201531
۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
در شبکه الکوثر اتفاق می‌افتد؛

بهره‌مندی کودکان مسلمان از اندیشه‌های ناب ایرانی و اسلامی توسط برنامه‌های کودک

برنامه‌های کودک الکوثر تجلی اندیشه ناب اسلامی برابر تهاجم فرهنگی دشمن است.

به گزارش کودک پرس ، سال‌هاست که سینمای هالیوود به ساخت انیمیشن‌هایی چون سیندرلا که از کیفیت بالای ساختاری برخوردار بوده و قدرت تأثیرگذاری زیادی بر مخاطبان جهانی با محوریت کودکان و نوجوانان دارند، مشغول است.

فیلم‌های سینمایی چون شرک (Shrek) پویانمایی محصول سال ۲۰۰۱ که محصول شرکت آمریکایی دریم‌ورکس است، نمونه دیگری از همین دست است که بر اساس شخصیت شرک ساخته ویلیام استیگ ساخته شده‌ است. این فیلم در سال ۲۰۰۱ برنده جایزه اسکار بهترین پویانمایی شد.
در همه این آثار داستان‌هایی پرکشش روایت می‌شود، اما باطن این قصه و بسیاری دیگر از تولیدات هالیوود برای کودکان و نیز برنامه‌های کودک در شبکه‌های غربی و پیروانشان، مملو از صحنه‌های جنسی، نوشیدن مشروبات الکلی، جشن و پایکوبی میان حیوانات جنگل و روابط نامشروع است که فضای ذهنی کودکان سراسر جهان را به خود مشغول می‌سازد.
در سوی دیگر این رسانه‌ها، رسانه‌هایی قرار دارند که تربیت صحیح و اصولی و بعضاً اسلامی را سرلوحه محتواسازی برای برنامه‌ها و تولیدات خود ساخته‌اند. شبکه عربی زبان ۲۴ ساعته الکوثر معاونت برون‌مرزی صدا و سیما از جمله این رسانه‌هاست. شبکه جهانی الکوثر رسالت تولید برنامه‌های کودک و نوجوان را برای کشورهای مسلمان با هدف بهره‌مند کردن کودکان مسلمان از اندیشه‌های ناب ایرانی و اسلامی، به خوبی درک کرده و گام‌های بسیار محکمی را برداشته است.
پارسال بود که برنامه «نادینا» از سری برنامه‌های گروه کودک و نوجوان شبکه الکوثر در ایام ماه محرم به صورت تولیدی روی آنتن رفت.
برنامه «نادینا» که محتوای آن اختصاص به ماه محرم و عاشورا داشت، با معرفی امام حسین (ع) به عنوان امام شیعیان به بازگویی و شرح واقعه عاشورا و قیام آن حضرت به زبانی ساده و البته دقیق پرداخته و سعی در بیان و توضیح واژه‌هایی مثل شهادت، صبر، استقامت، ایثار و ایستادگی برای مخاطب کودک و نوجوان داشت.
«قصه‌های من» نیز نام یکی دیگر از این برنامه‌ها است که در ۳۰ قسمت پنج دقیقه‌ای برای مخاطب کودک در حال تولید است؛ ترکیب این برنامه آیتم‌هایی چون نریشن و تصویر را شامل می‌شود و سعی شده است در هر قسمت در خصوص یک شئی و یا وسیله توضیحاتی داده شده و با زبان علمی ساده به تشریح و بررسی آن برای مخاطب کودک پرداخته شود. هدف از تولید این برنامه دادن اطلاعات عمومی به کودکان و ارتقای سطح علمی آنها عنوان شده است .
شبکه الکوثر همچنین روزانه برنامه زنده‌ای ویژه مخاطب کودک تحت عنوان «لیمون» دارد که در این برنامه یک مجری به همراه عروسکی با نام «لیمون» در قالب نمایش به بیان نکات آموزنده برای کودکان می‌پردازند. یکی دیگر از تولیدات جدید گروه کودک آیتم طنزی است که به صورت هفتگی در برنامه «لیمون» گنجانده شده که این آیتم طنز متناسب با داستان و یا اتفاقی که برای لیمون رخ داده انتخاب می‌شود.
ساخت مجموعه انیمیشنی «انا و اخی» نیز با محتوای آموزشی – دینی و اخلاقی برای مخاطب نوجوان شبکه الکوثر با تکنیک کات اوت و به تهیه‌کنندگی آرزو وابونیان در همین راستا صورت گرفت.
این انیمیشن به ماجراهای خواهر و برادری نوجوان در یک خانواده می‌پردازد که با اتفاقات خوب و بد همراه است و هر بار در انتهای ماجرا توسط پدر خانواده یک نکته آموزشی و تربیتی مطرح می‌شود.
موج جدید برنامه‌سازی‌های شبکه جهانی الکوثر قطعاً نویدبخش شکل‌گیری فرهنگ والای معرفتی برای کودکان مسلمان و عرب‌زبان در جهان است که حقیقتا می توان آن را تجلی اندیشه ناب اسلامی برابر تهاجم فرهنگی دشمن به حساب آورد.
منبع: آنا
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار