201822
۲۹ اردیبهشت ۱۳۹۸
به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی ؛

برگزاری نمایشگاه نقاشی با عنوان «حماسه‌نگاران کوچک» در نگارخانه اشراق مشهد

نگارخانه اشراق مشهد به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نمایشگاه نقاشی با عنوان «حماسه‌نگاران کوچک» با موضوع داستان‌های شاهنامه برگزار کرده است. آثار این نمایشگاه توسط جمعی از کودکان هنرمند خراسانی و با موضوع داستان‌های شاهنامه نظیر هفت‌خوان رستم، سیاوش، رستم و اسفندیار خلق شده است.

به گزارش کودک پرس ، نگارخانه اشراق مشهد به مناسبت بزرگداشت حکیم ابوالقاسم فردوسی نمایشگاه نقاشی با عنوان «حماسه‌نگاران کوچک» با موضوع داستان‌های شاهنامه برگزار کرده است. آثار این نمایشگاه توسط جمعی از کودکان هنرمند خراسانی و با موضوع داستان‌های شاهنامه نظیر هفت‌خوان رستم، سیاوش، رستم و اسفندیار خلق شده است.

به گفته مریم صدر، مربی این هنرمندان «حماسه‌نگاران کوچک» مجموع ۴۰ اثر از آثار نقاشی کودکان و نوجوانان ۸ تا ۱۳ ساله خراسانی است که همه آن‌ها با موضوع شاهنامه دست به خلق اثر زده اند.
این مربی و مدرس که کار خود را با آموزش به کودکان در مهدکودک‌ها آغاز کرده، مدت دو سال است که با گروه فعلی در حوزه هنری با رویکرد داستان‌های شاهنامه به آموزش نقاشی می‌پردازد.
او می‌گوید: بچه‌ها علاقه‌مند هستند در زندگی‌شان قهرمان و اسطوره‌ای داشته باشند. این حس را می‌توان براحتی درک کرد. وقتی آن‌ها عکس‌های قهرمان‌هایی مانند بن‌تن و یا سوپرمن را جمع می‌کنند و یا نوشت‌افزارهایی می‌خرند که عکس این شخصیت‌ها را داشته باشد، متوجه می‌شویم به چه چیزهایی علاقه دارند. این قهرمان‌ها در حالی در جان و ذهن بچه‌های ما رخنه کرده اند که  با فرهنگ ما تناسبی ندارند، در حالی‌که ادبیات ما سرشار از داستان‌ها و قهرمان‌هایی است که اگر هر کدامشان به نسل جدید معرفی شوند، می‌توانند به ذهن و زندگی آن‌ها راه پیدا کنند و جایگزین قهرمان‌های ساختگی شوند.
مریم صدر برای پر کردن این خلأ تصمیم می‌گیرد بچه‌ها را با شاهنامه آشنا کند. او داستان‌های شاهنامه را با زبان ساده برای بچه‌ها تعریف می‌کند تا بچه‌ها با آن‌ها آشنا شوند و چون همگی استعداد نقاشی داشتند با نقاشی، این اسطوره‌ها را به تصویر بکشند.
خانم صدر مدت‌ها به دنبال کتاب‌هایی بوده که داستان‌های شاهنامه را با زبان ساده برای مخاطب کودک و نوجوان تعریف کرده باشد و پس از اینکه بسختی توانسته آن‌ها را پیدا کند، آموزش را آغاز می‌کند، البته با زبان قصه. او می‌گوید: پس از اینکه بچه‌ها با شاهنامه آشنا شدند، آرام آرام به این داستان‌ها علاقه‌مند شدند و خودشان به دنبال کتاب‌ها رفتند، آن‌ها داستان‌ها را پیدا می‌کردند و به صورت خودجوش داستان می‌خواندند و وقایع را در نقاشی‌های خود به کار می‌بردند.
این آموزش برای بچه‌ها نتایج خوبی داشته است. خانم مربی معتقد است: از زمانی که بچه‌ها شروع به یادگیری شاهنامه و نقاشی کردند، حال روحی‌شان بهتر شد و چون نقاشی را به صورت تیمی کار می‌کنند و آثارشان به نمایش گذاشته می‌شود، اعتماد به نفس بالایی پیدا کردند و انگیزه‌شان برای ادامه کار بالا رفت، به طوری که بدون هیچ وقفه‌ای همیشه سر کلاس حاضر بوده‌اند.
به گفته صدر، علاوه بر بچه‌ها، مردم و مخاطبان هم از دیدن نمایشگاه لذت برده‌اند و کارشناسان و استادان دانشگاه معتقد بودند بچه‌ها با تکنیک‌های روز دست به خلق اثر زده‌اند.
او می‌گوید: البته من به دنبال این بودم تا با آموزش و پرورش هم رایزنی شود و دانش‌آموزان مدارس از آثار این نمایشگاه بازدید کنند، چون به هر حال مخاطب اصلی این نمایشگاه بچه‌ها هستند و آن‌ها باید این نمایشگاه را می‌دیدند. شاید این بازدید آغاز آشنایی بسیاری از آن‌ها با شاهنامه باشد، اما متأسفانه به دلیل اینکه اکنون در فصل امتحانات هستیم این امکان میسر نشد.
***
«حماسه‌نگاران کوچک» سومین نمایشگاه این تیم نقاشی است. این تعداد کودک و نوجوان چهار سال است در حوزه هنری دور هم جمع شده اند و نقاشی کار می‌کنند. به گفته مریم صدر مربی این گروه، موضوع نمایشگاه نخست داستان‌های قرآنی بود که سال 95 تشکیل شد. دومین نمایشگاه با موضوع زلزله بود که  کارها به نفع بچه‌های کرمانشاه فروخته شد و حالا سومین نمایشگاه با موضوع شاهنامه از دوشنبه گذشته برپا شده است و تا آخر اردیبهشت هم میزبان علاقه‌مندان است.
آثار نمایشگاه «حماسه نگاران کوچک» با متریال رنگ روغن انجام شده که در آن‌ها بازی با رنگ بخوبی دیده می‌شود و همین موضوع سبب ایجاد فضایی زیبا در نمایشگاه شده است.
صدر توضیح می‌دهد: نمایشگاه بعدی ما باز هم با موضوع شاهنامه خواهد بود اما این‌بار هر یک از بچه‌ها درباره یکی از اسطوره‌های شاهنامه نقاشی می‌کشد. یعنی هر یک از این نقاشان کوچک درباره یک شخصیت داستانی مطالعه و موضوع‌های مربوط به آن شخصیت را تصویرسازی می‌کند؛ مثلاً یک از خانم‌های نقاش موضوع «فرانک» را انتخاب کرده است.
به گفته این مربی این نمایشگاه احتمالاً در اسفندماه برگزار خواهد شد.
گفتنی است، زمان بازدید از این نمایشگاه که در نگارخانه اشراق حوزه هنری خراسان رضوی برگزار شده است، در دو نوبت صبح و عصر، از ساعت ۱۰تا ۱۳ و ۱۷ تا ۱۹  است.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار