201385
۲۲ اردیبهشت ۱۳۹۸
در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛

کودکان بی‌هویت شناسنامه‌دار می‌شوند

طرح تابعیت فرزندان با مادران ایرانی و پدران خارجی امروز یکشنبه در مجلس شورای اسلامی به تصویب رسید؛ بر این اساس از این پس کودکانی که تاکنون به دلیل داشتن این شرایط بی هویت بودند، می توانند شناسنامه بگیرند و از بی هویتی خارج شوند.

به گزارش کودک پرس ، نمایندگان مجلس شورای اسلامی با ۱۸۸ رای موافق، ۲۰ رای مخالف و ۳ رای ممتنع از ۲۲۶ نماینده مردم در مجلس با کلیات لایحه اصلاح قانون تعیین تکلیف تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی موافقت کردند.

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده رئیس جمهوری نیز در این باره گفته بود: تابعیت ایرانی برای فرزندان با پدران خارجی یک حق و مطالبه است. دولت باید شرایط را فراهم کند که این کار انجام شده و امیدوارم مجلس شورای اسلامی با نظر مثبت به این مساله ورود کند.

عبدالرضا مصری نماینده کرمانشاه در موافقت با کلیات این لایحه اظهار می کند: ما گرفتار ماده ۹۷۶ قانون مدنی شده ایم؛ قانون مدنی تابعیت ذاتی را صرفا از پدر نقل می کند، در صورتی که این قانون مغایر آیه شریفه قرآن است که می فرماید ما شما را از زن و مرد آفریدیم. ما تاکنون تابعیت را به حضور مرد تلقی کردیم در صورتی که تولد یک نوزاد به دست یک زن و مرد است، باید در این مورد تجدیدنظر کنیم.

لعیا جنیدی معاون حقوقی رئیس جمهوری نیز درباره این لایحه می گوید: اعطای تابعیت به فرزندان حاصل ازدواج زنان ایرانی و مردان خارجی یک نیاز جدی است که نباید در آن تردید کرد. این لایحه سه چهارسالی است که در دولت مورد بحث است، زنان ایرانی چه کسانی که در داخل ایران هستند و چه کسانی که خارج از ایران زندگی می کنند از حق انتخابی که خداوند و قانون به آنها داده است، می توانند استفاده کنند و با مردان غیرایرانی ازدواج کنند که فرزندان آنها ممکن است در خارج یا داخل کشور متولد شوند.
وی با بیان اینکه زنان ایرانی می خواهند از عشق به هویت ایرانی استفاده کنند، اظهار می کند: مریم میرزاخانی نابغه ایرانی ریاضیات تا آخرین لحظه عمرش به دنبال این بود که فرزندش هویت ایرانی داشته باشد.
جنیدی می گوید: جمعیتی در ایران از مادر ایرانی متولد می شوند ما آنها را ایرانی نمی دانیم این افراد احساس تبعیض جدی خواهند کرد و به مرور زمان در برابر نظم اجتماعی خواهند ایستاد و می توانند برای کشور خطر امنیتی ایجاد کنند پس نیاز جدی در این زمینه وجود دارد که نباید در این نیاز تردید کنیم.
وی با اشاره به قوانین و مباحث حقوقی در این زمینه تصریح می کند: بخشی از قانون مدنی ما از فقه امامیه است، بخش هایی نیز از فقه امامیه نیست و بخشی از آن هم از نظام های حقوقی مانند حقوق فرانسه گرفته شده است. این نظام ها صد سال پیش اعطای تابعیت از طریق پدر را به رسمیت می شناختند اما این نظام ها با گذشت یک قرن تغییر الگو دادند و قبول دارند که تابعیت هم از جانب مادر و هم از جانب پدر منتقل می شود.

جنیدی ادامه می دهد: اگر ما اعطای تابعیت از جانب مادر را بپذیریم اولا هیچ دولتی اراده خود را به دلیل امکان تابعیت مضاعف معطوف به اراده دولت خارجی نمی کند. اینکه هم اکنون ما در سیستم تابعیت از جانب پدر تابعیت خود به خودی برای نسل های متوالی را داریم یعنی 10 نسل از پدر ایرانی که ممکن است در ایران زندگی نکرده باشند تابعیت ایرانی بگیرند، به این افراد اجازه می دهیم و بسیاری مواقع به فرزندانی که از مادر اما با پدر خارجی متولد شده اند، تابعیت اعطا نمی کنیم.
معاون حقوقی رئیس جمهوری می گوید: ممکن است فردی با یک خارجی ازدواج کند، فرزند این فرد از طرف مادر دارای یک تابعیت می شود و از طرف پدر نیز دارای یک تابعیت است و ممکن است در کشور سومی زندگی کند که تابعیت سوم به او تعلق گیرد اما باز از جانب مادر ما به او تابعیت می دهیم. جنیدی اظهار می کند: مسائل امنیتی در این مورد موضوعیت ندارد و ما نباید در مورد فرزندان زیر 18 سال نگرانی امنیتی داشته باشیم.

طیبه سیاوشی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: با اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی موافقت کردند و این تبعیض نژادی – جنسیتی را ملغا کردند. طبعا این مهم، بدون مطالبه‌گری نهادهای مدنی و دانشگاهی رخ نمی ‌داد.

فاطمه حسینی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی نیز می گوید: لایحه اعطای تابعیت به فرزندان حاصل از مادر ایرانی و پدر خارجی اکنون در مجلس تصویب شد. در صورت تایید شورای نگهبان، فرزندان مادر ایرانی می‌توانند تقاضای تابعیت ایرانی دهند. این اقدامی است در راستای حمایت از حقوق انسان‌ها و به رسمیت شناختن یکی از حقوق حقه زنان ایرانی.

شهربانو امانی عضو شورای اسلامی شهر تهران اعطای تابعیت و شناسنامه به کودکانی که مادر ایرانی دارند، یک مساله سیاسی یا امنیتی نیست، یک مساله انسانی است، نمی‌توان هزاران کودک بی شناسنامه در کشور را نادیده گرفت. امیدوارم مجلس نیز این مساله را نادیده نگیرد.

معصومه ابتکار معاون امور زنان و خانواده ریاست جمهوری نیز پیشتر گفته بود که بر اساس آمار وزارت کار، حدود 50 هزار کودک بدون شناسنامه در کشور هستند که با تصویب لایحه دولت در مجلس شناسنامه می گیرند البته آمار غیررسمی بیش از این است و بسیاری از کودکان بازمانده از تحصیل نیز این مشکل را دارند.
وی ادامه می دهد: مشکل کودکان بدون شناسنامه و بی هویت، با تصویب اعطای تابعیت به فرزندان دارای مادر ایرانی و پدر خارجی حل می شود. با این قانون، فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی تا 18 سالگی به درخواست مادر و پس از 18سالگی می توانند تقاضای تابعیت و دریافت شناسنامه ایرانی کنند.
ابتکار اضافه می کند: مدتی قبل این مساله مطرح بود که واقعا چرا فرزندان زنان ایرانی که با مردان خارجی ازدواج می کنند، نمی توانند تابعیت ایرانی را تا قبل از 18 سالگی دریافت کنند، این موضوع باعث شده که کودکان بدون شناسنامه و هویت زیادی در کشور داشته باشیم، به ویژه فرزندانی که علاقه مند به ایران هستند و تمایل دارند در ایران بمانند.

وی با بیان اینکه این موضوع به انسجام خانواده کمک می کند، اظهار می کند: در خانواده ای که فرزند شناسنامه نداشته باشد، مشکل هویتی پیدا می کند و اکنون این مساله در برخی از شهرستان ها مشکل پیش آورده است. تا پیش از این، حس دوگانگی و تبعیض بین زنان و مردان ایجاد شده بود که چرا آقایان می توانند ولی خانم ها نمی توانستند برای فرزندان خودشان تابعیت بگیرند که با مصوبه دولت این تفاوت ها برطرف شده است و با تصویب آن در مجلس، زنان می توانند برای فرزندان زیر 18 سال خود تابعیت ایرانی بگیرند.

منبع: ایرنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار