201503
۲۳ اردیبهشت ۱۳۹۸

بخش کودک و نوجوان بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم ضعف داشت

اما در نخستین روز نمایشگاه، ضعفی که شاید خیلی به چشم آمد، در دو بخش کودک و نوجوان و بین‌الملل بود که به‌نظر می‌رسد شاید از روز سوم نمایشگاه، هویت لازم را پیدا کنند و بتوانند با آمادگی کامل، برنامه‌های خود را به اجرا بگذارند. در دوره‌های گذشته نمایشگاه قرآن، بخش کودک و نوجوان با برنامه‌های نوآورانه و متنوع، یکی از شلوغ‌ترین و پرمخاطب‌ترین بخش‌ها بوده که انتظار می‌رود در این دوره هم این روند را تکرار کند.

به گزارش کودک پرس ، نمایشگاه قرآن کریم 22 اردیبهشت‌ماه، فعالیت خود را آغاز کرد؛ آمادگی کامل تعدادی از بخش‌ها همچون حوزوی، عترت، موسسات و دانشگاهی و عدم آمادگی چند بخش ازجمله کودک و نوجوان،‌ نمای روز نخست این رویداد بزرگ قرآنی بود.

بیست‌وهفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم، یکشنبه 22 اردیبهشت‌ماه همزمان با ششمین روز از ماه مبارک رمضان، به‌طور رسمی فعالیت خود را در مصلای بزرگ امام خمینی (ره) آغاز کرد؛ هرچند روز اول این نمایشگاه حداقل در برخی از بخش‌ها، به مانوری برای برپایی آن بی‌شباهت نبود. صدای ساخت‌وساز در بخش‌هایی از نمایشگاه به گوش می‌رسید و عده‌ای نیز هنوز در حال چینش و آماده‌سازی غرفه‌ها بودند. اما در نیمه پر لیوان نیز بخش‌هایی با آمادگی کامل میزبان بازدیدکنندگان بودند. گشتی در شبستان، وضعیت نمایشگاه آن‌را در روز نخست نشان می‌داد.

مشارکت خانه کتاب در برپایی نمایشگاه قرآن

موسسه خانه کتاب، از نهادهایی است که در برپایی این دوره از نمایشگاه قرآن مشارکت فعال دارد. ازجمله فعالیت‌های خانه کتاب در نمایشگاه، برپایی سالن «کارنامه نشر» با نمایش دو هزار و 887 عنوان از کتاب‌های چاپ نخست حوزه دین و علوم قرآنی در سال 1397 است. سالن کارنامه نشر هرساله در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران دایر می‌شود و امسال برای نخستین‌بار این بخش به همت خانه کتاب در نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم هم برپا شده است.

همچنین به مدیریت این موسسه، تمامی قرآن‌های چاپ شده از ابتدای انقلاب اسلامی از نظر خط، خوشنویسی و ترجمه، در سالنی مجاور سالن کارنامه نشر، به نمایش گذاشته شد.

اعلام برنامه کامل نشست‌های تخصصی

در بسیاری از نمایشگاه‌های فرهنگی که هرساله در کشور برگزار می‌شوند، یکی از ضعف‌هایی که وجود دارد، مربوط به جدول زمان‌بندی نشست‌های تخصصی و برنامه‌های علمی و آموزشی که گاه تا یکی دو روز پس از شروع نمایشگاه، همچنان دستخوش تغییرات بوده و نهایی نمی‌شود. اما اعلام به موقع برنامه نشست‌ها و کارگاه‌های تخصصی نمایشگاه قرآن با ذکر جزئیات زمانی و مکانی و نام سخنرانان از حُسن‌های این رویداد قرآنی است که به همت بخش آموزش و پژوهش، برنامه‌ریزی و اجرا می‌شود.

از دیگر محاسن این دوره از نمایشگاه بین‌المللی قرآن، تجمیع تمامی بخش‌ها در سالن شبستان است. بخش عفاف و حجاب در نیم‌طبقه بالای شبستان و دیگر بخش‌ها در سالن اصلی سامان‌دهی و جانمایی شده‌اند.

استقبال از بخش عفاف و حجاب در نخستین روز

بخش فروش محصولات عفاف و حجاب، همچون دوره‌های گذشته، یکی از شلوغ‌ترین بخش‌هاست و از همان ساعات اولیه آغاز به‌کار نمایشگاه قرآن،‌ شمار قابل‌توجهی از مردم در راهروهای این بخش به خرید یا تماشای محصولات مشغول‌اند.

بخش هنری در فضایی بزرگ در ابتدای ورودی اصلی شبستان قرار گرفته و تعداد زیادی تابلوهای مختلف هنرهای قرآنی بر دیواره‌های آن دیده می‌شود و هنرمندانی نیز در گوشه و کنار این بخش، روی میزهای مخصوص،‌ به انجام کارهای هنری می‌پردازند.

عرضه و رونمایی آثار فاخر قرآنی در بخش حوزوی

بخش حوزوی ازجمله بخش‌هایی به‌شمار می‌رود که به‌طور کامل چینش و ساماندهی شده و با حضور تعداد زیادی از بازدیدکنندگان، در همان روز نخست، رونق هم دارد.

حجت‌الاسلام والمسلمین سید حسن طیب حسینی؛ چندین دوره است که مدیریت این بخش را برعهده دارد. در دقایقی که با او همکلام شدم، مهمترین برنامه‌های این بخش را تشریح و معرفی کرد. ارائه آثار فاخر قرآنی 10 نهاد و موسسات حوزوی در قالب‌های کتاب، نشریه، نرم‌افزار و سایت، رونمایی از 10 اثر قرآنی در قالب کتاب و نرم‌افزار،‌ برپایی سالن مشاوره با حضور 20 نفر از برادران و خواهران حوزوی، حضور و فعالیت موسسات حوزوی خواهران ازجمله مرکز مدیریت حوزه‌های علمیه خواهران و جامعة‌الزهرا در بخش ملی و بین‌المللی و حضور طلاب 12 کشور، از جمله برنامه‌های این بخش در مدت برپایی نمایشگاه خواهد بود.

ارائه طرح‌های نوآورانه در بخش موسسات و نهادها

یکی دیگر از بخش‌هایی که کاملا آماده نمایشگاه را آغاز کرده، بخش نهادها و موسسات است که با ده‌ها طرح نوآورانه میزبان علاقه‌مندان به قرآن خواهدبود. بخش دانشگاهی نیز از نخستین روز در ده‌‌ها غرفه به معرفی فعالیت‌های قرآنی موسسات و نهادهای دانشگاهی پرداخته و نخستین نشست بیست و هفتمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم نیز در سالن نشست‌های ویژه این بخش برگزار شد.

بخش نرم‌افزاری و محصولات و رسانه‌های دیجیتال نیز کمابیش آماده بوده و اندک بازدیدکنندگانی به تماشای محصولات و خدمات ارائه شده در غرفه‌های آن ایستاده‌اند.

بخش فروش؛ نیمی آماده، نیمی در حال آماده‌سازی

بخش فروش این دوره از نمایشگاه قرآن، به شکل نواری طولانی از ابتدای ورودی تا انتهای سالن شبستان، جانمایی شده‌اند. برخی از غرفه‌های این بخش در روز نخست هنوز چیدمان نشده و غرفه‌های خالی زیادی نیز به چشم می‌خورد. ازجمله ناشران نام‌آشنای این بخش که از روز نخست با غرفه‌‌های آماده، پذیرای بازدیدکنندگان هستند، موسسه تنظیم و نشر آثار امام خمینی (ره)، سوره مهر،‌ بوستان کتاب، نشر جمال و دارالکتب‌ الاسلامیه از ناشران قدیمی حوزه دین با مدیریت حاج مرتضی آخوندی است. این کتابفروش پیشکسوت با چهره‌ای خندان، خود نیز در غرفه حضور دارد و در مواردی پاسخگوی مراجعان است. یکی از نقاط قوت این بخش از نمایشگاه، درنظر گرفتن غرفه‌ای متمرکز برای ارائه کتاب‌هایی با موضوع اهل‌بیت (ع) است که در مساحتی قابل توجه، شاید هزاران عنوان کتاب را در خود جای داده است.

«نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی» در نمایشگاه قرآن

یکی از بخش‌هایی که با چینش و دکوربندی مناسب،‌ توانسته از روز نخست مخاطبان قابل‌‌توجهی را جذب کند، بخش عترت است که در مرکز آن، دکوری زیبا با نمایی از ایوان طلای حرم امیرالمومنین (ع)، چشم‌نوازی می‌کند. در این بخش غرفه‌های مختلفی به ارائه تولیدات و معرفی برنامه‌های خود با موضوع عترت می‌پردازند. یکی از این غرفه‌ها، طرح «نهضت جهانی نهج‌البلاغه‌خوانی» را معرفی و در مدت برپایی نمایشگاه به اجرا می‌‌گذارد. در این طرح به علاقه‌مندان آموزش داده می‌شود که نهج‌البلاغه را در مدت زمانی کوتاه و به راحتی بخوانند و مفاهیم آن‌را درک کنند.

ضعف‌هایی که به چشم آمد!

اما در نخستین روز نمایشگاه، ضعفی که شاید خیلی به چشم آمد، در دو بخش کودک و نوجوان و بین‌الملل بود که به‌نظر می‌رسد شاید از روز سوم نمایشگاه، هویت لازم را پیدا کنند و بتوانند با آمادگی کامل، برنامه‌های خود را به اجرا بگذارند. در دوره‌های گذشته نمایشگاه قرآن، بخش کودک و نوجوان با برنامه‌های نوآورانه و متنوع، یکی از شلوغ‌ترین و پرمخاطب‌ترین بخش‌ها بوده که انتظار می‌رود در این دوره هم این روند را تکرار کند.

یکی دیگر از کاستی‌های روز نخست نمایشگاه، نبود وسایل نقلیه (وَن و شاتل) برای تردد بازدیدکنندگان بود که با توجه به همزمانی با ماه مبارک رمضان، گرمای هوا و فاصله زیاد درهای ورودی مصلی تا سالن شبستان، امید است که این مشکل برای روزهای آتی برپایی نمایشگاه مرتفع شود.

منبع: ایبنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

آخرین اخبار