201008
۱۰ اردیبهشت ۱۳۹۸
ریاست گروه رشد و تکامل کودکان سازمان بهزیستی کل کشور:

ویژگی‌های کودکان سیل زده در نوع خدمت رسانی به آنها لحاظ شود

پایگاه‌های سیار بهزیستی پایگاه‌هایی برای شناسایی نیازهای کودک و مادر شد. مادری که آرامش نداشته باشد نمی‌تواند به کودک آرامش را انتقال بدهد. بر اساس تجربیات گذشته متوجه شدیم خیلی‌ها شیرخشک می‌فرستند منتها وقتی منزل را سیل برده است شیشه شیری هم وجود ندارد و شیرخشک بدون شیشه شیر به درد نمی‌خورد.

به گزارش کودک پرس ، در نهمین دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان که نهم اردیبهشت‌ماه به میزبانی سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران برگزار شد، آقای قانعی رییس گروه رشد و تکامل کودکان سازمان بهزیستی کل کشور، حضور بین اعضای دورهمی فعالان حوزه کودک و نوجوان را یک توفیق برشمرد و گفت: بنده به شخصه چند وجه اشتراک با این سیل دارم: اول اینکه من یک زمانی سمتی در هلال احمر داشتم و در چند حادثه در بحث سیل بودم دوم اینکه من خوزستانی هستم و تقریبا کل آنجا را می‌شناسم و سوم هم بخاطر بحث کاری خودم در برخورد با کودکان و نوجوانان بودم. واقعیتی که وجود دارد این است که در بحث سیل علی الخصوص سیلی که در شهر می‌ماند، خدمات‌دهی به کمپ و موقعیت جغرافیایی خیلی بحث متفاوتی دارد.

در نظر گرفتن ویژگی‌های کودکان سیل زده در نوع خدمت رسانی به آنها

قانعی گفت: ما وقتی بحث از کودک و خدمت‌رسانی به کودک را مطرح می‌کنیم باید بدانیم که کودک یعنی چه؟ کودک در چه رده سنی منظور ماست و برای آن برنامه‌ریزی می‌کنیم؟ یک مشکل عمده در خوزستان وجود ممنوعیت‌های بالا و ازدواج‌های فامیلی زیاد و در نتیجه تعداد کودک معلول در خوزستان زیاد است. کودک معلول خدمات ویژه‌ای باید بگیرد. همچنین خدمات به کودکان در رده‌های سنی مختلف متفاوت است. نوع خدمات حمایت روانی و اجتماعی برای کودک زیر سن دبستان و بالای سن دبستان ارائه می‌شود باید متفاوت باشد.

بهزیستی متولی کودکان بی‌سرپرست نیز هست، الان آن کودکی که هیچکس سراغش نمی‌رود چه کسی باید سراغش برود؟ فلذا وقتی اسم کودک می‌آید خیلی بازه بزرگی را دربرمی‌گیرد باید کودک و ویژگی‌های او تعریف بشود، تا خدمات مناسب با آن عرضه شود.

مهدهای سیار بهزیستی پایگاه‌هایی برای شناخت نیاز مادر و کودک شده است

قانعی مدیر گروه رشد و تکامل کودکان سازمان بهزیستی کل کشور گفت: نیازهای سل زدگان در زمان‌های مختلف متفاوت می‌شود. نیازهای اولیه برای کودک سیل زده و کودک شیرخوار، بحث پوشک و شیرخشک است ولی وقتی از مرحله اولیه گذشت نیازاتش متفاوت می‌شود. اگر اشتباه نکنم بهزیستی 38 مهد سیار در خوزستان و 26 مهد سیار در لرستان و 14 مهد سیار در گلستان دارد.
قانعی ادامه داد: اصل خدماتی که در مقوله کودک ارائه می‌شود بحث توزیع است. چطور باید این موارد را به دست بچه‌ و خانواده برسانیم؟ پایگاه‌های سیار بهزیستی پایگاه‌هایی برای شناسایی نیازهای کودک و مادر شد. مادری که آرامش نداشته باشد نمی‌تواند به کودک آرامش را انتقال بدهد. بر اساس تجربیات گذشته متوجه شدیم خیلی‌ها شیرخشک می‌فرستند منتها وقتی منزل را سیل برده است شیشه شیری هم وجود ندارد و شیرخشک بدون شیشه شیر به درد نمی‌خورد.

مادری که در زمان سیل فقط با یک لباس از منزل خارج شده است و جان خودش را نجات داده است و الان حتی لباسی برای تعویض ندارد. حال این حمایت روانی به کودک چطور می‌خواهد اتفاق بیفتد؟

قانعی از حضور در قرارگاه فرهنگی فعالان حوزه کودک و نوجوان ابراز خوشحالی کرد و حمایت سازمان بهزیستی از این قرارگاه را اعلام کرد.

انتهای پیام/

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار