201020
۱۵ اردیبهشت ۱۳۹۸
در حاشیه‌ی شانزهمین جشنواره علمی مدرسه کیفی عنوان شد:

مدرسه‌ی کیفی آرمانی نه چندان دور/ تئوری انتخاب فرصت دوباره برای انتخاب/ جشنواره علمی مدرسه فرهنگ در پله شانزدهم

جشنواره علمی مدرسه کیفی برای شانزدهمین سال پیاپی در بین دانش‌آموزان و جوانان مستعد و برتر کشور به میزبانی دبیرستان دخترانه فرهنگ تهران برگزار شد.

به گزارش کودک پرس ، آموزش و پرورش به لحاظ نوع کار و مکانیزم اثرگذاری آن بر بنیاد جامعه، برنامه‌ریزی‌ها و تصمیمات آن خیلی سریع مورد قضاوت افکار عمومی، بازنگری جامعه و تجزیه و تحلیل نخبگان و اندیشمندان قرار می‌گیرد به همین خاطر مسؤولان تصمیم‌ساز در آموزش و پرورش باید با شناسایی و تبیین ارتباط ارگانیک موجود بین عوامل، شرایط و زمینه‌های تأثیرگذاری بر برنامه‌ریزی‌های فرهنگی و آموزشی و کنترل کارآمد برنامه‌ها، مواظب بازخورد فعالیت‌ها و تصمیم‌گیری‌­های خود باشند و هرگونه طرح و برنامه را با محک دیدگاه­‌های صاحبان فکر و اندیشه سنجش و ارزیابی نمایند.

تا زمانی که خط‌مشی‌ها و برنامه‌ریزی‌­ها متکی بر ارزشیابی و ارزیابی نظام‌یافته نباشد و برنامه‌ها با دور تند بازنگری نشده و کیفیت برنامه‌ریزی‌­ها کنترل نشود نه فقط موجب پیشرفت نمی‌گردد بلکه در برابر خیلی از واقعیت‌های موجود در جامعه و حتی نوآوری­‌های علمی و فنی و باورهای نوین مقاومت می‌کند.
تمام فعالیت‌ها در بن‌بستی نوین به نام روش معلم، گرفتار می‌شود، تا معلمان نیاز به تغییر روش را حس نکرده و به روش‌های نوین یاددهی یادگیری بی‌توجه باشند فعالیت‌ها خنثی شده و عقیم خواهد ماند. پس بایستی ابتدا با تأکید بر تغییر نقش معلم از دانای کل به راهنمایی که خود احتیاج به آموزش دارد و سپس آموزش روش‌های نوین تدریس، درگیر نمودن معلمان در محیط های واقعی و نظارت بر فعالیت‌ها در کلیه دوره‌های تحصیلی، اقدام نمود.

شاید کم نظریه در زمینه روش های نوین آموزشی در جهان و بهینه سازی متودهای تربیتی وجود نداشته باشد اما تبیین و شناسایی این روش ها نیازمند برگزاری جشنواره ها و کنفرانس های علمی است که این مهم در یکی از مدارس نمونه شهر تهران رخ داده است.پرداختن به تئوری انتخاب و تلقین امکان شروع دوباره با انتخابی صحیح و هوشمندانه برای دانش آموزان، فرصت سوزی و استعدادسوزی روش های آموزشی گذشته را خنثی کند و انگیزه ای دوباره برای حرکت قدرتمند و بهتر به دانش آموزان دهد.

جشنواره علمی مدرسه کیفی شانزدهمین سال پیاپی است که در بین دانش آموزان و جوانان مستعد و برتر کشور به میزبانی دبیرستان دخترانه فرهنگ تهران دستاوردها و نتایج علمی خود را به منصه ظهور می‌گذارد. این جشنواره طی دو سال اخیر به رویکرد جدیدی از تئوری آموزش و پرورش دانش‌آموزان روی آورده و سعی دارد با تئوریزه کردن مبانی نظریه انتخاب فضایی امن تر و بهینه تر برای گذران آموزشی دانش آموزان فراهم کند.

سرور سعیدی مشاور و روان درمانگر و مدرس بین المللی تئوری انتخاب به عنوان دبیر علمی جشنواره جلوه های بالندگی از کم و کیف برگزاری این جشنواره و اهداف و ماموریت های آن خبر می دهد.
بنا بر این گزارش دبیر علمی جشنواره مدرسه کیفی در پاسخ به سوالی مبنی بر اهداف و انگیزه برگزاری این جشنواره عنوان کرد: جشنواره علمی مدرسه ای کیفی شانزدهمین سال پیاپی است که در دبیرستان دخترانه فرهنگ میزبان علاقمندان به مباحث نوین علمی و نظریه‌پردازان حوزه های علوم انسانی در زمینه علم و تربیت است.
وی افزود: از دو سال گذشته جشنواره علمی مدرسه کیفی برنامه ها و بخش های خود را بر اساس تمرکز و توجه به موضوع تئوری انتخاب قرار داده است شایان ذکر است که تئوری انتخاب یکی از مبانی نوین آموزشی است که در مقابل شاخص های آموزش سنتی قرار دارد و به ارائه راهکارهای مفید و کارآمد در زمینه تربیت دانش آموزان می پردازد این تئوری برای نخستین بار توسط دانشمند خارجی ویلیام گلاسر بنیان گذاری شده است.

 

دبیر علمی شانزدهمین جشنواره مدرسه کیفی با اشاره به لزوم تبیین تئوری انتخاب و لزوم افزایش بهره وری آموزش با کمک از این نظریه تصریح کرد: تئوری انتخاب یک نظریه واقعیت درمانی است که سعی دارد در قالب جشنواره های اینچنینی وارد فضای مدرسه شود و به صورت کارگاهی و سلسله وار این تئوری را به زبان هنر نمایش و سمبل های مختلف تبیین نماییم.
وی افزود دکتر صاحبی مترجم کتاب های ایده پردازی تئوری انتخاب پس از بازدید از جشنواره علمی مدرسه کیفی پیشنهاد داشت که این جریان سازی در قالب زندگی روزمره افراد و بین روابط زن و شوهر کارگر و کارفرما و بخش های مختلف نهادینه شود. در واقع تئوریه انتخاب کمک به ابقای مدرسه کیفی کرده و از آسیب های آموزش های سنتی برمبنای تنبیه و تشویق صرف دانش آموزان خودداری می کند.

سعیدی تصریح کرد: مدرسه کیفی بر اساس تئوری انتخاب نیازهای معلم و دانش آموزان را به صورت متقابل مشخص کرده و سعی دارد مبانی آموزشی و درسی را برای ورود دانش آموزان به دنیای مطلوب فراهم کند. این تئوری مدرسه کیفی را بر اساس نظم و سبک خاصی اداره کرده و در آن نمره دهی مانند نظام‌های آموزشی گذشته وجود ندارد در واقع دانش آموزان نمره ی بد از معلم نمی گیرند.
وی عنوان کرد: در مدرسه کیفی اتاقی با عنوان اتاق تأمل تعبیه شده است. در این اتاق رفتارهای تخریب گر دانش آموزان با حضور کارشناسان مربوطه بررسی و در صدد رفع آن تلاش می شود. گفتنی است پس از چند سال این اتاق از ساختار آموزشی مدرسه حذف خواهد شد. همچنین از دیگر مبانی تئوری انتخاب این است که قدرت مانند کالا نبوده و می توان همواره به دانش آموزان قدرت و احساس ارزشمندی را هدیه کرد.

سعیدی اظهار کرد: غرفه های جشنواره علمی مدرسه کیفی هر سال با موضوعات مختلف فلسفی عرفانی و مذهبی در حال برگزاری است و دو سال اخیر این جشنواره به صورت متمرکز به مباحث روانشناسی و رویکرد تئوری انتخاب پرداخته است. هر آنچه که در این جشنواره تبیین می شود مبنای نظری دارد وعقیده ما بر این است که مدرسه کیفی آرمان قابل دسترس است.
وی در پاسخ به این سوال که تئوری آموزشی انتخاب چه میزان با آموزه های دینی و سبک زندگی اسلامی سنخیت دارد؟ تصریح کرد: تئوری تئوری انتخاب به آموزه‌های دینی بسیار نزدیک است به گونه‌ای که همواره به افراد گوشزد می کند که در انتخاب بین خیر و شر آزاد هستند و از هر لحظه میتوان بهترین انتخاب را داشت همچنین این نظریه به مباحث کرامت انسانی توجه ویژه دارد و بیان می‌کند که همواره انسان بیش از آنچه که هست ارزشمند بوده و مثبت گرایی و دیدن ویژگی های مثبت افراد در این تئوری یک اصل اساسی است.

 

 

 

منبع: خبرگزاری بسیج

 

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار