201221
۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۸
کارشناس ارشد فلسفه تعلیم و تربیت اعلام نگرانی کرد؛

حضور دی‌جی‌ها در مدارس به بهانه‌ جشن و شادی/ رقص کودکان و نوجوانان در مدارس

با انتشار چند فیلم از هم‌خوانی بچه‌ها در مدارس با آهنگ‌ها و موسیقی‌های مبتذل،‌ والدین بسیاری از اوضاع تربیتی و فرهنگی مدارس شاکی شده‌اند و نگرانی خود را از عوارض و نتیجه چنین رفتارهایی که منجر به بلوغ زودرس در کودکان می‌شود، ابراز کردند.

به گزارش کودک پرس ، مریم کمالی‌نژاد: دخترک، کفش‌های پاشنه بلند مادرش را پوشیده و به سختی خودش را به میان جمع می‌کشد و شروع می‌کند به لب زدن با آهنگی که در حال پخش است، همراه با آن اداهایی را در می‌آورد که توجهم را جلب می‌کند. ترکیبِ صورت ظریف و معصوم دخترک که احتمالاً هفت، هشت سالی بیشتر ندارد با اداهایی که در می‌آورد و آن کفش‌های پاشنه بلند، نگران کننده است. تماشایش می‌کنم و سعی می‌کنم وقتی که چشم در چشم می‌شویم نگاه و توجهم را پس بگیرم، همزمان دارم فکر می‌کنم که مادرِ دخترک آیا از به زبان آوردن این کلمات اروتیک که در موزیک خوانده شده و به زبان دخترش جاری است، احساس بدی ندارد؟ اگر دختر از مادرش دربارهٔ مفهوم این کلمات بپرسد، چه پاسخی دریافت می‌کند و آیا سن و سال دختر برای درک مفهوم این کلمات، خیلی کم نیست؟ دارم فکر می‌کنم والدین این بچه می‌دانند تربیت جنسی و بلوغ زودرس چیست؟

حالا موسیقی رسیده به آن قسمتی که می‌گوید: «آقامون جنتلمنه، جنتلمنه، این خانومم عشق منه، عشق منه» و دخترک همچنان تا آخر شعر را از حفظ می‌خواند و توجهی که نیاز دارد را از جمع می‌گیرد، هیجان زده شده و اداهایش اغراق گونه است.

چیزی از آن اتفاق نگذشته که کلیپ‌های رقص کودکان و نوجوانان در مدارس با یک آهنگ مبتذل در شبکه‌های مجازی دست به دست می‌شود، در نگاه اول تماشای شادی کودکان، شادمان می‌کند، اما وقتی خوب دقت می‌کنیم که دارند چه محتوایی را با هم فریاد می‌کشند، شرم می‌کنیم و برای سیستم فرهنگی و آموزشی که نظارتی بر این مسائل ندارد، نگران می‌شویم. اما فارغ از همه این‌ها شنیدن چنین محتوایی با روح و روان و تربیت بچه‌ها چه می‌کند؟

چیزهایی هست که نمی‌دانی

شنیدن کلمات اروتیک در آهنگ‌های مبتذل باعث کنجکاوی او می‌شود و دور از ذهن نیست که کودک، به دنبال پیدا کردن پاسخ آن به اینترنت یا دوستانش مراجعه کند و یا حتی از والدینش سوال بپرسد. البته بهترین حالت این است که کودک برای گرفتن جواب سراغ والدین خود برود اما پیش بینی می‌شود آن‌ها هم پاسخ درستی برای کودک ندارند و او را دست به سر می‌کنند. چه بسا که در بسیاری از مواقع پاسخ صحیح، مناسب سن و فهم کودک نباشد و او را با سؤالات دیگری رو به رو می‌کند که اثر تربیتی مخربی دارد. پرسیدن از دوستان و جستجو در اینترنت هم که مشخص است کودک و نوجوان را با چه تصاویری و اطلاعاتی رو به رو خواهد کرد و والدین کنترلی بر روی این اطلاعات ندارند.

ارزش‌گذاری بر اساس مسائل جنسی

در این‌گونه محتواهای مبتذل، ارزش‌گذاری در ذهن افراد بر اساس مسائل جنسی اتفاق می‌افتد: «سکسی بودن» «بدن و هیکل سکسی داشتن» و جملاتی از این دست به وفور در این موسیقی‌ها یافت می‌شود. فردی که از کودکی ارزش و اعتبار انسان‌ها را مساوی با چارچوب‌ها و قالب‌های ارائه شده در این محتوا می‌داند، مشخص است که تا چه اندازه ممکن است از ارزش‌های واقعی یک انسان دور بماند و مسائلی برایش دغدغه شود که مناسب سن و سال و بلوغ عاطفی، جنسی و عقلی‌اش نیست.

بلوغ زودرس و عواقب آن

گاهی تغییرات مربوط به بلوغ در زمانی پیش از انتظار روی می‌دهند که به آن «بلوغ زودرس» می‌گویند. شاید از خود بپرسیم چه عواملی در زمان بندی مربوط به بلوغ دخالت دارند؟

از جمله عواملی که در زمان بندی مربوط به بلوغ دخالت دارند وراثت، تغذیه و ورزش، سلامت بدن و محیط می‌باشند که می‌تواند این زمان بندی را به تأخیر انداخته یا موجب بلوغ زودرس در کودکان شوند. تهدید سلامت هیجانی یعنی دستکاری بیش از اندازه هیجانات و عواطف کودک، به بلوغ شتاب می‌بخشد در حالی که تهدید سلامت جسمانی مثل بیماری‌ها، آن را به تعویق می‌اندازد. با نگاهی به کودکان اطراف خود درمی‌یابیم که با افزایش دسترسی کودکان به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی، تماشای فیلم و سریال‌های نامناسب برای کودک و شنیدن موسیقی با محتوای مبتذل (عامل محیط) زمان بندی مربوط به بلوغ با تغییراتی مواجه شده و بسیاری از کودکان دچار بلوغ زودرس شده‌اند.

بلوغ زودرس چه عواقبی را به دنبال دارد؟ یافته‌های چند تحقیق نشان می‌دهد: «دخترهایی که زود بالغ می‌شوند محبوب نیستند، گوشه گیرند، اعتماد به نفس نداشته و مضطرب هستند. آن‌ها به رفتارهای منحرف بیش‌تری می‌پردازند و عملکرد خوبی در مدرسه ندارند. در مقابل، همسالان آن‌ها که دیر بالغ شده‌اند، از لحاظ بدنی جذاب، سرزنده، و معاشرتی برداشت می‌شوند»

موزیک ویدیویی برای دختران دبیرستانی

موزیک ویدیوی اصلی با حضور چند دختر نوجوان با اونیفورم ایرانی و مدرسه‌ای آغاز می‌شود و با همان دختران ادامه پیدا می‌کند. مشخص است که مخاطبان این موزیک ویدیو با محتوای جنسی و نامناسب، دختران نوجوان هستند و همانطور که در بالا اشاره شد ارزش‌گذاری تنها بر اساس خصوصیات جنسی و جسمی برای دختران نوجوان می‌تواند اثرات سوء روحی و روانی و حتی جسمی به دنبال داشته باشد. در این صورت عجیب نیست که نیمی از نوجوانان دختر خودشان را و ظاهر وصورتشان را دوست ندارند و به دنبال جراحی‌های زیبایی هستند، چون طبق ارزش‌های مادی‌ای که در این گونه محصولات به وفور به آن‌ها ارائه می‌شود، آن‌ها جذاب و زیبا به نظر نمی‌رسند و چون ارزش‌گذاریی‌ها تنها بر این اساس صورت گرفته است، دختر و پسر نوجوان نیز خود را بی ارزش تلقی می‌کند.

مدارس و حضور دی‌جی‌ها به بهانه‌ جشن و شادی

چند وقتی است که به بهانهٔ شادسازی فضای مدارس و مهدکودک‌ها به مناسبت‌های مختلف از دی‌جی‌ها و خواننده‌هایی دعوت می‌شود که در مدارس برنامه اجرا کنند. اغلب این افراد آهنگ‌های مبتذل زیرزمینی و غیرمجاز با محتوای نامتناسب برای کودکان را در جشن‌های دانش آموزی مدارس اجرا می‌کنند و نظارتی هم روی این جشن‌ها انجام نمی‌شود. شاید بد نباشد که بار دیگر به این مسئله نگاه نویی بیندازیم و از شما بپرسیم که آیا شنیدن کلمات اروتیک از زبان کودکتان شما را نگران نمی‌کند؟

منبع: فارس

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار