200985
۱۴ اردیبهشت ۱۳۹۸
چینی فروشان گفت:

احساس می‌شود بچه‌های امروزه که با رسانه‌ها بزرگ می‌شوند، دریایی کم‌عمق هستند نه یک برکه عمیق

محسن چینی فروشان، معتقد است سطح سلیقه فرهنگی نازل شده و انتخاب مخاطبان هم بالطبع نازل شده است و براین اساس در بین کتاب‌های کودک و نوجوان کاری که از نظر متن و تصویرگری قوی باشد، کمتر دیده می‌شود.

به گزارش کودک پرس ، محسن چینی ‌فروشان، در سی‌ودومین نمایشگاه کتاب تهران، درباره وضعیت کیفیت و کمیت کتاب‌های کودک و نوجوان توضیح داد: کیفیت کتاب‌های این حوزه بستگی به عوامل مختلفی ازجمله نویسنده‌ها و خواننده‌ها دارد. مخصوصا در حوزه کودک و نوجوان، کتاب را بیشتر مربیان و پدر و مادرها انتخاب می‌کنند تا خود بچه‌ها و سلیقه خودشان را که فکر می‌کنند خوب است، اجرا می‌کنند.

سطح سلیقه فرهنگی نازل شده است

مدیر عامل اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان، با بیان اینکه امروزه در سطح جامعه، سلیقه‌ها نازل شده است، افزود: اینکه کتابی عمق نداشته باشد و صرفا رنگ و لعاب ظاهری داشته باشد، برای مخاطبان مهم نیست چون سطح سلیقه فرهنگی نازل شده و انتخابی هم که می‌کنند بالطبع نازل است و براین اساس در بین کتاب‌های کودک و نوجوان کاری که از نظر تصویرگری و متن، قوی باشد به نسبت کمتر دیده می‌شود.

این نویسنده کودک و نوجوان افزود: امروزه کتاب‌هایی که نویسنده‌های پیشکسوت‌تر منتشر می‌کنند، به صورت خطی شده است و شیب آن به سمت بالا نیست. نویسندگان پیشکسوت هنوز جایشان را خالی نکرده‌اند تا میدان را به نویسندگان جوان بدهند و به این دلیل نویسنده‌های جوان هم کمتر در این عرصه می‌بینیم. در گذشته ویژگی ناشرانی مثل کانون پرورش فکری، حوزه هنری و سروش این بود که عرصه را برای نویسندگان جدید و هنرمندان خلاق باز می‌کردند و آزمون و خطا داشتند. حتی این مساله در حوزه سینما هم دیده می‌شود مثلا عباس کیارستمی کارش را از کانون شروع کرد و بعدا معروف شد یا مجید مجیدی کارش را با آخرین آبادی شروع کرد و بعدا معروف شد.

نویسندگان پیشکسوت عرصه را برای جوان‌ترها خالی نکرده‌اند

وی در ادامه بیان کرد: به نظر من اکنون نهادهایی که امکان فعالیت بیشتری دارند، باید فضا را برای حضور نویسندگان جوان‌تر آماده کنند تا شاهد تحولات بیشتری در این حوزه باشیم. ما در حوزه نشر کودک و نوجوان باید دو تخصص را همزمان داشته باشیم، تخصص در حوزه نشر و تخصص در حوزه کودک و نوجوان که کمتر این دو تخصص با هم همراه هستند.

مدیر اسبق کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان در ادامه به تاثیر منفی کتاب‌های بی‌کیفیت در حوزه کودک و نوجوان اشاره کرد و گفت: این کتاب‌ها سلیقه بچه‌ها را نازل می‌کند. بچه‌هایی که در زمان گذشته با کتاب‌هایی که در گذشته وجود داشت، تربیت شدند خیلی عمیق‌تر از بچه‌های امروزی هستند مانند رسانه‌ها. بچه‌های امروزه که با رسانه‌ها بزرگ می‌شوند، احساس می‌شود که دریایی کم‌عمق هستند نه یک برکه عمیق و این مشکلی است که وجود دارد و وظیفه افرادی که دست اندرکار فرهنگ هستند و دست به قلم هستنند را سنگین‌تر می‌کند.

والدین در خرید کتاب به سلیقه فرزندانشان اهمیت دهند

چینی‌فروشان در ادامه به والدین پیشنهاد داد: برای خرید کتاب برای فرزندانشان فقط به سلیقه خود توجه نکنند و به ذائقه کودکانشان نیز اهمیت دهند زیرا وقتی کتابی با سلیقه کودک همخوانی داشته باشد، برای او شیرین و جذاب است و جذابیت برای کودک یعنی شیرینی و حرکت و این ویژگی بالفطره کودکان است.

این ناشر گفت: همچنین در زمینه انتخاب کتاب، باید به نیاز بچه‌ها توجه شود. یکی از نیازهایی که بچه‌ها دارند، مهارت‌های زندگی است و ما این مهارت‌های زندگی را به بچه‌ها یاد نمی‌دهیم. مهارت‌هایی که در عرصه‌های مختلف اجتماعی و فردی برای آنها اهمیت دارد و ما بدون توجه به این مسایل به دنبال مسایل عمومی و عادی می‌گردیم.

منبع: ایبنا

به اشتراک بگذارید :

ارسال نظر

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نظر:
نام:
ایمیل:

این سایت از اکیسمت برای کاهش هرزنامه استفاده می کند. بیاموزید که چگونه اطلاعات دیدگاه های شما پردازش می‌شوند.

آخرین اخبار