201583
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
توسط دولت آلمان برای محافظت از بچه‌ها در دنیای وب صورت گرفت؛

موتور جستجوگر مخصوص دانش‌آموزان طراحی شد

دولت آلمان، ابتکاری به نام «شبکه‌ای برای کودکان» را برای حفاظت از کودکان و نوجوانان در دنیا وب راه‌اندازی کرده، در این شبکه یک موتور جست‌وجوگر وب نیز مخصوص دانش‌آموزان طراحی شده است.

به گزارش کودک پرس ، بسیاری از روان‌شناسان و کارشناسان علوم مذهبی در جهان در سال‌های اخیر درباره خطرات و آسیب‌های استفاده از اینترنت برای کودکان و نوجوانان هشدار داده‌اند، آنها معتقدند که فضای اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، برای کودکان و نوجوانان به هیچ وجه مناسب نیست. در این شرایط، بسیاری از دولت‌ها، قوانین و محدودیت‌هایی را برای استفاده افراد زیر سن قانونی از اینترنت، اعمال می‌کنند. آلمان نیز از این قاعده مستثنا نیست. یکی از وظایف مهم اداره فرهنگ و رسانه آلمان در سال‌های اخیر، تنظیم مقررات و کمک به ارتقای سواد رسانه‌ای کودکان و نوجوانان است. در این بخش، دولت آلمان، ابتکاری به نام «یک شبکه برای کودکان» را راه‌اندازی کرده است و از طریق آن سایت‌های امن و مناسب با سن کودکان و نوجوانان را به آنها و خانواده‌هایشان معرفی می‌کند.

شکل‌گیری «یک شبکه برای کودکان»
براساس ماده ۱۷ کنوانسیون حقوق کودک، کشورهای عضو کنوانسیون موظفند به عملکرد مهم رسانه‌های گروهی واقف بوده و دسترسی کودک به اطلاعات و مطالب گوناگون (بویژه مواردی که‌ مربوط‌ به‌ اعتلای رفاه‌ اجتماعی، معنوی، اخلاقی و بهداشت‌ جسمی و روحی او می‌شود) را تضمین‌ کنند. به همین‌دلیل ارتقای سواد رسانه‌ای کودکان و نوجوانان و محافظت از آنها در فضای اینترنت، به بخش مهمی از استراتژی‌های دولت فدرال تبدیل شده است. مسئولان دولت فدرال معتقدند که باید بر اساس سن و نیاز کودکان و نوجوان محتوای مناسب در شبکه وب را برای این گروه مهیا کنند.
به همین دلیل آنها در سال ۲۰۰۸ تصمیم گرفتند تا طیف گسترده‌ای از وب سایت‌های خوب و مناسب کودکان را در یک پلت‌فرم اینترنتی جمع‌آوری کنند. بدین‌ترتیب ابتکار «یک شبکه برای کودکان» به همت اداره فرهنگ و رسانه و وزارت زنان، خانواده، سالمندان و جوانان فدرال و به منظور حفاظت از کودکان در برابر خطرات ناشی از اینترنت راه‌اندازی شد.
در هجدهمین دوره پارلمان مرکزی آلمان (بوندستاگ) نیز، نمایندگان بر اهمیت ابتکار «شبکه‌ای برای کودکان» تاکید کردند. در آن زمان، نمایندگان معتقد بودند که وجود چنین ابتکاری برای ارائه پیشنهادات مفید و مناسب برای کودکان اهمیت زیادی دارد و باید مورد حمایت مالی دولت قرار گیرد.
هر چند در ابتدا، تأمین بودجه برای پروژه بزرگ «یک شبکه برای کودکان» از دغدغه‌های اصلی مسئولان دولت فدرال بود، اما به تدریج موضوع «شناخت نیازهای کودکان در دنیای اینترنت» نیز ذهن آنها را درگیر کرد. در آن زمان، اینکه چه محدودیت‌هایی باید بر روی فضای اینترنتی کودکان و نوجوانان اعمال شود تا خواسته‌های آنها را نیز برآورده کند، یا اینکه صفحات کودکان باید چگونه طراحی شوند تا آموزش‌های رسانه‌ای نیز در آنها گنجانده شود، از موضوعات مورد بحث در میان اعضای اداره فرهنگ و رسانه فدرال بود.
آنها می‌دانستند که باید بر اساس نیاز روز جامعه حرکت کنند، چرا که با وجود پیشرفت‌های تکنولوژی، دنیای رسانه‌ای کودکان هر روز تغییر می‌کند. به عنوان مثال، امروزه با وجود تلفن‌های هوشمند، دسترسی کودکان و نوجوانان به شبکه اینترنت بیشتر شده است و حتی کودکان پیش دبستانی نیز برای انجام تکالیف خود از این شبکه استفاده می‌کنند. در نتیجه نیاز آنها نسبت به سال ۲۰۰۸ تغییرات زیادی داشته است.
در همین راستا، مسئولان اداره فرهنگ و رسانه فدرال از سال ۲۰۱۷ تصمیم گرفتند تا تغییراتی اساسی در پروژه «یک شبکه برای کودکان» ایجاد کنند. آنها با حمایت از سایت‌هایی با محتوای ارزشمند، شرایطی را مهیا کردند تا دانش‌آموزان بتوانند از طریق تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز به سایت‌های متنوع، امن و مناسب با سن خود دسترسی یابند.
طراحی موتور جستجوگر مخصوص دانش‌آموزان
علاوه بر این، در سال‌های اخیر، دست‌اندرکاران ابتکار یک شبکه برای کودکان، یک موتور جستجوگر با عنوان فراگ‌فینfragfinn برای کودکان ۶ تا دوازده ساله طراحی کرده‌اند تا آنها بتوانند سوالات ذهنی و علمی خود را با جست‌وجو در یک مکان امن پیدا کنند. در این موتور جستجوگر تنها مقالات و مطالبی دیده می‌شود که محتوای آنها توسط مدرسان رسانه تأیید شده‌اند. این موتور جستجوگر بر اساس محتوای مورد نیاز کودکان به روز می‌شود.
طراحان فراگ‌فین برای حفاظت از کودکان، تمام نکات فنی را مورد توجه قرار داده‌اند. بدین ترتیب والدین و معلمان اطمینان دارند که کودکانشان در فضای امن به جستجوی موضوعات مورد علاقه خود می‌پردازند. برنامه فراگ‌فین برای روی تلفن‌های هوشمند و تبلت‌ها نیز به راحتی قابل نصب است و حتی نصب آن بر روی سیستم‌های اندروید به صورت رایگان انجام می‌شود. طراحان این موتور جستجوگر برای تحقیقات مدارس نیز وب‌سایتی با عنوان schule.fragFINN.de در نظر گرفته‌اند که دانش‌آموزان و معلمان می‌توانند به راحتی از آن برای پژوهش‌های خود استفاده کنند. البته این دو وب‌سایت تنها مختص به کودکان و نوجوانان نیست، بلکه برای تمام کسانی که در حوزه کودکان و نوجوانان کار می‌کنند، مفید است.
اختصاص بودجه
همان‌طور که پیش‌تر نیز اشاره شد، مسئولان دولت فدرال از ابتدای راه‌اندازی این پروژه، نگران تأمین بودجه آن بودند. براساس گزارشی که بر روی سایت ابتکار “ یک شبکه برای کودکان” قرار گرفته؛ از سال ۲۰۰۸ تا ژانویه سال ۲۰۱۸، مبلغ نه و نیم میلیون یورو برای حمایت از این پروژه در نظر گرفته شده است. در واقع اداره فرهنگ و رسانه فدرال سالانه مبلغ یک میلیون یورو به این ابتکار اختصاص داده و وزارت زنان، خانواده, سالمندان و جوانان نیز از سال ۲۰۰۸ تا ۲۰۱۳، هر سال مبلغ ۵۰۰ هزار یورو در اختیار دست‌اندرکاران این ابتکار قرار داده است.
پروژه‌ای موفق
مسئولان اداره فرهنگ و رسانه معتقدند که ابتکار «یک شبکه برای کودکان» بسیار موفق عمل کرده است. براساس گزارش آنها در حال حاضر ۷۷ وب‌سایت زیر نظر این ابتکار قرار دارند که در این سال‌ها توانسته‌اند جوایز زیادی کسب کنند. همچنین بر اساس آماری که توسط دولت فدرال منتشر شده است، از سال ۲۰۰۸ تا اکتبر سال ۲۰۱۷، ماهانه ۲.۵ میلیون کاربر از «یک شبکه برای کودکان»، بازدید کرده‌اند. این ابتکار همچنین توانسته است در سال‌های ۲۰۱۳ و ۲۰۱۵ به ترتیب جایزه کمنیوس برای رسانه‌های دیجیتال و جایزه انجمن رسانه، علوم و تحقیقات فدرال را کسب کند.

منبع: خبرگزاری مهر

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار