201440
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸

بومی سازی در مسابقه «کودک شو» این برنامه را پر مخاطب کرده است

شورای نظارت بر صدا و سیما در بررسی ژانر مسابقات تلویزیونی و نقش ایده و خلاقیت در تولید آثار آن مشخص کرد، بومی سازی در مسابقه «کودک شو» توانسته است این برنامه را پر مخاطب کند.

به گزارش کودک پرس ، شورای نظارت بر صدا و سیما در بررسی ژانر مسابقات تلویزیونی و نقش ایده و خلاقیت در تولید آثار آن مشخص کرد، بومی سازی در مسابقه «کودک شو» توانسته است این برنامه را پر مخاطب کند.

گزارش بررسی ژانر مسابقات تلویزیونی و نقش ایده و خلاقیت در تولید آثار این هفته در شورای نظارت بر صدا و سیما تهیه و تولید شد، در این گزارش ضمن بررسی انواع و گونه‌های ژانر مسابقات تلویزیونی و دلایل و عناصر جذابیت‌ بخش آن، چند اثر مشهور این ژانر در دنیا با تعدادی از مهم‌ترین مسابقات تلویزیون ایران در سال 1397 به لحاظ نقش ایده و خلاقیت در تولید مقایسه شده‌اند.

شواری نظارت بر صدا و سیما اعلام کرد که طبق یافته‌ها صرف وجود ایده‌ای جذاب و پرکشش برای دستیابی به اثری پرمخاطب و قابل توجه کافی نیست. ایده جذاب تنها زمانی به نتیجه مطلوب ختم می‌شود که در فرآیند تولید، به اجرایی کم‌نقص و بدون لکنت منجر شود. در حقیقت، ایده یک اثر آن هنگام مطلوب است که با لحاظ اقتضائات اجرایی و تولید، بستر مناسبی برای شکل‌گیری اثری روان شود.

این شورای همچنین تاکید کرده که در مواردی از جمله مسابقه «کودک شو» به فرایند بومی‌سازی توجه شده است. این امر سبب شد اثر با فضای فرهنگی ایران تناسب چشم‌گیری داشته باشد و البته در عین حال مخاطب قابل توجهی پیدا کند. اگرچه در تولید آثار هنری و رسانه‌ای تقلید لزوماً امری ناپسند نیست، اما آنچه تقلید را به امری مذموم بدل می‌سازد، تقلیدی است که از روی شناخت دقیق اثر مبدأ و معرفت صحیح نسبت به مصرف‌کننده هدف صورت نگیرد.

شورای نظارت بر صدا و سیما گفته که اگرچه انتظار طرح ایده‌های تازه و خلاقانه برای خلق آثار جدید در ژانر مسابقه، انتظار نابجایی به شمار نمی‌رود اما حداقل در مورد آثاری که دچار عدم مطابقت با اقتضائات فرهنگی جامعه ایران هستند، توقع این است که در بازتولید یک رونوشت از آن، از عنصر خلاقیت و در نتیجه انطباق آن با شرایط فرهنگی داخلی بهره برده شود. در اینجا بحث ایده و خلاقیت بیش از هر زمان دیگری ضرورت دارد. چه اینکه گرته‌برداری کامل چنین آثاری نشان‌دهنده عدم توجه شایسته به الزامات مهم فعالیت رسانه‌ای تلقی می‌شود.

منبع: ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار