202255
۰۵ خرداد ۱۳۹۸
استاندار بوشهر؛

سرطان کودک تازه متولد شده در عسلویه

سال‌ها است که مردم شهرستان‌های جنوبی استان بوشهر، به‌ ویژه عسلویه در معرض بیشترین حجم از آلودگی‌هایی قرار دارند که توسط صنایع عظیم نفت و گاز و پتروشیمی تولید می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، آلودگی‌های زیست‌محیطی که نفس استان بوشهر را به تنگ آورده است و تنها آورده این صنایع بزرگ برای مردم این دیار درد و رنج است. آلودگی‌های زیست محیطی که تمام جانداران این دیار را نیز با مشکلات متعددی مواجه کرده است.

طبق مطالعات میدانی محققان دبیرخانه پایش آلودگی صنایع نفت، گاز و انرژی دانشگاه علوم پزشکی بوشهر و بررسی علمی آنها از رسوبات ساحلی منطقه نایبند عسلویه در مقایسه با منطقه لاور ساحلی( به عنوان منطقه شاهد)، فلزات سنگین خطرناک و هیدروکربن‌های آروماتیک چند حلقه‌ای( به عنوان محصولات سمی صنعتی پتروشیمی و گاز منطقه عسلویه) مشاهده شده است.

همچنین مطالعه دیگر این محققان نشان داده است که غلظت فلزات سنگین به شدت در پوسته برخی از آبزیان دریایی مانند صدف‌ها رسوب کرده است.

اثر سمی بسیار زیاد این فلزها مانند سرب، کادمیم، قلع و آرسنیک، علاوه بر خاک و ریشه درخت، به روی برگ درختان نیز رسوب کرده است. این گروه در یک مطالعه‌ دیگر با مطالعه به روی درختان منطقه‌ نخل تقی و عسلویه و مناطق روستایی و شهری، غلظت فلزات سنگین را این بار در برگ درختان و درختان مشاهده کرده اند.

همچنین مطالعات محققان دانشگاه تهران از وضعیت گرده افشانی در منطقه عسلویه نشان داده است که فرم پروتئین‌ها تغییر کرده و حساسیت زایی آنها افزایش یافته است. در مطالعه دیگر از این محققان به روی ادرار دانش آموزان منطقه عسلویه در مقایسه با گروه شاهد (دانش آموزان منطقه سعدآباد در شهرستان دشتستان)، میزان فلزهای سنگین در ادرار بچه ها به شدت زیاد ارزیابی شد.

شیوع زیاد بیماری‌های آسم و حساسیتی در عسلویه

شکرالله فرخی، مسوول دبیرخانه پایش آلودگی صنایع بوشهر با اشاره به آلودگی محیط زیست و تاثیر آلاینده‌های عسلویه به روی سلامتی افراد گفت: مطالعه‌ای که در سال ۹۵-۹۶ با محور بررسی بیماری‌های آسم و آلرژی در عسلویه انجام دادم، نشان دهنده شیوع فوق العاده بالای بیماری‌های آسم و به تبع آن بیماری‌های حساسیتی دیگر در عسلویه در مقایسه با شهرهای دیگر بود.

وی افزود: این میزان در مقایسه با مناطق دیگر دارای آلودگی چون اهواز بسیار بیشتر است؛ در جدول مقایسه‌ای میزان شیوع این بیماری‌ها در عسلویه ۱۵ و در اهواز ۹ درصد بوده است.

این متخصص بیماری‌های سیستم ایمنی و آلرژی اظهارداشت: همچنین ما باید مشخص کنیم که آیا شیوع بیماری‌های قلبی عروقی، ریه، گوش و حلق و بینی، مشکلات مغزی عصبی، روحی روانی و بیماری های زنان و زایمان و نازایی در عسلویه زیاد است یا خیر. ما برای انجام این کار باید طی یک سال یک جامعه نمونه را بررسی کنیم و دریابیم که آیا تا ۱۵ سال آینده سونامی سرطان یا سونامی بیماری‌های زنان را مشاهده خواهیم کرد یا خیر.

عضو رسمی آکادمی آلرژی آمریکا، اجرای این طرح ها را مستلزم صرف هزینه بالایی دانست و گفت: انجام چنین فعالیت‌های تحقیقاتی و آزمایشات نیاز به یک ایستگاه تحقیقاتی و پایشی و آزمایشگاه‌های تخصصی سنجش آلاینده‌ها در مایعات بیولوژیک (خون، ادرار، مو، ناخن، …) دارد تا بتوانیم به طور علمی تغییرات و تاثیر آلاینده‌ها را بررسی کنیم.

به گفته وی، اگر بودجه لازم در اختیار ما قرار بگیرد مطالعه مقطعی اول را بدون وجود ایستگاه هم می‌توانیم انجام دهیم. قرار است سازمان برنامه و بودجه استان برای این کار مبلغی را در اختیار ما قرار دهد که در صورت تحقق آن کار را آغاز خواهیم کرد.

لابی گری برخی استان‌ها برای جذب اعتبارات حق آلایندگی

در حالی که آلایندگی‌های زیست محیطی در شهرستان عسلویه سلامت مردم این دیار را به خطر انداخته است اما برخی افراد با لابی‌گری قصد دارند اعتباراتی که حق مردم استان بوشهر به ویژه شهرستان عسلویه است را به دیگر استان‌ها تخصیص دهند.

چندی پیش خبری در برخی رسانه‌ها و فضای مجازی از قول مدیرکل محیط زیست استان فارس مبنی بر « پیگیری تصویب سهم ۲۵درصدی شهرستان‌های لامرد و مهر از عوارض آلایندگی پارس جنوبی در عسلویه» منتشر شد که احتمال تصویب این طرح را قوت بخشید.

عبدالکریم گراوند، استاندار بوشهر در این خصوص گفت: نزدیک به ۸۰ درصد از کارکرد اشتغال و منابع و درآمدهای عسلویه ملی است. نمی‌گذاریم سهم آلایندگی‌های مردم این استان، میان استان‌های دیگر توزیع کنند.

وی افزود: پرداخت نزدیک به ۴۵ درصد از اعتبارات بوشهر به دیگر استان‌ها برهم زننده فضای آرام فراهم شده برای توسعه استان است. منطقه‌ای که بیش از ۸۰ کیلومتر با عسلویه فاصله دارد با لابی‌گری و استفاده از رانت قصد جذب اعتباراتی دارد که حق مسلم مردمی بوده که اکنون سلامتی آنها به خطر افتاده است.

استاندار بوشهر گفت: بررسی‌ها نشان داده است که حدود ۸۰ درصد خانوارها یک یا دو مریض در خانه‌هایشان دارند؛ کودک تازه متولد شده سرطان دارد، ما بر اساس کدام معیار حق این مردم را باید به دیگران بدهیم؟

وی با تاکید بر جلوگیری از پرداخت اعتبارات عوارض آلایندگی استان بوشهر به دیگر استان‌ها اظهارداشت: به عقیده من نمایندگان استان بوشهر در مجلس باید نسبت به لابی‌گری برخی افراد از دیگر استان‌ها در خصوص جذب اعتبارات عوارض آلایندگی واکنش نشان دهند زیرا با این لابی گری‌ها، ظلم بزرگی در حق استان صورت می‌گیرد.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار