202210
۰۴ خرداد ۱۳۹۸
در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن ؛

بخش فروش کتاب کودک در نقطه کور نمایشگاه قرآن قرار دارد

بخش کتاب کودک در بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن در سایه بخش‌های دیگر قرار گرفت و چندان نمودی نداشت.

به گزارش کودک پرس ، بخش کتاب کودک در نمایشگاه قرآن به محاق رفتبه گزارش خبرنگار ایکنا؛ بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم امروز پانزدهمین روز برگزاری خود را سپری کرده و در مصلای امام خمینی(ره) به کار خود پایان می‌دهد. این نمایشگاه هر ساله با بخش‌های متنوعی پذیرای علاقه‌مندان و قرآن‌دوستان است و طی این سال‌ها فراز و نشیب‌های بسیاری داشته است؛ از مدیریت نمایشگاه قرآن گرفته تا ایجاد یا حذف بخش‌هایی از این نمایشگاه. همه و همه در این امر سهیم بوده و نقش‌آفرینی کرده‌اند.

یکی از بخش‌های مهم نمایشگاه قرآن بخش کتاب است که مورد توجه بسیاری از بازدیدکنندگان قرار می‌گیرد و هرساله در این بخش کتاب‌های کودک و بزرگسال در کنار هم قرار می‌گرفتند، اما امسال با جدایی این دو بخش، بازدیدکنندگان به ویژه علاقه‌مندان به بخش کتاب‌های کودک با مشکلاتی مواجه شدند.

در روز‌های پایانی نمایشگاه به بخش کتاب کودک سر زدیم و با چند ناشر گفت‌وگو کردیم تا نظر ناشران را درباره این بخش و چگونگی فروش و استقبال مخاطبان جویا شویم. البته پیش از گفت‌وگو با ناشران به سراغ راضیه نبی‌پور، مادری که دست کودک یک ساله خود را گرفته و از این بخش بازدید می‌کرد رفتیم. وی درباره این بخش می‌گوید: این بخش را با پرس‌و‌جوی بسیار در شبستان پیدا کردم و در نهایت با خستگی فرزندم به این بخش رسیدم و متأسفانه وقتی قیمت کتاب‌ها را پرسیدم، بسیار بالا بود.

وی می‌افزاید: البته از قیمت کتاب‌های کودک مطلعم که به دلیل نوع کاغذ و رنگی بودن آن هزینه بالایی برای چاپ آن‌ها صرف می‌شود، اما مسئولان نمایشگاه باید طوری برنامه‌ریزی یا طرحی ارائه می‌کردند که حداقل بتوان کتاب‌های قرآنی مورد نیاز کودکان را با قیمت مناسب‌تری تهیه کرد.

این مادر ۳۵ ساله ادامه می‌دهد: پسرم کتابی را انتخاب کرد که بسیار خوب و آموزنده بود، اما به دلیل مصور بودن آن قیمت بالایی داشت و به دلیل عدم توانایی مالی، نتوانستم این کتاب را تهیه کنم.

مخاطبان حرفه‌ای

از این مادر و فرزند خداحافظی و با یک ناشر گفت‌وگو کردم. مهدی ابراهیمی، مدیر غرفه جامعه قاریان مشهد، درباره بخش کتاب کودک این دوره از نمایشگاه می‌گوید: ۱۵ سال است که در نمایشگاه قرآن شرکت می‌کنم و هر سال ترکیب نمایشگاه را بر هم می‌زنند. نمایشگاه کتاب با جمعیت بسیاری مواجه است، اما مخاطبان نمایشگاه قرآن مخاطبان تخصصی هستند که می‌خواهند کتاب مورد نیاز خود را از این نمایشگاه تهیه کنند و اغلب آن‌ها برخلاف نمایشگاه کتاب، با شناخت به نمایشگاه می‌آیند و می‌دانند چه کتابی را از کدام ناشر می‌خواهند.

وی می‌افزاید: امسال بسیاری از بازدیدکنندگان برای پیدا کردن بخش کتاب کودک اذیت شدند و تغییر در جانمایی غرفه‌های این بخش آن‌ها را سردرگم کرد. در اصلی شماره ۱۷ و ۱۸ مشرف به راهروی اصلی شبستان است و اغلب مردم از این درها وارد نمایشگاه می‌شوند، اما ورودی بخش کودک از در شماره ۱۳ است که متأسفانه تابلوی راهنمایی هم برای این بخش وجود نداشت. در روز‌های اول بازدیدکننده بسیار کم بود اما در روز‌های پایانی میزان بازدیدها افزایش یافت.

ابراهیمی ادامه می‌دهد: گروهی که بخش نشر مکتوب را در نمایشگاه قرآن امسال عهده‌دار شده‌اند، اصلاً تجربه نداشتند و برای یک نمایشگاه بیست و هفت ساله بد است که مشکلاتی در آن دیده شود. اگر در سال‌های اول دیده می‌شد، جای تعجب نداشت، اما اکنون زمان آزمون و خطا نیست و باید نمایشگاه از تجربیات این سال‌ها استفاده کند.

راهنمایی و اطلاع‌رسانی ضعیف

جعفر علی‌پور، مسئول غرفه انتشارات محراب قلم، نیز می‌گوید: برای بخش کودک، راهنما و اطلاع‌رسانی خوبی نشده و تبلیغات شهری نیز برای نمایشگاه قرآن بسیار ضعیف بود. هر سال در نمایشگاه قرآن شرکت می‌کنیم، اما عملکرد این نمایشگاه امسال به نسبت سال‌های قبل ضعیف‌تر بود. در نقشه نمایشگاه بخش کتاب کودک مشخص نیست و به همین دلیل اغلب بازدیدکنندگان بدون توجه به این بخش‌ها وارد راهروی اصلی شبستان می‌شوند و از همان در اصلی هم خارج می‌شوند.

وی می‌افزاید: بخش عفاف و حجاب نیز به دلیل جدا شدن از بخش فروش سبب شده تا بسیاری از بازدیدکنندگان از این بخش بازدید کنند و سپس از همین بخش هم از نمایشگاه خارج شوند. به همین دلیل امسال استقبال مخاطبان بسیار اندک بود و به همان نسبت در فروشمان نیز تأثیر داشت.

امیری، مدیر فروش انتشارات بُراق، می‌گوید: حدود ۱۵ دوره در نمایشگاه قرآن حضور داشته‌ایم و طی این سال‌ها این تجربه را به دست آورده‌ام که کسانی به نمایشگاه قرآن مراجعه می‌کنند که می‌خواهند برای خود یا فرزندانشان کتاب یا محصولات قرآنی تهیه کنند و این نمایشگاه را برای خود یک مرجع می‌دانند، اما هر سال، بخش فروش کتاب در نمایشگاه تغییر می‌یابد و امسال هم در مکانی کور قرار گرفته و کمتر مخاطبی از این بخش گذر می‌کند.

براساس این گزارش، این بخش با وجود اینکه بخش فروش کتاب کودک نام دارد، اما حضور چند ناشر دفاع مقدسی مانند نشر شهید کاظمی، انتشارات فاتحان، سوره مهر و یا انتشارات تلاوت و به‌نشر، که هم کتاب‌های کودک و هم بزرگسال ارائه می‌کنند، در این بخش خودنمایی می‌کند که این نشان از نوعی بی‌نظمی و کج‌سلیقگی در جانمایی غرفه‌ها دارد، هر چند حضور برخی از ناشران دفاع مقدسی برای نخستین بار در نمایشگاه قرآن را باید به فال نیک بگیریم.

محمدتقی حق‌بین، مدیر بخش فروش بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، درباره بخش کتاب کودک گفت: جانمایی کلی نمایشگاه قرآن براساس سیاست‌های معاونت قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و با توجه به اینکه امسال زیر نیم‌طبقه شبستان به بخش فروش کتاب اختصاص یافته بود، این فضا پاسخگوی همه ناشران نبود و به این نتیجه رسیدیم که در جای دیگری ناشران کودک را جانمایی کنیم و این بخش با مشاوره تعدادی از ناشران کودک به بخش فعلی انتقال یافت.

وی افزود: اکنون با اطلاع‌رسانی‌هایی که شده و جاذبه‌های بصری که در ورودی نمایشگاه قرار دارد، مسیر حرکت مردم به سمت بخش فروش کتاب کودک متمایل شده است، کما اینکه ما در ورودی در ۱۳ نیز تابلوی راهنما نصب کرده‌ایم.

حق‌بین ادامه داد: بخش فروش متمرکز مکان مناسبی است که هر یک از ناشران کودک می‌توانند آثار خود را در این بخش ارائه دهند.

انتهای پیام

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار