201949
۳۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
حمایت از کودکان کار در لرستان؛

بیشترین آمار کودکان کار در لرستان مربوط به سنین 6 تا 18 سال است

معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی لرستان می‌گوید: نه‌تنها در لرستان که در هیچ کجای کشور به دلیل نبود بانک اطلاعات آمار دقیقی درباره تعداد کودکان کار در دست نیست. «سلمان کریمیان» ادامه می‌دهد: بیشترین آمار کودکان کار در استان مربوط به سنین 6 تا 18 سال است. کودکانی که اکنون باید مشغول گذراندن اوقات فراغت خود از تحصیل باشند، در خیابان‌ها مشغول کسب و کار هستند.

به گزارش کودک پرس ، طی دهه‌های اخیر یکی از آسیب‌های اجتماعی مطرح وجود کودکان کار بوده است؛ کودکانی که باید تنها به فکر بازی و درس باشند، اما با کار کردن در خیابان‌ها و سر چهارراه‌ها مشکلات زیادی برای جامعه و خودشان ایجاد می‌کنند. این کودکان به دلیل فقر، بیکاری، اعتیاد و طلاق والدین خود – قبل از آغاز سن فعالیتشان – وارد بازار کار شده و به مشاغل غیررسمی همچون دستفروشی روی آورده‌اند.

در فصل‌های بهار و تابستان تعداد کودکان کار افزایش می‌یابد و به تبع آن مشکلات و مزاحمت‌ها نیز برای مردم بیشتر می‌شود؛ معضلی که برخورد با آن نیازمند حمایت جدی و همه‌جانبه است.در لرستان بیش از 530 کودک کار شناسایی شده‌اند و بیشترین تعدادشان هم مربوط به شهرستان‌های بروجرد و خرم‌آباد است. باید عزمی جدی برای توانمندسازی خانواده‌های این کودکان وجود داشته باشد تا دیگر شاهد حضور آنها در خیابان‌ها نباشیم.
رده سنی کودکان کار
معاون امور اجتماعی اداره کل بهزیستی لرستان می‌گوید: نه‌تنها در لرستان که در هیچ کجای کشور به دلیل نبود بانک اطلاعات آمار دقیقی درباره تعداد کودکان کار در دست نیست. «سلمان کریمیان» ادامه می‌دهد: بیشترین آمار کودکان کار در استان مربوط به سنین 6 تا 18 سال است. کودکانی که اکنون باید مشغول گذراندن اوقات فراغت خود از تحصیل باشند، در خیابان‌ها مشغول کسب و کار هستند.
عوامل بروز پدیده کودکان کار 
کارشناس‌مسئول دفتر امور آسیب‌های اجتماعی اداره کل بهزیستی لرستان نیز در مورد کودکان کار اظهار می‌کند: کودکان زیر 18 سال که به منظور تامین معیشت و کسب درآمد به شغل‌هایی مانند پلاستیک‌فروشی، فروش آب در قبرستان‌ها، گل‌فروشی، کار در جوشکاری‌ها یا کارگاه‌های زودبازده و… روی می‌آورند، کودکان کار تلقی می‌شوند. «وجیهه نظری» می‌افزاید: عوامل زیادی در بروز پدیده کودکان کار در استان تاثیر دارند اما مهم‌ترین آنها فقر اقتصادی، نداشتن سرپرست و همچنین بدسرپرستی است.
تعداد کودکان کار
این کارشناس‌مسئول در بخش دیگری از صحبت‌هایش به تعداد کودکان کار در استان اشاره و بیان می‌کند: درمجموع در کل استان 530 کودک کار شناسایی شده‌اند. البته سال گذشته تعداد آنها بیش از 600 نفر بود که امسال این تعداد، به دلیل خارج شدن تعدادی از آنها از سن کودکی یا مهاجرت، کاهش یافته است.نظری توضیح می‌دهد: از 530 کودک کار شناسایی‌شده، 368 کودک در 2 شهرستان بروجرد و خرم‌آباد حضور دارند و دارای پرونده و 6 تا 14 ساله هستند.وی ادامه می‌دهد: از این تعداد، 248 کودک در شهرستان خرم‌آباد هستند که بیشتر آنها در منطقه فلک‌الدین زندگی می‌کنند.
اقدامات حمایتی
نظری به اقدامات انجام‌شده برای کودکان کار اشاره می‌کند و می‌گوید: راه‌اندازی 3 مرکز حمایتی و آموزشی کودک و خانواده در استان برای حمایت و نگهداری از این کودکان یکی از این اقدامات است. یک مرکز در بروجرد و 2 مرکز در خرم‌آباد فعال هستند. وی می‌افزاید: همچنین، از مجموع 368 کودک کار دارای پرونده، برای 214 کودک مستمری ماهانه به مبلغ 108 هزار تومان برقرار شده است.
این کارشناس‌مسئول اظهار می‌کند: به 210 نفر نیز طی تفاهمنامه امضاشده با بیمارستان تخصصی شفا در خرم‌آباد، خدمات رایگان درمانی ارائه می‌شود. برگزاری کارگاه‌های آموزشی مهارت‌های زندگی، اعتیاد، بیماری‌های پرخطر، دوست‌یابی‌های گروهی، کارگاه‌های بازی‌درمانی، گوش دادن فعال، پیشگیری از ارتکاب بزه و جرائم و… از دیگر اقدامات بوده است.
وی می‌گوید: حمایت‌های بلاعوض، غربالگری کودک و مادر، برگزاری کارگاه‌های کارآفرینی و… نیز از اقداماتی بوده‌ که انجام و موجب شده‌اند مادران 57 کودک کار مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را فرابگیرند.نظری ادامه می‌دهد: همچنین کلاس‌های تقویتی، هدایت تحصیلی برای دروسی همانند ریاضی، فیزیک، عربی و… و خرید لوازم ضروری کودک و مادر در راستای تقویت خانواده‌های این کودکان انجام شده است.
پیامدهای کار کودکان
کارشناس‌مسئول دفتر امور آسیب‌های اجتماعی اداره کل بهزیستی لرستان در بخش دیگری از صحبت‌هایش درخصوص پیامدهای وجود کودکان کار بیان می‌کند: اعتیاد، افت تحصیلی، سوءاستفاده، فروش مواد مخدر و مشروبات و… ازجمله دام‌هایی هستند که بر سر راه کودکان کار وجود دارند،. همچنین کارهای خطرناک و غیرقانونی زیادی که ممکن است این کودکان برای دستیابی به پول بیشتر آنها را انجام دهند. نظری می‌افزاید: کودکان کار ممکن است مورد سوءاستفاده جنسی قرار بگیرند که همین مساله تبعات زیادی برای کودک و خانواده‌ها دارد.وی اظهار می‌کند: مساله دیگر، مشکلات و مزاحمت‌هایی است که این کودکان برای خانواده‌ها و مردم در خیابان‌ها ایجاد می‌کنند.
نبود آمار دقیق درباره برگشتن کودکان کار به خانه
نظری همچنین به موضوع برگرداندن کودکان کار به دامان خانواده و جلوگیری از کار کردن آنها اشاره می‌کند و می‌گوید: نمی‌توان به طور قطعی گفت چه تعداد کودک کار وجود دارد یا چه تعداد از آنها به خانواده‌هایشان برگشته‌اند و دیگر کار نمی‌کنند. وی تصریح می‌کند: چون سیستم پایش و آنلاینی در هیچ کجا برای رصد این کودکان وجود ندارد، نمی‌توان آمار دقیقی ارائه داد.
شهرداری وظیفه‌ای ندارد
رئیس سازمان خدمات شهری شهرداری خرم‌آباد نیز در مورد وجود کودکان کار و نقش این سازمان در برخورد با این کودکان می‌گوید: طبق دستورالعمل دادستان، جمع‌آوری و نگهداری از کودکان کار بر عهده بهزیستی است و شهرداری در این زمینه وظیفه‌ای ندارد.
«رضا خدامرادی» می‌افزاید: کودکان کار مثل کودکان خیابانی بدون خانواده نیستند و قطعا با اعضای خانواده زندگی می‌کنند. شناسایی و جمع‌آوری این کودکان بر عهده بهزیستی و نیروی انتظامی است. وی ادامه می‌دهد: حضور این کودکان در شهر، علاوه بر این‌که چهره شهر را زشت می‌کند، بسیاری از مشکلات اجتماعی و فرهنگی را ایجاد می‌کند.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار