موقعیت فعلی شما : خانه/استانها/دسته بندی نشده
201609
۲۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
رئیس اداره بهزیستی آمل مطرح کرد؛

بسیاری از کودکان اوتیسم مواد غیر غذایی مثل خاک یا کاغذ می‌خورند

رئیس اداره بهزیستی آمل گفت: اوتیسم بخش های از مغز که کنترل کننده عواطف هستند را تحت تاثیر قرار می دهد و فرد برای ارتباطات و انجام حرکات بدن دچار مشکل می شود.

به گزارش کودک پرس ، کبری اسفندیاریان با بیان اینکه اوتیسم بعنوان یکی از در حال گسترش‌ترین اختلالات دوران کودکی شناخته شده است، اظهار کرد: اختلال طیف اوتیسم مجموعه‌ای از اختلالات رشدی گفته می‌شود که کلامی، غیرکلامی‌ و اجتماعی را به طور معنا داری تحت تاثیر خود قرار می‌دهد.

وی تشخیص علائم اوتیسم را از 18 ماهگی تا دو سالگی و پیش از سه سالگی خواند و عنوان کرد: با تاخیر و کارکرد ناهنجار در یکی از حوزه‌های تعامل اجتماعی، زبان، بازی‌های تخیلی، تظاهر پیدا می‌کند و بر بیشتر جنبه‌های رشدی و اجتماعی، عملکردهای آموزشی شناختی فرد را تحت تاثیر قرار می‌دهد.

رئیس اداره بهزیستی آمل میزان شیوع اختلال اوتیسم را در دختر و پسر متفاوت دانست و خاطرنشان کرد: محققان هنوز علل پیدایش اوتیسم را نمی‌دانند، ولی ژن نقش زیادی دارد، هرچند نظر قطعی داده نشده است.

وی میزان شیوع را در جوامع پیشرفته یک درصد عنوان کرد و افزود: اوتیسم بخش‌هایی از مغز که کنترل کننده عواطف هستند را تحت تاثیر قرار می‌دهد و فرد برای ارتباطات و انجام حرکات بدن دچار مشکل می‌شود.

اسفندیاریان با بیان اینکه علائم اوتیسم از 18 الی 24 ماهگی بروز پیدا می‌کند، تصریح کرد: بازی‌های اجتماعی مثل قائم باشک را انجام نمی‌دهند، بطور یکجانبه بازی می‌کنند، تعاملی با بازی دیگران ندارند، با روشن شدن جاروبرقی و سایر وسایلی که سروصدا دارد، گوش شان را می‌گیرند، بد خواب هستند، دیر می‌خوابند و کمترین صدای آنها را بیدار می‌کند، البته این در کودکان متفاوت است و حتما نشانه اوتیسم نیست.

وی با اشاره به علائم اوتیسم در کودکان یکساله گفت: نسبت به صداها و یا نام خود واکنش نشان نمی‌دهد، با صدای مادر بر نمی‌گردد، در چشم دیگران نگاه نمی‌کند، فقدان لبخند و علائم اجتماعی در برابر دیگران از جمله مواردی است که باید در کودکان بررسی کرد.

تنها بانوی رئیس اداره بهزیستی مازندران از راهکارهای تشخیص به موقع اوتیسم برای خانواده‌ها بیان کرد: والدین کودکانشان را در سن 18 الی 24 ماهگی با تاریخچه‌های که برای خانواده وجود دارد به مراکز اوتیسمیک و بهزیستی مراجعه کنند.

وی ادامه داد: نحوه عکس العمل کودک در برابر صدها، لبخند زدن و سایر حالت‌های بیانی را ارزیایی می‌کند و عملکرد آن را بررسی می‌کنند و اگر وجودی در تاخیر یا مشکلی در گفتار داشته باشد، آن را به گفتار درمانگر رجوع می‌دهد، که به آن غربالگری اوتیسم می‌گویند.

اسفندیاریان از مهم‌تری ویژگی‌های اوتیسم را ناتوانی و ضعف در برقراری ارتباط با دیگران است دانست و افزود: روانشناسان مشکلات اجتماعی را در مراحل اولیه بررسی می‌کنند، البته ممکن است کودک به چشم افراد دیگر و حتی والدین خود نگاه نکند، به مدت طولانی افراد و محیط را انکار کند، به اشیای پیرامون خود تمرکز کند و از حالت بدن و حالت و بیانات چهره نشان دهنده واکنش‌های عاطفی استفاده نکند.

وی ادامه داد: به شدت در برابر محرک‌های صدا، نور، مزه و بو حساسیت نشان می‌دهند، خاموش و روشن شدن نور و یا زنگ مدرسه بخاطر اختلال در امور حسی واکنش شدید نشان می‌دهند و بهم می‌ریزند.

رئیس اداره بهزیستی آمل با بیان اینکه هیچ آزمایش بالینی برای تشخیص اوتیسم وجود ندارد، تصریح کرد: اما برای مشخص کردن این بیماری سنجش شنوایی، مشکلات گفتاری، مسمومیت با سرب یا مشکلات رشدی که ارتباط چندانی با خود اوتیسم ندارد، ارزیابی‌های وجود دارد و باید والدین به سوالات آزمون غربالگری پاسخ دهند.

وی با اشاره به اینکه این بیماری برای تمام طول عمر فرد خواهد بود گفت: هیچ داروی برای اوتیسم وجود ندارد، اما داروها می‌توانند برخی از علائم را کنترل کنند، برای کنترل جدی رفتاری بیماری از داروهای ضد سایکوتیک و داروهایی کنترل رفتارهای پرخاشگرانه استفاده می‌شود و در صورت تشنج، داروی ضد تشنج و گاهی داروهای ضدافسردگی از طرف روانپزشک تجویز می‌شود.

این مسئول به دیگر مشکلات کودکان اوتیسم اشاره کرد و گفت: بسیاری از کودکان مواد غیر غذایی مثل خاک یا کاغذ می‌خورند و به همین خاطر 30 درصد مشکلات گوراشی دارند که باید رژیم غذایی آنان عاری از کلوتن و کازوین باشد، ویتامین B6 و منیزیم استفاده کنند، البته برنامه اثبات شده ای وجود ندارد، اما باید با پزشک متخصص برنامه ریزی کنند.

وی ادامه داد: براساس قوانین کشورمان هر فردی در حد توان باید آموزش ببیند و این آموزش‌ها رودررو توسط والدین و حتی در مدرسه براساس توانایی آنها شکل می‌گیرد.

اسفندیاریان به مرکز اختلالات طیف خورشید اشاره کرد و گفت: 50 نفر در این مرکز درمان می‌شوند، کاردرمانی، گفتار درمانی، آموزش برای افزایش توجه از جمله فعالیت‌های است که در این مجموعه انجام می‌گیرد.

وی از مشکلات خانواده‌های اوتیسم بیان کرد: نگرانی و اضطراب درمان فرزندشان از یک طرف و هزینه‌های زیاد درماین چون کاردرمانی و گفتار درمانی خانواده‌ها را دچار مشکل کرده است.

رئیس بهزیستی آمل گفت: عدم شناخت آحاد جامعه به اوتیسم، باعث شده است از اجتماع گریزان و منزوی شوند و این تهدید جدی برای خانواده خواهد بود.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار