201517
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸
رئیس بهزیستی شهرستان زنجان:

باید 21 هزار و 500 کودک زنجانی غربالگری تنبلی چشم شوند

رئیس بهزیستی شهرستان زنجان با اشاره به اینکه امسال 21 هزار و 500 کودک زیرپوشش طرح سنجش بینایی هستند، گفت: تلاش بهزیستی پوشش 100 درصدی است.

به گزارش کودک پرس ، رزاق منافی در زنجان اظهار کرد: غربالگری تنبلی چشم در سه سطح انجام می‌شود.

رئیس بهزیستی شهرستان زنجان با بیان اینکه در سطح نخست، غربال توسط افرادی انجام می‌شود که به صورت تئوری و عملی آموزش دیده و با استفاده از چارت و یا دستگاه و در شرایط استاندارد برای غربال کودکان اقدام و در سطح دوم کودک ارجاعی (مشکوک شناسایی شده در سطح اول )، توسط اپتومتریست مورد معاینه قرار می‌گیرد، افزود: در صورتی که بیمار تشخیص و درمان و اگر نیاز به معاینه و درمان تخصصی داشته باشد به سطح سوم برنامه ارجاع داده می‌شود و توسط چشم پزشک معاینات دقیق‌تری انجام می‌شود.
وی با اشاره به اینکه پیشگیری از این عارضه بهتر از هزینه‌های دیگر است، گفت: البته موضوع مهمتر این است که هر قدر تنبلی چشم دیرتر تشخیص داده شود بدتر شده و پس از 12 سالگی واقعا درمان سخت خواهد شد.
منافی با اشاره به اینکه کودکان در مهدهای کودک به صورت کامل زیرپوشش این طرح قرار می‌گیرند، افزود: مشکل ما زمانی است که در حاشیه شهرها خانواده‌ها حضور پیدا نکرده و این تست غربالگری را انجام نمی‌دهند.
رئیس بهزیستی شهرستان زنجان ادامه داد: تنبلی چشم نوعی اختلال بینایی است که اگر به موقع تشخیص و درمان نشود ، فرد را از یک یا هر دو چشم بسیار کم بینا و نابینا می‎کند.
وی با اشاره به اینکه سال گذشته 20 هزار کودک زیرپوشش طرح بینایی سنجی قرار گرفتند، افزود: از این تعداد 18 هزار نفر سالم بودند و 2 هزار نفر نیز برای انجام اقدامات دقیق‌تر به مراجع ذیصلاح ارجاع شدند.
منافی با اشاره به اینکه امسال نیز تقریبا 21 هزار و 500 کودک زیرپوشش طرح غربالگری بینایی قرار می‌گیرند، گفت: تلاش سازمان این است که حتی اگر شده به درب منازل نیز برویم و این کودکان را غربالگری کنیم.
رئیس بهزیستی شهرستان زنجان با اشاره به اینکه در زنجان 65 پایگاه بینایی سنجی فعال است، افزود: 120 مربی و رابط بهداشت با طی دوره مربوطه کار بینایی سنجی را انجام می‌دهند.
وی با اشاره به اینکه در روستاها مشارکت در طرح غربالگری بینایی کودکان مطلوب بوده است، گفت: نگرانی ما از بابت خانواده‌هایی است که در شهرها و به ویژه حاشیه شهر در این غربالگری شرکت نکرده‌اند هرچند که در همه محلات پایگاه‌های مربوط به این طرح وجود داشته و دسترسی به آن بسیار آسان است.
منبع: فارس
به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار