202012
۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۸
دکترای تخصصی روانشناسی تبیین کرد:

والدین در فضای تربیت مذهبی با حربه بمباران مفاهیم دینی وارد نشوند

یک دکترای تخصصی روانشناسی با بیان اینکه خانواده‌های مذهبی از ترس اینکه فرزندانشان دچار آسیب‌های اجتماعی نشوند، وارد فضای تربیت مذهبی با حربه بمباران مفاهیم دینی می‌شوند، تصریح کرد:‌ باید از همان کودکی آنها را به سمت و سوی عطش مذهبی ببریم، یعنی المان‌هایی که در خانه استفاده می‌شود، خیلی مذهبی نباشد، بلکه کودک عطش فهم مفاهیم دینی را داشته باشد.

به گزارش کودک پرس ، حجت‌الاسلام والمسلمین نصیر عابدینی، دکترای تخصصی روانشناسی و از مشاوران بخش حوزوی بیست و هفتمین دوره نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم؛ درباره موضوع عمده مراجعات بازدیدکنندگان به کارگاه‌های مشاوره‌ای این بخش، گفت: بازدیدکنندگان به منظور دریافت راه‌حل در موضوعات مختلف به این بخش مراجعه می‌کنند. یکی از این مسائل، مشکلاتی است که والدین با فرزندان نوجوان خود دارند و به منظور حفظ و صیانت نوجوان از آسیب‌های اجتماعی به دنبال راهکار هستند.

وی  از دیگر عمده موارد مراجعات خانواده‌ها را مرتبط با بحث اختلالات رفتاری همچون وسواس فکری و عملی و کمال‌گرایی دانست و گفت: اختلافات و تعارضات زناشویی از دیگر مشکلات و مسائلیست که مراجعه‌کنندگان این بخش در مورد راهکارهای رفع آن مشاوره می‌گیرند.
حجت‌الاسلام عابدینی در مورد رویکرد مشاوره‌ای این بخش در نمایشگاه قرآن، گفت: بهره‌مندی از رویکردهای صرفا اسلامی و یا تکنیک‌های مکاتب غربی در روانشناسی، فرد ایرانی را دچار مشکل می‌‌کند. اگر فردی بخواهد مشکلات روانشناسی امروزه انسان‌ها را رفع کند، باید به روش‌های درمان‌ روانشناسی غربی اشراف و مهارت کامل داشته باشد و از سویی در رابطه با مسائل اسلامی به معنای دقیق کار کرده باشد. این دو در کنار یکدیگر مکملی برای حل مشکل واحد فرد ایرانی است.
عابدینی با اشاره به روانشناسی اسلامی، گفت: هنگامی که از این موضوع صحبت می‌کنیم، یعنی چیزی که به روان‌درمانی غرب اضافه می‌شود و این به معنای رد کردن روانشناسی غربی به طور کامل نیست، بلکه از روان‌درمانی غرب به خوبی استفاده می‌کنیم و روان‌درمانی مبتنی بر آموزه‌های اسلامی نقش مکمل را ایفا می‌کند،‌ چرا که متناسب با فرهنگ ایرانی ـ اسلامی مراجعه‌کنندگان است و از سوی دیگر کارآمدی درمان را بالا می‌برد.
وی در زمینه تربیت فرزندان نیز با اشاره به این موضوع که سبک فرزندپروری ما صحیح نیست،‌ گفت: والدین در تربیت مذهبی، بازی باخته را جلو می‌برند، یعنی از فرزندمان می‌خواهیم با توان محدودی که دارد، بنا بر تربیت اسلامی و برخلاف جو حاکم حرکت کند، این کار دشوار و نشدنی است. اشتباه ما اینست که فرزندانمان در برخی از عرصه‌ها در نهایت ارضا قرار می‌گیرند و در برخی از عرصه‌ها ناکام مطلق رها می‌شوند. در برخی موارد کودک باید ناکام بهینه باشد. اگر فرزندانمان را براساس ناکامی بهینه تربیت کنیم، سختی‌ را به جان می‌خرند و سعی می‌کنند تا در عرصه‌های مختلف حرکت روبه جلویی داشته باشد.
این مشاور بخش حوزوی با تأکید بر اینکه مشاوره به نوجوانان باید با در نظر گرفتن شرایط و روحیات مقطع سنی آنان انجام شود، اضافه کرد: با توصیه و پند و اندرز صرف نمی‌توان اقدام به راهنمایی نوجوانان امروز کرد؛ بلکه لازمه این امر آگاهی از اصول تربیت اسلامی است.
وی بیان کرد: خانواده‌های مذهبی از ترس اینکه فرزندانشان دچار آسیب‌های اجتماعی نشوند، وارد فضای تربیت مذهبی با حربه بمباران مفاهیم دینی می‌شوند. هنگامی یک خانواده مذهبی می‌خواهد فرزندش را تربیت کند، اگر وارد مفاهیم مذهبی شود، ذائقه بچه‌ها را نسبت به مذهب کور می‌کند. قائل به آن هستیم که اگر قرار است فرزندانمان را تربیت مذهبی کنیم، باید از همان کودکی آنها را به سمت و سوی عطش مذهبی ببریم، یعنی المان‌هایی که در خانه استفاده می‌شود، خیلی مذهبی نباشد، بلکه کودک عطش فهم مفاهیم دینی را داشته باشد.
انتهای پیام/
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار