202206
۰۴ خرداد ۱۳۹۸
طرح غذای گرم و سالم در روستا رو به توقف؛

کودکان روستایی کنگان و عسلویه دچار فقر مواد غذایی و کمبود کلسیم‌ هستند

با توجه به اینکه بیشتر کودکان مناطق روستایی شهرستان‌های کنگان و عسلویه از قشر ضعیف جامعه هستند، بیش از کودکان شهری دچار فقر مواد غذایی و کمبود کلسیم‌ها و مواد مغذی برای رشد جسمانی می‌باشند و اکثراً ازنظر قد و وزن در مقایسه با کودکان مناطق شهری در رده پایین‌تری قرار دارند.

به گزارش کودک پرس ، طرح غذای گرم برای اولین بار در شهرستان کنگان از مهرماه ۹۵ شروع شد. قبل از آن، طرح مذکور به‌جز مهدهای کودک شهرستان کنگان و عسلویه در کلیه مهدهای کودک شهرستان‌های استان بوشهر اجرا می‌شد.

با پیگیری اداره بهزیستی شهرستان کنگان و با توجه به محروم بودن کودکان مهدهای روستایی این شهرستان از تغذیه سالم و کافی، این طرح از مهرماه ۹۵ در دو روستا مهد کنگان و یک روستا مهد عسلویه اجرایی شد. با توجه به وجود شرکت‌های صنعتی منطقه کنگان و عسلویه و وجود بیشترین آلایندگی محیطی در این منطقه، اجرای این طرح در روستاهای این مناطق الزامی است.

با توجه به اینکه بیشتر کودکان مناطق روستایی شهرستان‌های کنگان و عسلویه از قشر ضعیف جامعه هستند، بیش از کودکان شهری دچار فقر مواد غذایی و کمبود کلسیم‌ها و مواد مغذی برای رشد جسمانی می‌باشند و اکثراً ازنظر قد و وزن در مقایسه با کودکان مناطق شهری در رده پایین‌تری قرار دارند. قطعاً وظیفه انسانی، اخلاقی و دینی ما افراد آگاه به این موضوع است که نسبت به حل و رفع نقیصه بزرگِ انسانی آستین‌های همت و رادمردی را بالا زده کودکان این دو روستا را که فرزندان این آب‌وخاک هستند، مساعدت و همراهی نماییم. یادمان باشد که همین کودکان قرار است فردای کشور را با عقل، جسم و اراده خود آبادتر نمایند. هزینه‌ای که اداره کل بهزیستی استان بوشهر بابت این اجرای طرح در هر روستا مهد به‌صورت ماهانه پرداخت می‌کند دو هزار و دویست تومان بابت هر کودک است که با توجه به بالا رفتن قیمت کالاهای مانند برنج، مرغ، ماکارونی و گوشت یا حتی حبوبات در سال اخیر مدیران مهدهای مجری طرح با مشکلات زیادی مواجه شده‌اند و خواهان افزایش اعتبارات بهزیستی برای اجرا و ادامه این طرح می‌باشند. چه‌بسا با ثابت بودن بودجه اجرای این طرح و بالا رفتن قیمت کالاها در سال آینده، احتمال توقف کامل این طرح نیز می‌رود. لازم به ذکر است شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌های کنگان و عسلویه در پیشبرد و اجرایی شدن این طرح و نظارت بر تهیه و پخت غذای گرم در روستا مهدهای مناطق نام‌برده، نقشی مؤثر داشته‌اند. از زمان اجرای این طرح در روستا مهدها با توجه به آمار اعلامی از سوی شبکه بهداشت و درمان این مناطق، کودکانِ مشمولِ طرح، ازنظر قد و وزن تا حدودی به نرمال نزدیک شده‌اند که در صورت توقف این طرح، لطمه بزرگی به کودکان مشمول طرح وارد می‌شود. اندازه‌گیری قد و وزن کودکان مشمول طرح در روستا مهدها در ابتدای طرح و هر سه ماه یکبار، تهیه چک‌ لیست مواد غذایی و نوع غذا، آموزش آشپزان و مربیان روستا مهدها در مورد انتخاب مواد غذایی سالم و نحوه پخت صحیح مواد غذایی، از دیگر خدمات شبکه بهداشت و درمان شهرستان‌های کنگان و عسلویه در اجرای شدن این طرح است. مجموعه ۱۶۴ کودک کم برخوردار از روستاهای شهرستان کنگان و عسلویه تحت پوشش این طرح قرار دارند.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار