202248
۰۵ خرداد ۱۳۹۸
شیوع فقر در اقتصاد پنجم دنیا؛

وجود ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک گرسنه در انگلیس

آمارها نشان می‌دهند که مردم انگلیس در فقر و گرسنگی شدیدی به‌سر می‌برند و به همین دلیل برای رهایی از ریاضت اقتصادی رأی به خروج از اتحادیه اروپا داد‌ه‌اند.

به گزارش کودک پرس ، ۲۳ ژوئن سال ۲۰۱۶ میلادی(سوم تیر سال ۱۳۹۵) نقطه مهمی در جدایی انگلیس از اتحادیه اروپا است. در این روز ۱۷ میلیون انگلیسی به خروج از اتحادیه اروپا برای رسیدن به زندگی بهتر و رفاه بیشتر رأی دادند. آنها خواستار این بودند که دیگر در نظام اقتصادی اروپا و ریاضت‌های مالی و پولی این اتحادیه جای نداشته باشند، تا بتوانند زندگی بهتر و راحت‌تری را تجربه کنند.

مردم انگلیس سال‌هاست که از هزینه‌های سرسام‌آور زندگی، تغذیه و مسکن در این کشور رنج می‌برند. لندن پایتخت جزیره انگلیس گران‌ترین شهر برای زندگی در جهان محسوب می‌شود. متوسط هزینه‌های زندگی در انگلیس بیش از ۱۲۰ برابر در ایران است، به همین دلیل بسیاری از مهاجرین در انگلیس در رنج و سختی معیشتی هستند. بر اساس نتایج یک آمار، هزینه یک وعده غذایی معمولی در لندن بیش از ۱۵ پوند(معادل ۲۷۰ هزار تومان) است.

همچنین هزینه‌های دانشگاهی، زندگی و خوراک در این کشور روز‌به‌روز افزایش می‌یابد. بن‌مایه اعتراضات سراسری دانشجویان در سال‌های ۲۰۱۵ و ۲۰۱۶، فقر در انگلیس بود. بر اساس نوشته روزنامه ایندیپندنت، بیش از ۲۵۰ پوند(معادل تقریبی ۴ میلیون تومان) به شهریه دانشجویان در این کشور اضافه شده که با احتساب مبلغ قبلی به ۹ هزار و ۲۵۰ پوند(۱۶۰ میلیون تومان) رسیده است.

در ادامه به پژوهشی در انگلیس اشاره خواهیم کرد. در این جستجو آمده است که در کمتر از ۱۰ سال اخیر در انگلیس یک میلیون نفر به تعداد کودکان فقیر در این کشور اضافه شده است. مجمع اتحادیه‌های صنفی انگلیس گفته که مجموع درآمد والدین این کودکان زیر خط فقر یعنی (۲۱ هزار پوند در سال، معادل درآمد ماهیانه ۳۰ میلیون تومان) است؛ هزینه‌های زندگی به قدری در انگلیس به‌ویژه در لندن بالاست که باید یک خانواده برای تأمین یک زندگی ساده، ماهانه بیش از ۳۰ میلیون تومان درآمد داشته باشد.

همچنین مجمع صنفی جزیره انگلیس در گزارش خود به این نکته اشاره کرده است که حدود ۶۰۰ هزار نفر از کودکان زیر خط فقر در انگلیس، دیگر کمک‌ هزینه‌های دولتی دریافت نمی‌کنند و از سال ۲۰۱۰ میلادی میزان رشد فقر در این کشور به‌شدت افزایش یافته است. البته مارگارت گرینوود، وزیر کار دولت سایه انگلیس این آمار را وحشتناک خوانده و با انتقاد از سیاست‌های ترزا می گفته بود که وی وعده بهبود شرایط را داده بود.

از سوی دیگر، رسانه دولتی پادشاهی انگلیس یعنی «بی بی سی» بر اساس تحقیقی اذعان کرد که این کشور بالاترین آمار فقر را در میان کشورهای توسعه‌یافته جهان دارد و تا سال ۲۰۱۸ بیش از ۳ میلیون و ۵۰۰ هزار کودک در این کشور فقیر زندگی می‌کردند. حتی یکی از مصاحبه‌کنندگان به این شبکه می‌گوید برخی شب‌ها آنقدر گرسنگی می‌کشد تا فقط بتواند قبض آب و برق را پرداخت کند. همچنین بر طبق آماری که این شبکه منتشر کرده است از هر ۶ کودک فقیر در انگلیس یک نفر دست به خودکشی می‌زند.

افزون بر این، مؤسسه رزولوشن در تحقیق خود درباره میزان فقر اعلام کرده است که حدود ۴۴۸ هزار نفر از مردم انگلیس حدود ۱۱ هزار میلیارد پوند ثروت دارند یعنی تنها یک درصد جامعه انگلیس! و ۱۵ درصد جمعیت انگلیس هم هیچ ثروتی ندارند. از سوی دیگر، تعداد افرادی که به مسکن در انگلیس دسترسی دارند پنج درصد در ۱۰ سال اخیر کاهش یافته است. این مؤسسه گفت که فاصله طبقاتی و شکاف اقتصادی در این جزیره روز‌به‌روز در حال افزایش است. طبق یافته‌های این بنیاد، درآمد فقیرترین اقشار انگلیسی بین سال های ۲۰۱۷ و تا ۲۰۱۸ بین ۵۰ تا ۱۵۰ پوند در ماه کاهش یافته است.

فقر مطلق در انگلیس بیشتر از ایران است
این آمارها ادامه دارد و هر روز هم بیشتر از رسانه‌های انگلیسی به بیرون درز می‌کند. روزنامه گاردین چندی پیش طی سر مقاله‌ای نوشته شده بود که ۴ میلیون نفر در انگلیس با درآمدی که ۵۰ درصد کمتر از خط فقر است، زندگی می‌کنند. پیش‌بینی «موسسه مطالعات مالی» این است که فقر کودکان انگلیسی بین سال‌های ۲۰۱۵ تا ۲۰۲۲، تا هفت درصد افزایش می‌یابد. همچنین از سال ۲۰۰۸ دولت انگلیس به‌صورت سالانه اقدام به کاهش بودجه رفاهی و کمک‌های اجتماعی در این کشور کرده است که در همین سال‌ها بسیاری از دانشجویان دست به اعتراض و اعتصاب سراسری زدند.

گاردین همچنین درباره فقر اجتماعی و اقتصادی نوشت که از اوايل ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۴، هزينه سوخت ۶۷ درصد و قيمت مواد غذايی ۳۲ درصد افزايش داشت. در همين بازه زمانی قيمت کالاهای پرمصرف که به‌عنوان معياری برای هزينه‌های سبد کالا در نظر گرفته می‌شود، تا ۲۲ درصد افزايش یافته است. ۲۰ درصد از فقيرترين شهروندان انگليسی هم هشت درصد بودجه خود را صرف سوخت و انرژی می‌کنند و ۲۰ درصد آن را به غذا اختصاص می‌دهند، در حالیکه ۲۰ درصد ثروتمند جامعه تنها چهار درصد درآمد خود را صرف انرژی و ۱۱ درصد آن را صرف خوراک مورد نيازشان می‌کنند.
همچنین موسسه «تراسل تراست» که بزرگترین خیریه غذایی در انگلیس است در آماری آورده است: «در سال ۲۰۱۳ حدود یک میلیون نفر در این کشور برای تأمین غذای خود به خیریه‌ها وابسته بودند و حداقل ۴ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر در فقر غذایی به سر می‌برند».

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار