201431
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
مدیریت نظارت بر برنامه‌های سیما:

قهرمان‌پروری در برنامه‌های کودک سیما کمرنگ شده است

مدیریت نظارت بر برنامه های کودک سیما عنوان کرد که قهرمانان در برنامه های امروزی حضور کمرنگی دارند و آنچنان که از یک قهرمان انتظار می‌رود شاخص و ممتاز نیستند.

به گزارش کودک پرس ، مدیریت نظارت بر برنامه‌های سیما در شورای نظارت بر صدا و سیما، موضوع قهرمان و قهرمان پروری در برنامه های شبکه کودک سیما را بررسی کرد.

 

**قهرمان پروری کمرنگ شده است

این مقام مسئول پس از تحقیق و بررسی در این زمینه عنوان کرد که طبق یافته‌ها منشا قدرت قهرمانان ایرانی بیشتر حکمت،شعور و در مرحله بعد آزادگی آنان بوده است. قهرمانان خارجی بیشتر به سلاح هوش و شانس مجهز بوده­‌اند. فداکاری، پشتکار و شجاعت، بین صفات قهرمانی بیشترین فراوانی را داشته است. در مجموع باید گفت قهرمان‌پروری شبکه کودک در حدی نیست که بتواند از آن در جهت دادن به اندیشه و رفتار مخاطب استفاده کند.
مدیریت نظار بر برنامه های سیما همچنین اظهار داشت که قهرمانان در برنامه های امروزی حضور کمرنگی دارند و آنچنان که از یک قهرمان انتظار می‌رود شاخص و ممتاز نیستند. به عبارت دیگر تفاوتشان با اطرافیان‌شان آنچنان برجسته نیست. باتوجه به استفاده برنامه‌سازان از ادبیات کهن و حکمت‌آموز ایرانی درصد قابل توجهی از قهرمانان موجود حکما و اندیشمندان هستند که این نکته مثبتی است، اما روی دیگر این سکه غفلت از قهرمانان آرمانگرا است.

** قهرمان پروری با جذابیت داستانی همراه شود

در این بررسی خاطر نشان شد که قهرمانانی که با ذات انقلاب اسلامی، عدالتخواهی و آزادگی همسو باشند. همانطور که بارها در گزارشات مختلف شبکه کودک ذکر شده است؛ این بار نیز باید گفت برنامه‌ها -در اینجا قهرمانان- فاقد روح آرمانی و انقلابی­‌گری هستند. علاوه بر آرمانگرایی یکی دیگر از کارکردهای قهرمان، کمک به ایجاد وحدت و هویت است. قهرمانان تاریخی، افسانه‌­ای، ملی و ورزشی می­‌توانند در این زمینه کارآمد باشند.
در بررسی تخصصی قهرمان و قهرمان پروری در برنامه های شبکه کودک سیما تاکید شد: نباید فراموش کرد که وجه قهرمانی این افراد باید در قالب تعریفی که در ابتدای گزارش از قهرمان ارائه شد عرضه شود تا به لحاظ روایی، کشش داستانی، جذابیت و هیجان مورد استقبال مخاطب قرار گیرد و قطعاً چنین قهرمان‌پردازی­ با معرفی صرف مشاهیر ایرانی تفاوت دارد.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار