202281
۰۵ خرداد ۱۳۹۸
گروه‌های حقوق بشری خواسته‌اند ؛

دبیر کل سازمان ملل متحد باید نام عربستان سعودی را در فهرست ناقضان حقوق کودکان قرار دهند

چندین گروه حامی حقوق بشر در نامه‌ای به دبیر کل سازمان ملل متحد از وی خواسته‌اند نام عربستان سعودی را در فهرست ناقضان حقوق کودکان در جنگ قرار دهد.

به گزارش کودک پرس ، در حالی که «آنتونیو گوترش» دبیر کل سازمان ملل متحد باید به زودی فهرست ناقضان حقوق کودکان در میدان‌های جنگ را منتشر کند، چندین گروه حامی حقوق بشر در نامه‌ای مشترک از وی خواسته‌اند نام عربستان سعودی را به دلیل کشتار کودکان در یمن، در این فهرست قرار دهد.

به نوشته پایگاه «دیدبان حقوق بشر»، این گروه به همراه ۲۰ سازمان دیگر اشاره کرده‌اند که بنا بر گزارش‌های مستند سازمان ملل متحد، عربستان سعودی در دستکم ۱۹ حمله مستقیم به مدارس در یمن نقش داشته است.

در بخشی از این نامه آمده است: «به اعتقاد ما، رویکرد مستندمحور برای اطمینان از اینکه اعتبار این ساز و کار حفظ می‌شود، ضروری بوده و در ممانعت از هرگونه سیاسی شدن این فهرست، نقش محوری دارد.»

گوترش پارسال در اقدامی که با انتقادهای فراوانی روبرو شد، از درج عربستان سعودی در این فهرست خودداری کرد. پیش از او هم، «بان کی مون» دبیر کل وقت سازمان ملل متحد هم تحت فشار ریاض و از بیم قطع کمک‌های مالی عربستان سعودی به سازمان ملل، از قرار دادن نام این کشور در فهرست اجتناب می‌کند.

علاوه بر عربستان، رژیم صهیونیستی نیز از وضعیت مشابهی برخودار است و با وجود آنکه در سال ۲۰۱۸ دستکم ۳۴ کودک را به شهادت رسانده و ۱۶۴۲ کودک دیگر را زخمی کرده، در این فهرست قرار ندارد.

دیدبان حقوق بشر در این مورد نوشته است: «در سال‌های اخیر، شاهد برخورد سهل‌گیرانه با برخی طرف‌ها و حذف تعجب‌آور نام آن‌ها بوده‌ایم.»

در صورتی که نام عربستان سعودی یا رژیم صهیونیستی در فهرست ناقضان حقوق کودکان در جنگ قرار گیرد، ریاض و تل‌آویو باید مجموعه‌ای از اقدامات اصلاحی را در رفتار خود در درگیری‌های نظامی به اجرا بگذارند. از همین رو، لابی‌های این دو رژیم تاکنون سازمان ملل را تحت فشار قرار داده‌اند تا نام آن‌ها در فهرست قرار نگیرد.

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار