202055
۰۱ خرداد ۱۳۹۸
ابتکاری در توسعه فرهنگ مطالعه؛

طرح «مسجد، مدرسه، کتاب» برای جذب قشر کودک و نوجوان به کانون مساجد انجام می‌شود

کانون های فرهنگی و هنری مساجد با اجرای طرح «مسجد، مدرسه، کتاب» ایده ای نو در راستای توسعه فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان و جذب قشر کودک و نوجوان به کانون مسجد شهر کرد به کار گرفته است.

به گزارش کودک پرس ، مسجد نماد دیانت اسلام، تنها پرستشگاه مسلمانان نیست بلکه مرکز تجمعات سیاسی و اجتماعی و فضای آموزشی و علمی هم به شمار می رود.

مسجد نخستین ملزومات یک جامعه اسلامی است به گونه ای که نشانه و نماد هر شهر و آبادی مسلمانان را وجود مسجد عنوان می کنند.
در کنار مجموعه فعالیت های مساجد، نقش کتابخانه ای آن از جمله مواردی است که کمتر به آن پرداخته شده است و در همین راستاست که کانون های فرهنگی هنری مساجد با اجرای طرح «مسجد، مدرسه، کتاب» در صدد ترویج و تبیین فرهنگ کتاب و کتابخوانی و جذب جوانان و نوجوانان به کانون مسجد است.
در آموزه ها و متون دین اسلام درباره اهمیت و ارزش علم و دانش و کتابخوانی، آیات و احادیث فراوانی وجود داشته که حکایت از توجه مسلمانان به چنین آموزه هایی دارد.
تاریخ درخشان فرهنگ و تمدن اسلامی نمایانگر این است که مساجد از توانمندی بسیار بالای فرهنگ سازی در زمینه های مختلف مذهبی، اخلاقی، اجتماعی، سیاسی، آموزشی، پژوهشی، هنری و سایر امور زندگی فردی و اجتماعی برخوردار است از همین رو اگر برای مساجد، سیاست گذاری و برنامه ریزی دقیقی شود، مساجد می توانند بازوان و پشتوانه پرتوان فرهنگی هر دولت و ملتی باشند.
هرچند نهادهای مختلفی همانند خانواده، مدرسه و رسانه های گروهی در ترویج فرهنگ کتاب و کتابخوانی نقش ایفا می کنند ولی با توجه به قدمت تاریخی مساجد و نقش مهم این پایگاه در تقویت و تربیت نیروهای اصیل با فکر اسلامی و انقلابی اقداماتی که مساجد در فرهنگ صحیح کتابخوانی و توسعه و ترویج کتابخانه ها دارد، باید بیش از پیش مورد توجه قرار گیرد و در این حوزه کانون های فرهنگی هنری مساجد که رسالت مهمی در جذب جوانان و نوجوانان به مساجد بر عهده دارند می توانند نقش بسزایی ایفا کنند.
بر اساس این گزارش در ادامه محمدرضا مظاهری با اشاره به اجرای طرح «مسجد، مدرسه، کتاب» در استان به خبرنگار خبرگزاری شبستان در شهرکرد گفت: این طرح با رویکرد معرفی و خوانش کتاب مفید و توصیه شده برای قشر کودک و نوجوان برگزار می شود.
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری افزود: طرح «مسجد، مدرسه، کتاب» ویژه مدارس منتخب و شاخص همجوار مساجد است تا از این طریق ضمن جذب دانش آموزان به مسجد بتوان آنها را با فرهنگ کتابخوانی مأنوس کرد.
وی، افزایش میزان مطالعه و خوانش کتب مفید و پیوند بین مساجد و مدارس و حضور دانش آموزان در مساجد را از اهداف برگزاری طرح «مسجد، مدرسه، کتاب» برشمرد و گفت: این طرح تاکنون با استقبال خوب دانش آموزان استان مواجه شده و به تازگی از دانش آموزان برتر این طرح در ناحیه ۲ شهرکرد تجلیل به عمل آمده است.
مظاهری بابیان اینکه طرح «مسجد، مدرسه، کتاب» در ابتدا با خوانش در مدارس آغاز می شود و سپس در قالب حلقه های کتابخوانی مساجد همجوار مدارس ادامه می یابد، اظهار داشت: اداره کل آموزش و پرورش در اجرای این طرح کانون های فرهنگی هنری مساجد را یاری می دهد.
مدیر ستاد کانون های فرهنگی هنری مساجد چهارمحال و بختیاری خاطرنشان کرد: برای اجرای این طرح کتاب «تن تن و سندباد» از سری کتاب های حوزه ادبیات نوجوان که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، در نظر گرفته شده است.
مظاهری ادامه داد: اجرای این طرح کمک شایانی به مطالعه و جهت دهی افکار نوجوانان نسبت به موضوعات مفید و ارزشی داشته و موجب حضور بیش از پیش دانش آموزان به مساجد شده است.
وی خاطرنشان کرد: این طرح همچنان در مدارس استان در حال اجرا است و بی شک نتایج مطلوبی در پی خواهد داشت.
بر اساس این گزارش در ادامه صفرعلی صادقی نیز با ارزیابی مطلوب از اجرای طرح «مسجد، مدرسه، کتاب»، نقش این طرح در تقویت علاقه و اشتیاق دانش آموزان به مطالعه را اثرگذار دانست و گفت: بی شک اجرای چنین طرح هایی می تواند در ترغیب دانش آموزان به مطالعه غیردرسی و همچنین جذب آنها در مساجد موثر واقع شود.
مدیر دبستان پسرانه فرهنگیان ناحیه ۲ شهرکرد گفت: این طرح برای آشنایی دانش آموزان با محیط مسجد و همچنین اهتمام در امر مطالعه یک ابتکار نو و موثر است.
وی تصریح کرد: بی شک پیوند بین مسجد و مدرسه پیوند حسنه ای است که نه تنها در حوزه تربیتی می تواند موثر واقع شود بلکه در ارتقای دانش و سطح سواد دانش آموزان نیز گام بزرگی به شمار می رود.
بر اساس این گزارش در ادامه حمید بهارلویی نیز بابیان اینکه دانش آموزان برای شرکت در این طرح علاقه بسیاری از خود نشان می دهند، اظهار داشت: این طرح مشوق خوبی برای جذب دانش آموزان به امر مطالعه است و در طول اجرای طرح این شوق و ذوق آنها بخوبی مشهود بود.
دبیر کلاس چهارم دبستان پسرانه فرهنگیان ناحیه ۲ شهرکرد ادامه داد: دانش آموزان زمانی که کتاب های غیردرسی مطالعه می کنند نگرش بهتری به کتب درسی نیز پیدا می کنند و این موضوع در فراگیری علم و دانش بسیار اثرگذار است.
وی خاطرنشان کرد: همچنین حضور دانش آموزان در فضایی غیر مدرسه و مطالعه غیر کتب درسی، روحیه آنها را بالا برده و آنها را مهیای درس خواندن می کند.
بهارلویی با قدردانی از اجرای این طرح و تاکید بر تداوم آن، افزود: طرح های ابتکاری و نو برای تقویت فرهنگ مطالعه در بین دانش آموزان از اقدامات خوب فرهنگی است.
گزارش از سجاد عباسی
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار