201752
۲۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
نفوذ فرهنگی و فکری ؛

تبدیل چهره‌های ساده‌ به چهره‌های عروسکی تکراری

خیابان های شهر، پر از عروسک هایی است که سال‌هاست با برنامه و پیوست‌های فرهنگی وارد کشورمان شده‌اند تا عامل نفوذ فرهنگی و فکری در میان کودکان ما باشند تا از همان دوران کودکی به آنها الگویی از زیبایی ارائه دهند و با تخیل زندگی هالیوودی بزرگ شوند.

به گزارش کودک پرس ، نمیدانم چطور شد، ملاک های زیبایی و شخصیتمان  اینگونه عوض شد، ما آدمهای ساده ای بودیم، از همان قدیم الایام که وقت ازدواج می رسید،  پدرهایمان پسر را تایید می کردند. ملاک، اخلاق و ایمان و غیرت بود، دیگر لازم نبود چهره پسر یا دختر از هفت خوان بگذرد و با قیاس چهره های دیگر، ازدواج صورت نگیرد و بعد از عقد هر چه بود، می بایست مورد قبول بود، شاید اسمش را بگذارند تهجر، ولی این روزها به حلقه گمشده جامعه ما تبدیل شده، چهره هایی هستند که پشت نقاب های آرایشی پنهان شده اند و سادگی جای خود را با چهره‌های عروسکی تکراری در خیابان‌ها، که عیناً از روی برخی بازیگران هالیوودی کپی‌برداری شده و این نمادی از بروز یک فاجعه فرهنگی و هویتی در میان نسل جوان است.

 فضای مجازی پر شده از صورتک های پلاستیکی و پروتزی، میگویند« مد » است، ولی کدام مدی کارد برداشته و روی چهره های نازنینی کشیده که خدا برای خلقتشان گفته «اشرف مخلوقات»
ذائقه های که عروسکی شدند!
برای تکمیل گزارش به سراغ چند سالن آرایشی میرویم، سالن هایی که از جمله لیست خدماتشان، کاشت مژه و هاشور و تاتو و اکستنشن و  لیزر صورت است؛
مدیر یکی از سالن های آرایشی قدیمی شهر تبریز در این خصوص میگوید: من از سال 75 سالن آرایشی دارم، در قدیم آرایشگاه ها خدمات محدودی انجام می دادند ولی اکنون دیگر ذائقه مردم تغییریافته ، همه به دنبال زیبایی های کاذبی هستندکه با قیافه های تقلبی چهره معمولی خود را خراب می کنند.
وی میگوید: برخی سالن های آرایشی به خاطر اینکه متوجه میشوند فرد مراجعه کننده اعتماد به نفس کافی ندارد، با پیشنهادهای کاشت مژه و ناخن و اکستنشن مو و هزاران ترفند با هزینه های گزاف، سعی دارند مشتری را راضی کنند که با این روش ها زیبا تر خواهی شد،  این در حالی است که اکثر این زیبایی ها موقت و نیاز به ترمیم دارد، البته اگر عوارض ناشی از کار، بیرون نزند!
ما ضامن سلامتی کسی نیستیم
سمیه، یکی از صد آرایشگری که برای جذب مشتری، تبلیغات عوام فریبانه ای در آگهی های دیوار گذاشته، میگوید: وقتی خانمها برای زیباتر شدن به سراغ ما می آیند، یعنی رضایت نسبی  از چهره خود ندارند، گاها برخی بانوان تحت تاثیر بعضی از بازیگران هالیوودی و ماهواره ای، تصاویری به همراه آورده و می گویند ما را شبیه به این عکس کن.
وی در خصوص غیر بهداشتی و مضر بودن برخی خدمات مثل تزریق لب و گونه میگوید: ما ضامن سلامتی کسی نیستیم، فقط طی دوره آموزشی تزریق را یاد گرفته ایم و اگر کسی هم تمایل داشته باشد، با رضایت نامه شخصی انجام میدهیم.
خیابانهایی پر از پلنگ
یکی از مراجعه کنندگان که برای انجام لمینت مژه به سالن آمده بود میگوید: همه از عدم اعتماد به نفس خانمها حرف می زنند ولی کسی نمی گوید با این وضعیت ظاهری خانمها، ذائقه همسرانمان نیز تغییر کرده است.
وی در ادامه می گوید: خیابان ها پر است از بینی‌های عمل کرده و سر بالا، ابروهای هاشور زده شده، ‌موهای بور، لب‌های پروتز شده و چشم‌هایی لنزی، اینها همه نگرانی های زنی است که همسرش از صبح تا شب بیرون از خانه طبق تاثیرات فضای مجازی، به دنبال تنوع است.
فراموش شدن هویت اصلی ایرانی
یکی از شهروندان نیز در این خصوص میگوید: جوانان ما با تأثیر‌پذیری از فرهنگ رسانه‌های غربی، هویت اصلی ایرانی خود را فراموش کرده اند، اکنون پسران و دختران پذیرفته اند که باید لاغر و سفید چهره، با مژه های پر پشت و موی بلند رنگی و لب های برجسته  داشته باشند این در حالی است که الگو پذیری از فرهنگ کشور های دیگر، آسیب هایی به همراه دارد که باعث تحول نگران کننده ای می شود.
پزشکانی که صداقت را فدای سلامت میکنند!
مقرر بود برای تکمیل گزارش خود به سراغ چند دکتر پوست و مو برویم و لیکن با تماس با چند پزشک، مصاحبه ای که تایید بر غیر اصولی بودن و مضر بودن دستگاه های تزریق و لیزر را داشته باشد، قبول نکردند چرا که این روزها اکثر پزشکان با زیر پا گذاشتن سلامت مراجعه کننده حاضرند هر کاری انجام دهند.
اگر سری به مطب برخی جراحان پلاستیک یا گوش و حلق و بینی و پزشک پوست بزنیم با تعداد زیادی مراجعه‌کننده مواجه می‌شویم که اغلب‌شان متقاضی جراحی زیبایی بینی هستند. هرچند متقاضیان تزریق ژل برای برجسته شدن لب و تزریق چربی برای از بین بردن خطوط پیری در صورت و همچنین تزریق بوتاکس در میان بانوان و حتی آقایان ایرانی کم نیست اما همچنان جراحی زیبایی بینی در صدر جراحی‌ها قرار دارد. بسیاری از پزشکان می‌دانند برخی از متقاضیان جراحی‌های زیبایی دارای اختلالات روانی هستند اما تلاش نمی‌کنند تا پیش از انجام عمل جراحی زیبایی، این افراد را به مشاوره روانشناسی ترغیب کنند.
به داد تبریز برسید
خیابان های شهر، پر از عروسک هایی است که سال‌هاست با برنامه و پیوست‌های فرهنگی وارد کشورمان شده‌اند تا عامل نفوذ فرهنگی و فکری در میان کودکان ما باشند تا از همان دوران کودکی به آنها الگویی از زیبایی ارائه دهند و با تخیل زندگی هالیوودی بزرگ شوند. مردم ظاهر بینی که بین مفهوم زیبایی و خوشبختی گیج شده اند.
طی چند سال اخیر با توجه به رویت وضعیت جامعه شاهد موجی از یک شکلی چهره ها هستیم که این تهدیدی کاملاً واضح است، در صورت ادامه روند افزایشی این قضیه جامعه در آینده ای نه چندان دور، هویت خود را از دست خواهد داد ولی متولیان فرهنگی گویا از خواب زمستانی بیدار نشده اند یا مانند کبک سربه زیر برف کرده اند و نمی بینند که الگو های غربی چگونه به کشور ما غالب شده است.
انتهای پیام/
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار