی از جمله نماز و حجاب و امثال آنها تعلیم کنیم تا به این امور عادت کنند که در این صورت وقتی به دوران تکلیف می‌ رسند برای آنها سخت نخواهد بود.

وی بیان داشت: فرزدق یکی از شعرای مخلص و محبّ اهل بیت(ع) است که از سنین کودکی قریحه شعر در او وجود داشت و اشعار بسیار زیبا و پرمحتوایی دارد، نقل می‌ کنند در سنین کودکی پدرش قصد داشت او را نزد فردی ببرد که به او فنون شعر را یاد بدهد، امیرالمؤمنین(ع) به پدرش فرمود: اول به او قرآن یاد بده تا اشعار او نیز پرمحتوا شود؛ از این رو فرزدق می‌ گوید: این سخن امیرالمؤمنین(ع) آنچنان در من اثر گذاشت که من با این که در سنین کودکی بودم تصمیم گرفتم تا قرآن را حفظ نکنم سراغ شعر نروم.

حجت الاسلام والمسلمین نظری‌منفرد با بیان این که قرآن نور و شفا است، گفت: تلاش کنیم کودکان خود را از سنین پایین با این کتاب آسمانی آشنا کنیم و با آشنا ساختن آنها با قرآن روح و روان آنها را بیمه کنیم.

وی ابراز داشت: در کنار غذا نباید از نقش زبان و صحبت پدر و مادر با فرزندان نیز غافل شویم که تأثیر زیادی در شکل گیری ادب و تربیت در آنها دارد؛ به علاوه این که خود والدین نیز وقتی می‌ خواهند فرزند خود را تربیت کنند باید خودشان نیز اهل عمل باشند.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار